IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

10-те най-футуристични камиона в света

Голяма част от тях идват от миналото, за да променят бъдещето

10-те най-футуристични камиона в света

Едно от големите предизвикателства пред дизайнерите е да погледнат напред в бъдещето. Това е и причината да виждаме автомобилни концепти, които приличат повече на летящи чинии, отколкото на нещо, което някога би могло да бъде управлявано по обществената пътна мрежа. Приемаме ги като висша мода - дреха, която комбинира тенденции от утрешния ден, но няма претенциите да залее пазара и да се наложи в ежедневието на хората. Поне не в момента, в който се появява пред публика.

През годините дизайнерите правят концепти не само на автомобили, но и на камиони, което не е никак учудващо. При тях аеродинамиката и технологичните решения са от изключително значение, а не са редки и случаите, в които решения, вложени при тежкотоварните машини, преминават впослдествие и при леките коли. Представяме ви 10 примера за футуристични камиони, които дойдоха, за да променят бъдещето.

10-те най-футуристични камиона

GM Futurliner (1940-1941, 1953-1956)

Произведени са само 12 такива екземпляра, всеки от които впечатлява както с дизайна, така и с размерите си. Futurliner е дълъг повече от 10 метра и е висок повече от 3 метра. Необикновената машина представлява експозиция на най-напредничавите за времето научни достижения. Двигателят на Futurliner е реактивен, а в кабината има стерео система, микровълнова печка, телевизор и много други иновации. От GM организирали специален тур из цяла Северна Америка, който се казвал “Parade of progress” и имал за цел да демонстрира последните нововъведения в индустрията. Част от него бил и Futurliner. Доколкото е известно, в момента има оцелели само 9 такива машини, една от които е възстановена до автентичното си състояние.

10-те най-футуристични камиона

Chevrolet Turbo Titan III (1966)

С този проект General Motors представя друго свое виждане за камион, задвижван от газово-турбинен двигател. Този път обаче, двигателят е монтиран в нещо, което прилича много повече на класически камион. Turbo Titan III бил много по-прост като конструкция от GM Bison и бил създаден с идеята за серийно производство. Така или иначе, въпреки високата цена и сложността на дизайна, това така и не се случило, което е доста жалко. Особено имайки предвид впечатляващата кабина, доминирана от два гигантски отвора, захранващи с въздух реактивния двигател. Или вратите, които се отварят нагоре по подобие на тези в класическия Mercedes 300SL.

10-те най-футуристични камиона

GM Bison (1964)

Още един футуристичен камион от GM, който много напомня на луноход. В съответствие с шантавия външен вид, американците са разработили и подходящ двигател. Всъщност, те са два - отново газово-турбинни. Bison е изграден около модулна платформа, състояща се от три основни елемента - кабина, шаси, върху което са прикрепени окачването, колелата и двата двигателя, както и ремарке. Концептът има два задвижващи моста, които са свързани с шарнир, което позволява достигането на  нечувани ъгли на завиване. В интериора властва космическата тематика - самолетни седалки, телефон и десетки бутони и превключватели. За съжаление обаче, дори автомобилен гигант като GM не могъл да си позволи да пусне подобна скъпа разработка в серийно производство.

10-те най-футуристични камиона

Colani Truck 2001 (1978)

Първият аеродинамичен влекач, който е дело на индустриалния дизайнер Луиджи Колани. Машината е разпознаваема най-вече по своето куполовидно предно стъкло с фантастична трираменна чистачка, която се върти на 360 градуса като вентилатор. Това е и първият камион в света с рекордно ниско аеродинамично съпротивление с коефициент от едва 0.4, което намалява разхода с близо една четвърт спрямо аналогичен камион със стандартна кабина. За съжаление, нито един от гигантите в индустрията не обръща внимание на този дизайнерски шедьовър, което вероятно се дължи на факта, че ползите от аеродинамиката не успяват да засенчат огромните производствени разходи.

