Вход   Регистрация

Най-великите автомобили с турбомотори в историята

Най-великите автомобили с турбомотори в историята
 

10 коли, които промениха индустрията и спорта

Използването на турбокомпресор е познато на човечеството от 100 години, но по-активно той се използва в автомобилната индустрия от по-скоро. Въпреки това светът бързо се напълни с голям брой великолепни и много мощни машини. Изданието Motor представя своето виждани за 10-те най-добри модела с турбомотори.

Nissan Skyline GT-R

Най-великите автомобили с турбомотори в историята

Nissan Skyline се превърна в една от иконите на японската автомобилна индустрия, тъй като няма конкуренция на пистите в Япония и Австралия. Благодарение на това си печели прякора Годзила. Силното му представяне се дължи на интелектуалната система за задвижване на четирите колела ATTESA и на редовия 6-цилиндров двигател с двойно турбо.

Най-великите автомобили с турбомотори в историята

Моторът RB26 DETT и до ден-днешен се използва от любителите на бързите скорости по цял свят, благодарение на гъвкавостта си – при него лесно мощността може да се увеличи от стандартните 280 на 600 к.с. Използва се както за драг-състезания, така и за дрифт. От Nissan бързо усетиха ценността му и произведоха голям брой мотори, които сега се съхраняват в складовете на подразделението Nismo.

GMC Syclone


Най-великите автомобили с турбомотори в историята

Когато през 1991 г. GMC Syclone излиза на улицата, той бързо кара целият свят да заговори за него. Пикапът успява да победи в драг-състезания коли като Porsche 911 Carrera, Ferrari 348 и Honda NSX. Тайната на невижданата до момента скорост е елементарна – задвижване към четирите колела, ефективна автоматична скоростна кутия и двигател с турбо.

Най-великите автомобили с турбомотори в историята

Моторът е 4,3-литров с турбина Mitsubishi и интеркулер Garrett, като развива 280 к.с. и 475 Нм въртящ момент. Благодарение на това „Циклон” развива 97 км/ч за 4,6 секунди. По-късно на базата на пикапа е създаден и всъдеход Typhoon, който спокойно може да се счита за първия спортен SUV в историята.

Audi Quattro


Най-великите автомобили с турбомотори в историята

Главната особеност на Audi Quattro, разбира се, е едноименната система за задвижване на четирите колела, но не трябва да се пренебрегат и заслугите на двигателя на спортното купе. Моторът с 5 цилиндъра и турбо се оказва точкова сполучлив и производителен, че години по-късно в Audi решават да се върнат към този схема. И до ден-днешен много експерти са на мнение, че 5-цилиндровият мотор, поставян на купето Audi TT RS, е най-добрият мотор в историята на марката.

Най-великите автомобили с турбомотори в историята

В зависимост от модела, на който се поставя, двигателят развива от 200 до 600 к.с. В рали-автомобилите той издава един специфичен звук, който няма как да бъде объркан. Тези коли печелят множество победи в класически ралита, а една от тях дълго време дъжи рекорда на легендарното състезание „Пайкс Пийк”, след като Валтер Рьол преминава през 156-те завой за 10 минути и 47 секунди. При това по време, когато трасето не е асфалтирано.

BMW 2002 Turbo

Най-великите автомобили с турбомотори в историята

Още през 60-те годии на миналия компаниите предприемат опити за пускането на пазара в САЩ на автомобил с турбомотор, но тази идея се осъществява едва през 1973 г. при това в Германия. „Пионерът” е BMW 2002 Turbo, чиито редови 4-цилиндров мотор е получил механичен компресор Kugelfischer и турбина ККК.

Най-великите автомобили с турбомотори в историята

От 2,0-литровия мотор М10 са измъкнати 170 к.с. и 240 Нм и това е причината динамиката на 2002 Turbo да не е толкова впечатляваща – от 0 до 100 км/ч за 7 секунди и максимална скорост от 210 км/ч. За съжаление, този автомобил излиза точно в началото на световната петролна криза през 70-те години и затова от него са продадени едва 1672 бройки.

Ferrari F40

Най-великите автомобили с турбомотори в историята

Тук коментарът е излишен – до ден-днешен F40 се счита за един от най-впечатляващите автомобили на Ferrari, като това не се дължи на високооборотния V12 мотор или на луксозния салон. Този модел е създаден да бъде най-бързият и най-ултимативен автомобил на марката, и той се справя с това успешно.

Най-великите автомобили с турбомотори в историята

Моторът е 2,9-литров V8, като разполага с турбокомпресор IHI и развива 478 к.с., което превръща F40 в един от най-бързите автомобили на своето време. Максималната му скорост е 324 км/ч. Произведени са 1311 к.с., а в наши дни цената на F40 превишана 1 млн. евро.

