Вход   Регистрация

Каква е разликата между OHV, SOHC и DOHC двигателите?

Каква е разликата между OHV, SOHC и DOHC двигателите?
 

Производителите жонглират с ефективността, високите обороти и цената на производството

Разпределителните валове са един от най-важните компоненти във всеки двигател. Именно те помагат за вкарването на въздух в двигателя, а след това изкарват отработените газове от горивната камера в изпускателната система. Без тях двигателят няма как да работи правилно, а в повечето случаи не би могъл изобщо да стартира.

Днес разглеждаме трите основни типа двигатели според разположението на разпределителните валове: OHV (Overhead Valve) или горно разположени клапани, DOHC (Dual Over Head Cam) или два горно разположени разпределителни валове и SOHC (Single Overhead Cam) или единичен горно разпределителен вал. По-долу разглеждаме основните разлики между тях, както и плюсовете и минусите на всеки един от тях.

Каква е разликата между OHV, SOHC и DOHC двигателите?


DOHC

Това е безспорно е най-разпространената в момента техонология, която се използва в почти всички модерни двигатели. Този тип двигатели използват два или четири разпределителни вала в зависимост от това дали са редови, V-образни или боксерни.

Основният им плюс е, че са по-ефективни и произвеждат по-висока мощност, тъй като двата разпределителни вала на цилиндрова редица позволяват инсталирането на двойно повече клапани, които от своя страна вкарват повече въздух в двигателя и изкарват по-лесно отработените газове.

В повечето случаи този тип двигатели работят с 4 клапана на цилиндър. Недостатъците са, че DOHC двигателите са доста високи като архитектура, защото разпределителните валове са разположени над цилиндровата глава, вместо в самия двигател. Това означава, че те имат повече движещи се части, което оскъпява производството им и ги прави по-неудобни за вграждане в различни автомобили.

Каква е разликата между OHV, SOHC и DOHC двигателите?


SOHC

Тази концепция е реално е същата като DOHC, само че с един разпределителен вал на всяка редица от цилиндри. SOHC (Single Over Head Cam) двигателите са по-леки и прости като конструкция от DOHC. В резултат на това те са и много по-евтини за изработка. В много приложения от миналото, SOHC двигателите обикновено имаха само по 2 клапана на цилиндър.

В наши дни има двигатели с един разпределителен вал, но с 4 клапана на цилиндър. Примери за такива автомобили са Fiat 124, Alfa Romeo Giulia и Honda Pilot.

Предимства: системата е по-евтина, по-лека и по-проста от DOHC

Недостатъци: нуждата от по-широк разпределителен вал може да увеличи разходите по разработката

Примери: Mercedes M275 (6.0 туин-турбо V12)

Каква е разликата между OHV, SOHC и DOHC двигателите?


OHV

Това е най-популярната концепция, използвана в американските V8 двигатели, както и в култовия V10 двигател на Dodge Viper. Системата е много проста и се състои от един долно разположен разпределителен вал между двата реда цилиндри на V-образната конфигурация. Той се задвижва от ремък или верига и предава движение към горно разположените клапани посредством дълги метални щанги, които управляват кобилици, а оттам и клапаните.

Двигателите с горно разположени валове могат да работят с по 2, 3, 4 и 5 клапана на цилиндър, докато тук клапаните са ограничен брой - 2. Това е така, защото на практика няма начин как един долно разположен разпределителен вал да можое да управлява повече клапани.

Предимства: много по-компактен от двигател с горно разположен разпределителен вал

Недостатъци: не може да развива толкова високи обороти, колкото OHC и DOHC мотори, заради опасност от счупване на щангите, управляващи клапаните; освен това OHV двигателите са малко по-сложни като конструкция

Примери: HEMI, LS и Viper V10

 

Реклама  


Купи кола

  • Ford Focus 1.6TD

    5400 лв.

    дата на произв. - март , 2005 г., пробег - 159000, С.к - Ръчна, цвят - Сив

  • Citroen C3 1.4

    11 лв.

    дата на произв. - септември , 2005 г., пробег - 85000, С.к - Ръчна, цвят - Черен

  • Mazda 3 1.6 109hp

    4500 лв.

    дата на произв. - април , 2005 г., пробег - 190000, С.к - Ръчна, цвят - Сив

  • Toyota Yaris verso 1.3i-veriga

    3499 лв.

