В процеса на работа моторното масло променя цвета и свойствата си. То става тъмно по редица причини, като голяма част от тях са опасни за двигателя. В кои случаи „черното масло” означа проблем за мотора?
За да сме наясно долкото е опасно почернялото масло в двигателя, трябва първо да разберем защо то става такова. Практически всяко свежо масло в тубичката си може да се „похвали” с красив златист цвят и достатъчна прозрачност. Но след като попадне в смазочната система, с него започват да се случват не толкова красиви неща.
На първо място, трябва да знаем едно – маслото циркулира в системата за смазване на мотора, в която влизат и вътрешните страни на цилиндрите. Температурата в горивната камера е доста висока и на маслото му се налага да влиза в контакт с нагорещения метал. Така то кипи, гори и стига до приличаща на лак субстанция. Този процес може да доведе до увреждане на някои места от двигателя, като за да се предотврати подобно нещо, обиковено си използват различни добавки.
Тяхната цел е да разтварят натрупалите се в маслото сажди, в резултат на което то първо помътнява, а след това започва да почернява. Промяната в цвета му се открива много лесно – изтегля се пръчката на маслото и се вижда неговото състояние. Хубаво е това да се прави редовно, на всеки няколко хилади километра пробег. „Чернилката” на маслото е различна – ако на пръчката то изглежда тъмно, но в същото време е достатъчно течно, не е страшно.
Това означава, че маслото си работи нормално, добавките изпълняват своето предназначение, като не дават възможност на натрупаните сажди да се задържат по стените на двигателя. Когато обаче видим на пръчката откровено черна и мазутоподобна субстанция, то нещата вече стават по-сериозни. В това масло най-вероятно добавките вече са си свършили работата и неговото използване занапред не е полезно. Каналите започват да се запушват, а неразтворените твърди частици се превръщат в абразив и разрушават метала при триещите се повърхности. Най-честата причина за това е, че собственикът на автомобила не е сменил навреме маслото и то постепенно става негодно.
Друга възможност е при последната смяна просто да са ви сипали некачествено масло. И то просто не върши това, за което е предназначено. И в двата случая задължително трябва да се смени маслото заедно с филтъра. След като това бъде сторено, новото масло същд ще започне да почернява и да събира мръсотия, но това не бива да ви плаши. То просто събира натрупаните в двигателя отпадъци. Все пак в подобен случай най-добре е и новото масло да бъде сменено по-рано от предвиденото – примерно след 3000-4000 км.
Снимки: Motor