Saab 99 Turbo


Най-великите автомобили с турбомотори в историята

Няма как да се мине и без Saab 99 Turbo, който става първият автомобил, доказал, че турбодвигател може да се поставя не само на спортни коли с ограничен тираж, но и на масови модели. Премиерата на 99 Turbo е през 1978 г. и от този момент турбото е плътно свързано с името на компания до нейната смърт.

Най-великите автомобили с турбомотори в историята

От 2,0-литров двигател с 4 цилиндъра, който разполага с турбина Garrett, в Saab успяват да смъкнат 145 к.с. Изглеждат, но всъщност са повече от конските сили, с които разполага най-мощното BMW 3-Серия по това време. В край на 1979 г. Saab произвежда над 10 000 автомобил с турбосистема и оттогава автомобилният свят вече не е същият.

Subaru Impreza WRX


Най-великите автомобили с турбомотори в историята

През 1992 г. Subaru започва да използва името WRX за автомобилите си участващи в световния шампионат по рали-крос, както и за стандартните ралита. Най-силното оръжие на тези автомобили са системата за задвижване на четирите колела и 4-цилиндров двигател с турбокомпресор. Съответно японците предлагат и „гражданска” версия на модела, която може да бъде разпозната по кода на шасито – GC за седана и GF за хечбека. През 1994 г. излиза и версия STI, превърнала се в любима за „уличните” състезатели.

Най-великите автомобили с турбомотори в историята

Двигателят ЕJ20T е първият с турбокомпресор за модела, като дебютира именно през 1992 г. Мощността му е 240 к.с., което прави колата много бърза не само в състезанията, но и на улицата. В Европа, по-специално във Великобритания, се предлага и версия с 208 к.с.

Bugatti Veyron


Най-великите автомобили с турбомотори в историята

Най-великата хиперкола на XXI век разполага с цели 4 турбокомпресора. Това е начинът за измъкването на повече от 1000 к.с. от 8,0-литровия W16 двигател. Любопитното е, че за достигане на 320 км/ч Veyron има нужда от само 400 к.с., но пък с увеличението на скоростта расте и въздушното съпротивление и затова трябва още мощност.

Най-великите автомобили с турбомотори в историята

В крайна сметка максималната скорост на Veyron е 429 км/ч, като той доскоро беше най-бързият сериен автомобил в света. От модела са произведени 450 бройки – 300 купета и 150 роудстъра.

Porsche 956

Най-великите автомобили с турбомотори в историята

Porsche 956 е създаден не толкова да печели състезания, колкото като експериментален модел. Например, той получава първата скоростна кутия с два съединителя – още през 1982 г. Все пак именно 956 поставя основата за победите на пистата на един от най-успешните модели на марката – 962. А също така и поставя рекорд на „Северната дъга на „Нюрбургринг”, който не е подобрен и до днес.

Най-великите автомобили с турбомотори в историята

По време на квалификациите за състезанието „1000 км на Нюрбургринг” пилотът Щефан Белоф преминава през трасето за 6 минути и 11 секунди. При това в случая се използва по-дългата конфигурация на пистата от сегашната. Разликата е цели 4 км, а за постижението основна роля играят отличната аеродинамика и мощният „боксер”, който развива 635 к.с.

McLaren MP4/4


Най-великите автомобили с турбомотори в историята

В света на Формула 1 има 3 велики автомобила с турбо - Renault RS10 (първият в историята такъв болид, който печели състезание), Brabham BT52 (болид с двигател на базата на серийния мотор BMW M10, който помага на Нелсън Пикет да спечели титлата) и McLaren MP4/4, направил първенството през 1988 г. едно от най-безинтересните – 15 победи в 16 старта.

Най-великите автомобили с турбомотори в историята

Турбомоторът Honda V6 с обем 1,6 литра развива 900 к.с. и се развърта до 12 500 об/мин. Това позволява на McLaren MP4/4 да бъде много бърз на всички трасета. С този болид Сена печели квалификацията за Гарн при на Монако с аванс от 1,5 секунди пред Ален Прост, който е с цяла секунда по-бърз от останалите. На следващата година турбомоторите във Формула 1 са сменени с атмосферни.

Снимки: Производителите

 

Реклама  


Купи кола

Виж всички обяви

Коментари ( 15 )

Напиши коментар Влез

от: GP ( преди 5 месеца )

Ферари Тестароса и Тойота Супра да липсват в подобна статия е просто несериозно!
Отговори
 
  0
 

Положителни: 1  Отрицателни: 1

от: Гост ( преди 6 месеца )

Любителите на Wheeler Dealers помнят Ед прави едно БМВ 2002 Tii. Сподели, че в САЩ са останали само двама, които смеят да ремонтират Kugelfischer. Определи го като mechanical fuel injection pump. Въпрос Цеко, в един популярен изказ толкова ли е голяма грешката наричайки го мех. компресор.Мое мнение, че това е респектираща кола, епоха, с историческа стойност. Днес анонимниците карат все Х6 от магазина, ние комплексираните обичаме темелна история.
Отговори
 
