Вход   Регистрация

Атмосферен двигател или турбомотор – кой е по-надежден?

Атмосферен двигател или турбомотор – кой е по-надежден?
 

Тенденцията за преминаване към малки, но мощни агрегати, излиза скъпо на собствениците на автомобили

Автомобилните производител масово преминават от атмосферни двигатели с вътрешно горене към агрегати с турбо, като обясняват този ход с борбата за екология и икономия на гориво. Дали обаче това е добре за собствениците на автомобили?

Атмосферен двигател или турбомотор – кое е по-надеждно?

Настъплението на бензиновите турбомотори продължава вече повече от 10 години. На пръв поглед тяхното предимство е сериозно – ако в началото на века от 1 литър работен обем на двигателя производителят е успявал да измъкне 60-70 к.с., то сега благодарение на турбокомпресорите мощността скача до 150 к.с. Звучи чудесно, но не е точно така.

Турбомоторът е по-сложен като конструкция, а освен това неговите основни компоненти (особено при двигателите с по-малък обем – 1,0-1,5 литра) работят при много по-тежки условия отколкото при аналогичния атмосферен двигател. А това означава най-вече едно – ресурсът на тези агрегати е много по-малък.

Един атмосферен мотор може да изкара без проблеми стотици хиляди километри пробег, като това се дължи на неговата много по-проста конструкция, както и на това, че не е толкова придричив към качеството на използваните горива и масла. Лошият бензин, например, ще накара атмосферният двигател да се „закашля”, но този с турбо почти сигурно отива на ремонт, при това доста скъп. А като стана дума за поправка, при атмосферният агрегат тя също е по-евтина.

Атмосферен двигател или турбомотор – кое е по-надеждно?

Като минус на турбомотора може да бъде отчетена и „турбодупката”. Тоест, на ниски обороти той не може да поеме, тъй като при ниски обороти турбината все още не вкарва необходимия въздух в цилиндрите, който е нужен за повишаване на мощността. Често се случва малкият като обем двигател да се мъчи, тъй като не може да се справи с теглото на автомобила, а това също се отразява както на неговия ресурс, така и на разхода на гориво. Колата не върви, шофьорът дава газ докрай – за каква икономия на гориво може да говорим в подобен случай?

В интерес на истината, производителите на турбомотори се борят с този проблем, като едно от решенията е добавяне на втора турбина. Тя обикновено е с електрическо захранване и се включва именно при ниски обороти, като целта е избягване на „турбодупката”. Това обаче допълнително усложнява конструкцията на двигателя и го прави не само по-ненадежден, но и по-скъп.

Атмосферен двигател или турбомотор – кое е по-надеждно?

Простият атмосферен агрегат няма подобен проблем. Ето един пример – 1,6-литровият MPI двигател на Volkswagen предлага същите 105 к.с., с които разполага и 1,2-литровият TSI. „Икономията” на 0,4 литра работен обем струва горе-долу толкова, колкото да се намали ресурса на двигателя до изтичането на заводската му гаранция.

Снимки: Volkswagen, Garret

Реклама  


Купи кола

Виж всички обяви

Коментари ( 31 )

Напиши коментар Влез

от: kuval ( преди 2 месеца )

Удоволствието от шофирането върви с възрастта на щофьора. Вече съм на почти 65 години и перфектният мотор за мен в момента е този с атмосферно пълнене,3.7 литра и 310 коня, с автоматична 6-степенна кутия. Всичко което ми трябва, за да е пълно удоволствието го има-плавност при потегляне, ускорение при ситуации, безшумност на возията, никакви вибрации и сътресения при работата на двигателя и много приемлив разход на гориво(предвид пенсията и семейния ми бюджет) от около 11 литра/100 км.(ср.разход)
Отговори
 
  0
 

Положителни: 1  Отрицателни: 1

от: Денис Симеонов ( преди 3 месеца )

В такъв случай ламборгини авентадор, астън мартин и много други няма да ти доставят удоволствие щом са атмосфера така ли ?
Отговори
 
  0
 

Положителни: 0  Отрицателни: 0

от: ТТ ( преди 3 месеца )

Покажи Коментара
Аз, мда - ако сравняваш, кофти случаите на N/A (а.к.а. "тримата мускетари"/"синдрома VW" - идеята е една: една кутия за всички мотори).. vs. добре събран турбо-мотор (малко лаг + правилните предавки) - впечатленията са д/г такива. :)
Щото, от гл.т. кво караме - мойте впечатления са точно обратните (пък!)- малолитражно старовремско N/A (1.3-1.6) -без знач. дали е френски/японски/корейски ръжделник - много по-добра динамика vs. нова немска кочина в рейнджа 1.6-1.9 ТД; - колите са с подобни HP/kg.
Отговори
 
