IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Каква е разликата между OHV, SOHC и DOHC двигателите?

Производителите жонглират с ефективността, високите обороти и цената на производството

Разпределителните валове са един от най-важните компоненти във всеки двигател. Именно те помагат за вкарването на въздух в мотора, а след това изкарват отработилите газове от горивната камера в изпускателната система. Без тях двигателят няма как да работи правилно, а в повечето случаи не би могъл изобщо да стартира.
Днес разглеждаме трите основни типа двигатели според разположението на разпределителните валове: OHV (Overhead Valve) или горно разположени клапани, DOHC (Dual Over Head Cam) или два горно разположени разпределителни валове и SOHC (Single Overhead Cam) или единичен горно разпределителен вал. По-долу разглеждаме основните разлики между тях, както и плюсовете и минусите на всеки един от тях.
 
  
Каква е разликата между OHV, SOHC и DOHC двигателите?

DOHC

Това е безспорно е най-разпространената в момента техонология, която се използва в почти всички модерни двигатели. Този тип двигатели използват два или четири разпределителни вала в зависимост от това дали са редови, V-образни или боксерни.

Основният им плюс е, че са по-ефективни и произвеждат по-висока мощност, тъй като двата разпределителни вала на цилиндрова редица позволяват инсталирането на двойно повече клапани, които от своя страна вкарват повече въздух в двигателя и изкарват по-лесно отработените газове.

В повечето случаи този тип двигатели работят с 4 клапана на цилиндър. Недостатъците са, че DOHC двигателите са доста високи като архитектура, защото разпределителните валове са разположени над цилиндровата глава, вместо в самия двигател. Това означава, че те имат повече движещи се части, което оскъпява производството им и ги прави по-неудобни за вграждане в различни автомобили.
 
 
Каква е разликата между OHV, SOHC и DOHC двигателите?


SOHC

Тази концепция е реално е същата като DOHC, само че с един разпределителен вал на всяка редица от цилиндри. SOHC (Single Over Head Cam) двигателите са по-леки и прости като конструкция от DOHC. В резултат на това те са и много по-евтини за изработка. В много приложения от миналото, SOHC двигателите обикновено имаха само по 2 клапана на цилиндър.

В наши дни има двигатели с един разпределителен вал, но с 4 клапана на цилиндър. Примери за такива автомобили са Fiat 124, Alfa Romeo Giulia и Honda Pilot.
Предимства: системата е по-евтина, по-лека и по-проста от DOHC
Недостатъци: нуждата от по-широк разпределителен вал може да увеличи разходите по разработката
Примери: Mercedes M275 (6.0 туин-турбо V12)

Каква е разликата между OHV, SOHC и DOHC двигателите?


OHV

Това е най-популярната концепция, използвана в американските V8 двигатели, както и в култовия V10 двигател на Dodge Viper. Системата е много проста и се състои от един долно разположен разпределителен вал между двата реда цилиндри на V-образната конфигурация. Той се задвижва от ремък или верига и предава движение към горно разположените клапани посредством дълги метални щанги, които управляват кобилици, а оттам и клапаните.

Двигателите с горно разположени валове могат да работят с по 2, 3, 4 и 5 клапана на цилиндър, докато тук клапаните са ограничен брой - 2. Това е така, защото на практика няма начин как един долно разположен разпределителен вал да можое да управлява повече клапани.

Предимства: много по-компактен от двигател с горно разположен разпределителен вал
Недостатъци: не може да развива толкова високи обороти, колкото OHC и DOHC мотори, заради опасност от счупване на щангите, управляващи клапаните; освен това OHV двигателите са малко по-сложни като конструкция
Примери: HEMI, LS и Viper V10

 

Тагове: ohv sohc dohc
0 от 500
  • #11
    2 rate up comment 0 rate down comment
    тт ( преди 6 години )
    #2..така.. защо DOHC? Щото, в комбо с раздвижни ролки или VVT, няма нужда да сменяш р.валове, за по-високи турбо налягания. SOHC & OHV по-добре се сработват с мех. компресор; не че няма и турбо версии но в повечето слу' или налягането е ниско - нещо като 0,35-0,40 бара (относ.), или вала няма нищо общо с N/A версията. Иначе - стрелба в всмукателя, жертви - пластмаси(ако има), сензори.. u name it.
  • #10
    0 rate up comment 1 rate down comment
    тт ( преди 6 години )
    По принцип, няма нужда от 2 разпределителни, за 4кл./цил. при конфигурации без хидроповдигачи и/или VVT-система; производителя така или иначе се съобразява със средна бутална ск. - не толкова до възможностите на кмм, колкото до най-често използваните S/D и свързания с тях ресурс на цилиндъра и упл. пръстени; И в повечето случаи подбраните макс. обороти са в обхвата и на 3-те показани газоразпределения.
  • #9
    13 rate up comment 3 rate down comment
    майсторче ( преди 6 години )
    додж мотори както им виакт в махалата...хахаха
  • #8
    7 rate up comment 3 rate down comment
    JDM_Mercedes ( преди 6 години )
    Щом е американски 8-мак, трябва да е с повдигателни пръти ! Всичко друго е лиготия. МОПАР и Шеви, че Форд нещо се излагат.Иначе за всякакви други апликации DOHC. По-сложно е като конструкция, но кефа цена няма. Особено ядосан редови 6-так с 24 клапана.
  • #7
    13 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Имат най-различни имена, но по учебник са повдигателни пръти.
  • #6
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Харалампи ( преди 6 години )
    FIAT 124 e OHV ,Ладата е SOHV.
  • #5
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Колев едно време тези щанги им викахме ,тижи' а що се отнася до масата на газоразпределителния механизъм си прав , колко повече части , толкова по-тежко и по-малко обороти
  • #4
    8 rate up comment 1 rate down comment
    скруч ( преди 6 години )
    от статията се разбира че всичко е скъпо.
  • #3
    24 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    С едно малко уточнение:Щангите се наричат повдигателни пръти (да не се бърка с повдигачи), а OHC двигателите не могат да развиват високи обороти не защото ще се счупят (те са оразмерени за всеки двигател), а просто защото е трудно да лашкаш нагоре-надолу едни инерционни маси.Който иска да опита:Взима една тояга, хваща я малко по-ниско от средата, и се опитва колкото се може ПО-БЪРЗО да я мести нагоре-надолу във въздуха.Вижте каква скорост ще успеете да развиете с нея. Така и с OHC
  • #2
    2 rate up comment 3 rate down comment
    МЕТАХА ( преди 6 години )
    Chevy бих те допълнил с 2009 Corvette , респект !