10-те най-футуристични камиона

Renault Virages VE-10 (1985)

Името на Renault Virages идва от френски и е съкращение от “камион за изследване и оптимизация на енергийната ефективност и безопасността”. На фона на доста други камиони в този списък, концептът Virages имал потенциала да се превърне във всеки средностатистически сериен влекач, но това не се случило, защото прототипът бил натъпкан с интересни решения. Това е първият камион в света с кабина, която е отделена от шасито и разполага с напълно равен под. Две години по-късно, тези технически решения намират своя път в серийното производство на борда на Renault Magnum.

10-те най-футуристични камиона

МАЗ 2000 “Перестройка” (1988)

Това пък е първият в света модулен съчленен камион, първият камион в СССР с равен под на окачената кабина, както и първият камион в света с шарнирен модул на задвижващата система. Това е МАЗ 2000 “Перестройка”. Така или иначе, въпреки техническото си превъзходство спрямо конкурентите, високите оценки, които получава в Европа, както и факта, че отговаря на всички стандарти по онова време и дори е обявен за най-аеродинамичното и икономично съчленено превозно средство в Европа, този камион така и не влиза в серийно производство. Всички уникални патенти били продадени от руснаците на безценица на европейски и японски компании в началото на 90-те.

10-те най-футуристични камиона

Mercedes Colani Vision 2005 (1995)

Третият си концептуален влекач Луиджи Колани създава с помощта на голяма група от дизайнери и инженери от отдела на Daimler-Benz, занимаващ се с тежкотоварни машини. Нестандартна кабина, огромно куполовидно стъкло и гигантска тройна чистачка отново доминират дизайна на Колани, който впечатлява и с невероятния дори за наши дни коефициент на аеродинамично притискане от 0.32. Като допълнение, този камион е оборудван с експериментална ESP система, която превръща проекта на Колани в първия в света камион с електронна стабилизираща система.

10-те най-футуристични камиона

Freightliner Revolution Innovation Truck (2012)

Уникалността на този концепт се измерва с това, че това е първият камион в света, чиято кабина е изработена от карбон, макар и частично. Целта е била ясна, да се намали теглото в максимална степен, с което да се гарантира по-нисък разход на гориво, който е от ключово значение за тежкотоварните машини, които изминават хиляди километри. Това от своя страна позволило по-ефективното използване на вътрешното пространство. В крайна сметка размерите на кабината не се различават по нищо от тези на всеки средностатистически камион за по-къси разстояния, само че вътре има пълноразмерно спално помещение, което е характерно за камионите, изпълняващи по-дълги курсове.

10-те най-футуристични камиона

Mercedes Future Truck 2025 (2014)

Докъде само достигнаха технологиите. Камионите вече се движат сами, спират сами, а понякога и се управляват сами. Но докато при леките автомобили вече има напълно автономни модели, при камионите тези технологии едва сега навлизат. Първият напълно автоматизиран камион бе представения през 2014 Mercedes Future Truck 2025. Както се досещате, числото в името на концепта говори за евентуалната година, в която той би могъл да излезе на пазара. Дали това ще се случи, можем само да гадаем, но засега можем да се порадваме на стотиците диоди отпред, както и на интериора на концептуалния камион, който с лекота би отивал и на луксозна яхта.

10-те най-футуристични камиона

Thor ET-One (2017)

Tesla използва вниманието, което всички нейни продукти привличат, за да представи своя първи камион. Почти моментално след това, светът се запозна и с единствения негов конкурент, наречен Thor ET-One. За сравнение, Thor Trucks е малък стартъп от Лос Анджелис, който няма нито бюджетите, нито производствените мощности на Tesla. Машината е изцяло електрическа и може да измине 480 км с едно зареждане на батериите, а цената достига 250 000 долара. Най-просто казано, камионът на Thor е по-неспособен и по-скъп от бъдещата тежкотоварна машина на Tesla, но въпреки това създателите й са твърдо решени да я представят преди своите по-богати конкуренти.

Снимки: Производителите
 

0 от 500