Вход   Регистрация

Как работят краш тестовете на Euro NCAP?

Как работят краш тестовете на Euro NCAP?
 

Запознайте се с всички специфики около най-строгите изпитания, гарантиращи безопасността

Според проучване на Световната здравна организация, резултатите от които бяха публикувани преди няколко години, една от основните причини за смърт от нараняване при хора на възраст между 15 и 44 години са пътните инциденти.

Как работят краш тестовете на Euro NCAP?

От повече от 6 милиона души, които умират след пътен инцидент, 20% губят живота си като директно следствие на преживяната катастрофа. С други думи около 1.25 млн. души умират всяка година при пътно транспортни произшествие в света. Ето защо изобщо не е чудно, че сред потребителите безопасността е на основно място при избора на нов автомобил. За целта клиентите се доверяват на резултатите на някоя от международните организации, занимаващи се с краш тестове. Именно това са и хората, които дават звезди за безопасност на автомобилите според техните заслуги на полигона.

Оказва се обаче, че малко от нас знаят какво стои зад въпросните звездии през какво преминават автомобилите, за да спечелят максимален брой от тях. Ето защо използваме случая, за да опишем подробно какви са изискванията и как точно протичат тестовете на водещата европейска организация за тестове и оценка на безопасността на новите автомобили - Euro NCAP.

Името идва от European New Car Assessment Programme, а организацията е регистрирана като такава с нестопанска цел. Основана е през 1997 от Английския департамент по транспорта, а в момента се финансира от Европейската комисия и правителствата на седем от държавите членки на Европейския съюз.

EuroNCAP провежда краш тестовете в няколко основни категории - челен сблъсък, два странични удара (единият репликира удар с друг автомобил, а другият в бетонено крайпътно колче) и контакт с пешеходец. По-долу ще ги разгледаме един по един.

Как работят краш тестовете на Euro NCAP?

Челен удар

Този тест се извършва при скорост от 64 км/ч, а колата се удря в деформиращо се препятствие, което е с изместен център спрямо движещия се автомобил. Препятствието представлява неподвижен блок с деформираща се предна част от алуминиеви детайли, разположени в конфигурация “пчелна пита”. Ударът с това препяствие се опитва да репликира най-честия тип удар на пътя - когато две коли се сблъскат фронтално, но не се движат директно една срещу друга, а контактът между тях е изместен вляво или вдясно.

Технически погледнато, само 40% от площта на предницата на колата се удря в препятствието, симулирайки удар с друг автомобил, като всеки един от двата автомобила се движи със скорост от 55 км/ч. Идеята е автомобилът да премине през този меко казано неприятен инцидент, без да застраши “живота” на куклите вътре, което означава, че пътническото отделение трябва да остане непокътнато, а вратите да се отварят свободно. В куклите има и специални датчици, които измерват силите, които хората биха понесли при съответния удар.

От 2015 Еuro NCAP въведе втора версия на челния удар, при която автомобилът се удря в солидна структура, а контактната площ в този случай е 100%. В този тест в колата са сложени специални кукли с по-малък размер, които репликират човек от женски пол. Въпреки че тук скоростта е по-ниска, този тест е доста по-разрушителен от стандартния краш тест за челен сблъсък, а на най-голямо изпитание при него са поставени коланите, които трябва да издържат на невероятните сили, които се упражняват върху тях. Само най-добрите обезопасителни колани трупат много точки тук.

Как работят краш тестовете на Euro NCAP?

Страничен удар с кола

Вторият по важност тест на Euro NCAP е страничният удар с кола. За да е технически издържано всичко, не се използва втора кола, а специална подвижна “количка” или MDB (Mobile Deformable Barrier), която се деформира при удар. Тя се засилва към автомобила и го удря в шофьорската врата при скорост от 50 км/ч. Въпросното MDB разполага с деформируема зона с размер 1500 мм широчина и 500 мм дължина, а средната й част влиза първа в контакт с автомобила в т.нар. точка R-Point. Това е зоната в предната врата, която се намира на височината на таза на средностатистически мъж.

От Еuro NCAP не уточняват точното тегло на MDB, но бихме могли да предположим смело, че е съизмеримо с това на тествания автомобил. Пораженията по куклата на шофьорската седалка се оценяват с измерването на данните от датчиците, разположени в нея, а на тяхна база се преценява доколко ударът би бил опасен в реална ситуация.

Как работят краш тестовете на Euro NCAP?

