Развитието на технологиите за безпилотни автомобили от четвърто и пето ниво, при които няма да има нужда от човешка намеса при управлението, поставят сериозна дилема – как системата за предупреждение за опасност от сблъсък ще действа, когато инцидентът е неизбежен и при него може да пострада тежко човешко същество.
Отговор на този въпрос се опита да даде един от членовете на Съвета на директорите на BMW Group - Йън Робертсън. В интервю за Caradvice той потвърди, че през 2021 г. колите на BMW ще бъдат оборудвани със система за автономно управление от пето ниво с внедрено в нея „ноу-хау”.
Според топ-мениджъра, в концерна са наясно, че към момента подобни системи няма как да вземат правилното решение и при неизбежна катастрофа на пътя да предпазят човешкия живот. Например, при опасност от блъскане на пешеходец, автомобилът ще намали и ще се опита да спре, а не да завие и излезе от пътя, като по този начин спаси живота на човека.
„Технологиите няма как да отчетат човешкия факт и да управляват автомобила в екстрени ситуации по такъв начин, че да причинят възможно най-малки наранявания на хората. Системата за автономно управление от пето ниво не е решение, тъй като при нея човекът седи на задната седалки и няма как да поеме управлението в критична ситуация”, обясни един от шефовете в BMW Group.
Робертсън смята, че въпреки развитието на системите за автономно придвижване всеки автомобил трябва да разполага с изкуствен интелект. Така той ще може да взима самостоятелно решения в сложни моменти на пътя, а не да разчита на шофьора, тъй като той ще се нуждае от доста време за реакция. Още повече, когато се е отпуснал, тъй като се е доверил на безпилотната система и му нямам как бързо да вземе правилното решение.
Снимки: BMW