IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Почина спасителят на Porsche 911

Питър Шуц връща компанията в спорта през 80-те години

Почина спасителят на Porsche 911

На 87 години през изминалия уикенд почина Питър Шуц, американецът, който през 1981 г е назначен за шеф на Porsche лично от Фери Порше. Малко по-късно Шуц спасява култовия модел 911 и успява да преобрази напълно марката и компанията. Семейството на Шуц бяга от нацистка Германия и стига до Куба, когато той е на 8 години, а 2 години по-късно те се местят в САЩ.

Умря спасителят на Porsche 911

Прескачаме една голяма част от живота на Шуц и отиваме в 1981-а, когато Porsche за първи път завършва годината на загуба (става въпрос за 1980-а), продажбите на иконата 911 рязко падат и никой в компанията не смее да предложи посоката, която ще изведе Porsche на печалба.

По същото време компанията спира цялата си моторспорт програма, не инвестира пари в нови състезателни коли, а Шуц разказва пред списание Autoweek през 1985 година, че „компанията трябваше да се свие, за да оцелее”.

Колегите на Шуц решават, че Porsche трябва да се откаже от 911, за да може компанията да разполага с повече ресурси за развитието на съвременните модели с разположен отпред двигател 944 и 928. Това решение се оказва границата, която Шуц не може да прекрачи. Питър е запален почитател на класическите автомобили и цени високо 911.

Умря спасителят на Porsche 911

„Навсякъде извън компанията хората ме посрещаха с два въпроса: „Защо ще спирате 911?” и „Защо не участвате в състезания?”, разказва Шуц пред Autoweek. Самият той поставя тези въпроси пред Фери Порше, но не получава задоволителен отговор и него и решава да действа по своя план.

Той не само спасява 911, но и решава да разшири моделното семейство – така се появява първата кабрио версия на 911, както и 911 Speedster. Легендарния модел 959 със задвижване 4х4 също се появява по времето, когато Шуц е начело на компанията. Истината е, че този автомобил носи сериозни загуби на Porsche, но това технологично чудо се произвежда в малка серия и успява да нареди марката сред производителите на супер автомобили, като така полага основите за по-късното лансиране на Carrera GT и 918 Spyder.

Умря спасителят на Porsche 911

Под ръководството на Шуц идва и завръщането на Porsche в моторните спортове, при това в различни дисциплини. Компанията доставя турбо мотори на McLaren във Формула 1 между 1984 и 1987, от 1981 до 1987 доминира със седем поредни победи в „24 часа на Льо Ман”, участва с успех в американските серии IMSA и дори се пробва в IndyCar.

Естествено, не всички действия на Шуц са успешни. Най-голямата си грешка той допуска точно в страната, където е израснал – Щатите. През първата половина на 80-те години Шуц решава, че ще подмени дилърите на марката в САЩ, които работят на франчайз.

Така през 1984 година Porsche AG основава Porsche Cars Северна Америка и обявява, че подразделение на новата компания – Porsche Centers Inc. ще създаде 40 собствени дилърства, където ще се продават новите модели на Porsche. Планът е дотогавашните дилъри да запазят правото си да сервизират колите на Porsche, както и работят като агенти на най-близкия Porsche Center.

Това естествено поражда силни ответни действия, дилърите завеждат десетки дела на стойност милиарди долари, като са подкрепени и от най-авторитетните професионални браншови организации. В Porsche се отказват от цялата идея, а Шуц признава, че е останал изненадан от бързата и силна реакция на американските дилъри. Но тази история почти не се отразява на репутацията му на шеф на компанията.

Умря спасителят на Porsche 911

Всъщност, Шуц губи поста си по причини, които изобщо не зависят от него. За 4 години, от 1981 до 1985, Porsche увеличава над 10 пъти приходите си в Щатите, като Америка става най-големия пазар за марката. Но идва борсовия срив от 1987 г., след него продажбите и курса на долара се сриват и това се отразява зле на компанията.

Заради свитите продажби в Porsche са принудени да намалят производството, а на 1 януари постът на Шуц поема Хайнц Браницки.

Тагове: porsche 911 porsche
0 от 500