Страничен удар в колче

Това е вторият най-жесток тест, на който се подлагат автомобилите, попаднали в ръцете на Euro NCAP. При него се изпробва устойчивостта на автомобила при страничен сблъсък с крайпътно бетонено колче. В този случай акцентът пада върху нараняванията по врата и главата на пътниците, които стават жертва на понякога фатален камшичен удар.

Преди 2009, резултатите от този тест били използвани единствено като допълнение към основния тест за страничен сблъсък, но впоследствие от Euro NCAP решиха да направят изпитанието задължително за всички автомобили, а оценките от него са с по-голямо значение при формирането на крайното заключение за безопасността на автомобила. Вече куклите са снабдени с допълнителни датчици, следящи за наранявания в областта на гърдите и коремната област.

Процедурата се състои в това тестовия автомобил да бъде ускорен странично при скорост от 32 км/ч към солиден и сравнително тесен елемент, наподобяващ колче. Резултатът от удара е почти унищожителен за структурната цялост на автомобила, а ако същият не е оборудван със странични въздушни възглавници, нараняванията на шофьора и останалите пътници биха били фатални или много сериозни.

Как работят краш тестовете на Euro NCAP?

Удар на пешеходец

В пътните инциденти не винаги участват два или повече автомобила. Понякога се случват инциденти между автомобил и пешеходец, а от Euro NCAP държат автомобилите да покриват изискванията и в тази сфера.

Тестът се състои в серия от симулации, ориентирани към изследването на пораженията по всеки отделен компонент на човешкото тяло, в случай че то бъде ударено от автомобил при скорост от 40 км/ч. От Еuro NCAP провеждат три индивидуални теста с части от куклата - долна част на крака, горна част на крака и таз, както и глава.

В частта, изследваща пораженията по долната част на крака, специалистите от Еuro NCAP съблюдават формата и деформационните качества на предната броня, докато при тестовете за горната част на крака и таза се обръща внимание най вече на предния капак и ъгъла който той сключва с радиаторната решетка и бронята.

Какво има още?

Освен всичко това, от Euro NCAP провеждат и доста тестове на различни системи за пасивна и активна безопасност в автомобилите. Така например, експертите обръщат внимание на системата за закрепване на детски столчета ISOFIX, както и ефективността на подглавниците на седалките, защитаващи врата на шофьора и спътниците му в случай на неочакван удар отзад. Допълнителни точки пък се дават на колите, оборудвани стандартно с електронна система за контрол на стабилността, подсещане за поставяне на обезопасителен колан, както и различни устройства за ограничаване на скоростта.
 



Снимки и видео: Euro NCAP

 

Реклама  


Купи кола

  • Audi A8

    7999 лв.

    дата на произв. - юни , 2002 г., пробег - 23000, С.к - Автоматична, цвят - Черен

  • VW Golf 1.9 TDI 90 ks.

    3699 лв.

    дата на произв. - май , 1999 г., пробег - 185000, С.к - Ръчна, цвят - Тъмно син мет.

  • VW Passat 1.9TDI КОЖА 110кс HIGHLINE СЕДАН

    2680 лв.

    дата на произв. - септември , 1999 г., пробег - 176000, С.к - Ръчна, цвят - Сребърен

  • Toyota Auris 1.6 D4D AUTOMAT 90

    8900 лв.

    дата на произв. - октомври , 2008 г., пробег - 145000, С.к - Автоматична, цвят - Сив

  • Mercedes-Benz CLA AMG Optic

    36500 лв.

    дата на произв. - февруари , 2014 г., пробег - 153900, С.к - Ръчна, цвят - Бял

  • Citroen C3 1,400HDI/EXCLUSIVE/EURO4

    3999 лв.

    дата на произв. - февруари , 2006 г., пробег - 96000, С.к - Ръчна, цвят - Светло син

Виж всички обяви

Коментари ( 1 )

Напиши коментар Влез

от: Анонимен ( преди 7 месеца )

Според мен не е коректно да се дава една обща оценка и за електрониката която пази от удар и за това как понася удара. Сега се получава че колат с много електроника и трагично понасяне на удар може да има същата оценка като кола без електроника а при сериозен удар да имаш само натъртване от колана.
Отговори
 
+3
 

Положителни: 3  Отрицателни: 0


Избери кола


Изгодни оферти
Последен Тест Драйв




Инвестор.БГ © 2001-2014 Automedia.bg Всички права запазени | Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor.BG AD © 2001-2014 Automedia.bg All rights reserved. Contact Us | Advertising