IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Брюксел ще мери колко гориво харчи всеки

Еврокомисията иска да въведе задължителни устройства за контрол на разхода

Брюксел ще мери колко гориво харчи всеки

Европейската комисия планира да въведе задължителни измервателни устройства за разхода на гориво във всички нови автомобили, съобщава Der Spiegel.

Европа въвежда задължителни датчици за разхода

Според германското издание Брюксел иска още от януари 2020 всички нови модели да имат подобно устройство. Идеята се е обсъждала неколкократно тази година в рамките на експертна комисия в ЕС и няколко държави вече са я подкрепили.

Предложението е продиктувано от нарастващата пропаст между данните на производителите за разхода на гориво и реалността. Според проучване на International Council on Clean Transportation (ICCT) новите автомобили харчат средно с 42% повече гориво, отколкото производителят посочва. През 2013 този процент е бил 25 на сто.

За да се избегне това, бе въведена изцяло нова тестова процедура за разхода, наречена WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure), която влезе в сила от септември. Според експерти обаче това не е достатъчно.

„В миналото производителите се научиха да манипулират тестовете. Трябва да внимаваме това да не се случи отново при WLTP“, посочва източник на Der Spiegel от Eврокомисията.

Устройствата ще започнат да се въвеждат във всички модели, представени на пазара след 1 януари 2020, а година по-късно ще станат задължителни за всички новорегистрирани автомобили, независимо от моделната им година.

Европа въвежда задължителни датчици за разхода

Главната цел на измервателните устройства е да се постигне по-добър контрол над вредните емисии. По думите на източника от ЕК разходът на гориво е пряко свързан с вредните емисии и измервателните уреди ще дават „ясна картина“ за ситуацията по улиците.

През пролетта на 2018 комисията ще предложи мярката за обсъждане от държавите членки. След това тя трябва да бъде одобрена от ресорните министри и от Европарламента и може да се стигне до окончателно решение още преди края на следващата година.

Според Der Spiegel разходите за въвеждането на такива устройства би трябвало да са приемливи за производителите. Според комисията става дума за около едно евро на автомобил. Тези изчисления се базират на оценка на властите в американския щат Калифорния, където от 2019 г. се предвиждат такива устройства. И днес в автомобилите има датчици, които измерват разхода на гориво, но те не са стандартизирани, а и данните от тях не са достъпни за трети лица.

По мнението на Automedia.bg въвеждането на устройствата постепенно отваря вратичка и към радикална промяна в данъчното облагане. В момента във всички европейски страни освен България е валиден принципът "замърсителят плаща". Но властите преценяват кой колко замърсява на база официалните данни от тестовете. Дори да оставим въпроса доколко коректни са те, разходът при един и същи автомобил може да варира драстично според стила на шофиране. Новите устройства биха позволили разходът да се измерва индивидуално според реално показаното на пътя и съответно по-спортно настроените шофьори да плащат по-високи екотакси и данъци.

0 от 500
  • #20
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Alberth ( преди 6 години )
    С моя Приус съм докарвал извънградско 3,5 л / 100 км, иначе е около 4 / 100
  • #19
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    "Обаче щом немците го предлагат пак са намислили някаква далавера и измама. "Нещо ааа, откога Брюксел е в Германия? Да не сме 1940та година? Или просто поредния анонимник се мисли за особено умен?
  • #18
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Фолк с японски ваген ( преди 6 години )
    До анонимуса над менИ какво я интересува държавата кой колко гориво харчи? Всички еко-такси и акцизи са включени в цената на горивото. Караш повече (или по-мощна кола) - плащаш повече. Точка.По твоята логика, дай да инсталираме във всеки дом по едно микрофонче за по 3 евро, та да прослушваме дали не се вършат незаконни неща, а?
  • #17
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Обаче щом немците го предлагат пак са намислили някаква далавера и измама. Пак ще има лъжливи софтуери и манипулации, за да си изкарат шлеповете, че харчат най-малко, а както е известно техните кошове най-много имат разлика между обявен и реален разход. Ще кажат да не се засилват повече еконормите,защото собствениците ще си плащат за изразходеното гориво повече такси и данъци и ще продължат да бълват скрап на 4 колела нарекли го премиум. Немси премиум...
  • #16
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Простотиите на Евро съюза са големи. На какви ли не идиотщини се нагледахме. Това обаче мисля, че е добро нещо, което са го намислили. Индивидуалното устройство на всяка кола действително е единственото решение за установяване точното изразходвано гориво от всеки. Цената от 1 евро е нищожна. Хайде да ги сложим 10 евро на кола пак не е кой знае какво. Така ще се установи и кой как кара. Примерно аз си карам колата нормално и тя ми харчи много малко.Комшията е джигит и същата кола харчи двойно...
  • #15
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Фолк с японски ваген ( преди 6 години )
    Това е най-голяма простотия, която ЕСССР е измислял скоро! Като искат да разберат колко гори даден модел кола, избират произволно една от склада на завода, карат я 20 000 км в реални условия и засичат разхода. Просто. Аман от Биг Брадър!
  • #14
    4 rate up comment 1 rate down comment
    бавареца ( преди 6 години )
    както съм казвал - по тъпо от чиновник нема. праховите чатици и азотните оксиди много малко зависят от това колко нафта харчи колата. ако колата е некачествена може да изхвърля 20 пъти повече от качествена при еднакъв разход
  • #13
    2 rate up comment 0 rate down comment
    до Бъгчо ( преди 6 години )
    Абсолютно си прав. Но ще има смисъл там, където има забрани за по-замърсяващите автомобили, а не, както е сега в Холандия например, всичко живо да си купи плъг ини, щото са освободени от данък, и после да си ги кара само на бензин за по-лесно
  • #12
    9 rate up comment 0 rate down comment
    Бъгчо ( преди 6 години )
    Не мисля, че някой ще прави радикални промени в данъчното облагане на база на индивидуалния разход (стил на каране и т.н.)Това, освен адско сложно, би било и адски ненужно. Защото е въведено отдавна - нарича се акциз и представлява около половината от цената на горивото. Колкото повече сипваш/гориш, толкова повече акциз плащаш.
  • #11
    5 rate up comment 2 rate down comment
    ElPatron ( преди 6 години )
    Има една солидна група читатели тука, която убедено вярва, че втечненият петролен газ е най-екологичното нещо на света. Вярно е, че той изгаря по-ефективно от бензина и дизела. Но съвсем не е без емисии, особено ако сте турили уредбата на някоя 20-годишна принцеса с трилитров мотор