    дата на произв. - януари , 2002 г., пробег - 97000, С.к - Ръчна, цвят - Светло сив

  • BMW 530 3.0 М-пакет

    10777 лв.

    дата на произв. - ноември , 2004 г., пробег - 279000, С.к - Ръчна, цвят - Графит

  • Seat Ibiza

    1999 лв.

    дата на произв. - май , 1997 г., пробег - 205582, С.к - Ръчна, цвят - Червен

Виж всички обяви

Коментари ( 11 )

Напиши коментар Влез

от: тт ( преди 2 седмици )

#2..
така.. защо DOHC? Щото, в комбо с раздвижни ролки или VVT, няма нужда да сменяш р.валове, за по-високи турбо налягания. SOHC & OHV по-добре се сработват с мех. компресор; не че няма и турбо версии но в повечето слу' или налягането е ниско - нещо като 0,35-0,40 бара (относ.), или вала няма нищо общо с N/A версията. Иначе - стрелба в всмукателя, жертви - пластмаси(ако има), сензори.. u name it.
Отговори
 
+1
 

Положителни: 1  Отрицателни: 0

от: тт ( преди 2 седмици )

По принцип, няма нужда от 2 разпределителни, за 4кл./цил. при конфигурации без хидроповдигачи и/или VVT-система; производителя така или иначе се съобразява със средна бутална ск. - не толкова до възможностите на кмм, колкото до най-често използваните S/D и свързания с тях ресурс на цилиндъра и упл. пръстени; И в повечето случаи подбраните макс. обороти са в обхвата и на 3-те показани газоразпределения.
Отговори
 
  0
 

Положителни: 0  Отрицателни: 0

от: майсторче ( преди 3 седмици )

додж мотори както им виакт в махалата...
хахаха
Отговори
 
+5
 

Положителни: 6  Отрицателни: 1

от: JDM_Mercedes ( преди 3 седмици )

Щом е американски 8-мак, трябва да е с повдигателни пръти !
Всичко друго е лиготия.
МОПАР и Шеви, че Форд нещо се излагат.
Иначе за всякакви други апликации DOHC.
По-сложно е като конструкция, но кефа цена няма.
Особено ядосан редови 6-так с 24 клапана.
Отговори
 
+2
 

Положителни: 3  Отрицателни: 1

от: Колев ( преди 3 седмици )

Имат най-различни имена, но по учебник са повдигателни пръти.
Отговори
 
+8
 

Положителни: 8  Отрицателни: 0

от: Харалампи ( преди 3 седмици )

FIAT 124 e OHV ,Ладата е SOHV.
Отговори
 
+4
 

Положителни: 4  Отрицателни: 0

от: Колев ( преди 3 седмици )

Колев едно време тези щанги им викахме ,тижи' а що се отнася до масата на газоразпределителния механизъм си прав , колко повече части , толкова по-тежко и по-малко обороти
Отговори
 
+2
 

Положителни: 3  Отрицателни: 1

от: скруч ( преди 3 седмици )

от статията се разбира че всичко е скъпо.
Отговори
 
+2
 

Положителни: 3  Отрицателни: 1

от: Колев ( преди 3 седмици )

С едно малко уточнение:

Щангите се наричат повдигателни пръти (да не се бърка с повдигачи), а OHC двигателите не могат да развиват високи обороти не защото ще се счупят (те са оразмерени за всеки двигател), а просто защото е трудно да лашкаш нагоре-надолу едни инерционни маси.

Който иска да опита:
Взима една тояга, хваща я малко по-ниско от средата, и се опитва колкото се може ПО-БЪРЗО да я *** нагоре-надолу във въздуха.

Вижте каква скорост ще успеете да развиете с нея. Така и с OHC
Отговори
 
+16
 

Положителни: 16  Отрицателни: 0

от: МЕТАХА ( преди 3 седмици )

Chevy бих те допълнил с 2009 Corvette , респект !
Отговори
 
 -2
 

Положителни: 1  Отрицателни: 3

от: Chevy ( преди 3 седмици )

Това на последната картинка е 6.2L V8 LS9 от C6 ZR1
Отговори
 
+4
 

Положителни: 6  Отрицателни: 2


Избери кола


Изгодни оферти




Инвестор.БГ © 2001-2014 Automedia.bg Всички права запазени | Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor.BG AD © 2001-2014 Automedia.bg All rights reserved. Contact Us | Advertising