+2
 

Положителни: 2  Отрицателни: 0

от: 356 ( преди 6 месеца )

Статията е много хубава със интерес я прочетох ама правописните грешки са ми в повечко... Явно от вълнението което предават всички тея великолепни автомобили
Отговори
 
+6
 

Положителни: 6  Отрицателни: 0

от: Анонимен ( преди 6 месеца )

Покажи Коментара
Кой сложи боклука на бмв тук. По това време е имало толкова много истински коли правени от инженери превъзхождащи го в пъти. А не като сега крадени и купени технологии както правят немците вече 30 години
Отговори
 
 -25
 

Положителни: 6  Отрицателни: 31

от: Анонимен ( преди 6 месеца )

Покажи Коментара
Като го гледам това бмв на каква консерва прилича,японските от тия години са като кадилаци сравнени с това недоразумение.
Отговори
 
 -24
 

Положителни: 6  Отрицателни: 30

от: хуи ( преди 6 месеца )

Покажи Коментара
Първия най-много грабва окото
Отговори
 
 -18
 

Положителни: 1  Отрицателни: 19

от: Цеко ( преди 6 месеца )

Kugelfischer е инжекционна система, не механичен компресор; системата на Nissan може да е 'интелигентна', не 'интелектуална
Отговори
 
+14
 

Положителни: 16  Отрицателни: 2

от: Обективен ( преди 6 месеца )

Хахаха "недъгаво" било? За това ли в края на 80те, от подобен 4 цилиндров 1.5 ли. Мотор(който е споменат в стаията). Изкарват, почти 1500 кс! И не само, че изкарват ами и печелят титла с него! Уважавам Тойота, но не може да умаловажаваш постигнатото от другите. Разбира се, че и 2jz има място сред тях безспорно е легенда, както и 4G63T.
Отговори
 
+22
 

Положителни: 24  Отрицателни: 2

от: Неук с мнение ( преди 6 месеца )

Има доста неточности в статията, но според мен най-голямата е относно Порше 956. То поставя рекорда на писта само с около 200 метра по-дълга от сегашния вариант при средна скорост около 202 км/ч. За справка официалният рекорд в момента за сериен автомобил е при средна скорост много малко под 183 км/ч. Разлики има в подхода към въртележката на Карачиола и към старт-финалната линия. 956 е малко по-маломощно, но много по-леко от настоящия рекордьор, който е Порше също.
Отговори
 
+2
 

Положителни: 11  Отрицателни: 9

от: Анонимен ( преди 6 месеца )

Lancia Delta Integrale ????
Отговори
 
+25
 

Положителни: 26  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 6 месеца )

Не съм фен на БМВ ама да бяхте прочели масло преди да оплюете колата,специалисти.Това БМВ е първата европейска кола с турбо.Двигателя му е ползван за база при създаването на двигател за Формула 1 от БМВ и Брабъм.Ма вие понеже сте големи капацитети първо пишете,после четете.
Отговори
 
+24
 

Положителни: 31  Отрицателни: 7

от: Анонимен ( преди 6 месеца )

Абе комплексари не можете ли да четете?? Бмв 2002 е първото с турбо,няма как да не е в класацията след като баварците са пионери в областта.Говорим за 1973 година!!! Я първо вижте японските кашони тогава на какво са приличали,какви са им били характеристиките и тогава бълвайте злобата си.Тая супра освен на плакат в пуберската ви стая,драги ми 15 годишни пъпчивци,никаде не буди ентусиазъм,така че не коментирайте нещо в което сте боси,говорете за телефони и компютри,за игри.. но не и за Автомобили
Отговори
 
+23
 

Положителни: 45  Отрицателни: 22

от: Анонимен ( преди 6 месеца )

Ами рено турбо 2, легендарна рали икона!
Отговори
 
+23
 

Положителни: 24  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 6 месеца )

Покажи Коментара
Само не разбрах онова БеЕнВе какво прави в тази статия?!
Били го произвели в малка серия заради петролната криза и хоп вмъкнали го тук! Защо? Защо са пропуснати велики и легендарни модели от други марки?
Колегата Гонзо е споменал някои. Има и още една камара, които заслужават много повече да са тук от невзрачното и смешно бимерче.
Отговори
 
 -27
 

Положителни: 15  Отрицателни: 42

от: Гонзо ( преди 6 месеца )

Покажи Коментара
Как може да не присъства Supra с 2jz или Evo с 4G63T, а има някво недъгаво беенвe.

Браво....
Отговори
 
 -16
 

Положителни: 27  Отрицателни: 43


Избери кола


Изгодни оферти
Последен Тест Драйв




Инвестор.БГ © 2001-2014 Automedia.bg Всички права запазени | Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor.BG AD © 2001-2014 Automedia.bg All rights reserved. Contact Us | Advertising