 -5
 

Положителни: 0  Отрицателни: 5

от: рветеер ( преди 3 месеца )

Кола без турбо е като жена без ц_и_ц_и, върши работа ама не доставя удоволствие.
Отговори
 
  0
 

Положителни: 7  Отрицателни: 7

от: zoom in ( преди 3 месеца )

До анонимните колеги по-долу, които си мислят, че карам 15-годишен кадет - не пичове. Точно MAZDA MX-5 2.0 2016-та е колата, както някои се досетиха. Ако не вярвате правил съм й ревю точно в този сайт, щото си мисля, че на някой ще му е интересно :)
И нарочно не писах марки и модели, щото се почва точно ей тва всеки път...
Отговори
 
+3
 

Положителни: 4  Отрицателни: 1

от: Mazda MX6 GT ( преди 3 месеца )

Еми аз пък да кажа, че качвайки се на 2.2 12V Турбо бензин, който на предно наистина не можеше да хване пътя до трета и всички се насираха като изведнъж дръпне на 3000 оборота, си мислех че съм хванал Онзи за брадата. Да, ама не! Както викаше големия Петко Бочаров.

Второто поколение 2.5 24V атмосферен шестак, дето се развърта до 8000 оборота с нечовешки звук и със система за резонансно пълнене VRIS e 100 пъти по-приятен за каране от 4 цилиндровата ярмомелка и поема от 50 на 5-та и то на баир!
Отговори
 
  0
 

Положителни: 7  Отрицателни: 7

от: Аз ( преди 3 месеца )

карам атмосферен мотор 1,8 и турбиниран 1,2 на друг автомобил с еднакви коне. Турбинирания е много по-еластичен двигател защото максималния въртящ момент се запазва при голям диапазон на оборотите, за разлика от атмосферката, която иска високи обороти за да върви. Освен това при 150 км/ч атмосферката е на 4000 оборота а турбинирания на 3000, така че износването е спорно. Според мен който се качи на турбиниран мотор рядко се връща на атмосферка.
Отговори
 
+16
 

Положителни: 20  Отрицателни: 4

от: Коняра ( преди 3 месеца )

Е па най-просто и надежно нещо е при мен - един кон и една каруца.
Сичко това с камшично запалване и сенно захранване.
Отговори
 
+2
 

Положителни: 8  Отрицателни: 6

от: Анонимен ( преди 3 месеца )

Мазда MX-5 влиза в тази категория, но е още по-лека - 990 кг.
Незнам дали колегата визира този модел ?
Отговори
 
+2
 

Положителни: 5  Отрицателни: 3

от: Жоро ( преди 3 месеца )

Всяко нещо си има цена! Да, турбо-моторите са по-ненадеждни, и поради тази причина първите ми коли бяха атмосферки и не исках да чуя за турбо кола, докато не се качих да карам такава! Но кефа си има цена!!! Никога няма да се върна обратно на малолитражна атмосферка, да я пържа и да свалям предавки за да върви! Етапа - малолитражна атмосферка съм го изживял, сега съм на по-горно ниво! Станах голям фен на турбо-бензина, но не и на турбо-дизела!
Отговори
 
+12
 

Положителни: 16  Отрицателни: 4

от: Жоро ( преди 3 месеца )

Преди да си купа кола с турбо нямах против да ръчкам атмосферка-малолитражка - да свалям предавки при изпреварване, и мотора да е в лютеницата! Ноо после си взех кола с 1,8Т с цел тунинг, и свалянето на предавки почна да не ми харесва! Много повече ми хареса без да свалям предавки просто да дам повечко газ и колата да тръгва, без да реве! И понеже дори започна да ме дразни атмосферката, след малко умуване се хванах да я турбинирам с ориг турбина от 1,8Т-то! Добре се получи! Голям кеф е турбото!!
Отговори
 
+16
 

Положителни: 17  Отрицателни: 1

от: zoom in ( преди 3 месеца )

Без да посочвам марка и модел, имал съм 1.8 турбо бензин, 2.2 турбо дизел и сега съм с 2.0 атмосферен на личната (която тежи 1025 кг. :) ).
Ами при последната е най-голям кеф. Когато има турбо лаг се прекъсва някак си връзката двигател-шофьор, над интервала на турбото пък двигателят само бучи и нищо чак толкова не става, колкото и да натискаш повече газ; турбото си е за мързеливци. Естествено атмосферният бензин трябва да е задължително с ръчка :)
Отговори
 
+13
 

Положителни: 19  Отрицателни: 6

от: Ганчовец ( преди 3 месеца )

До Аутомедия: снимките са на един и същ 1.6 мотор. ппредполагам, че на едната снимка трябваше да е 1.2 турбо мотора
Отговори
 
+6
 

Положителни: 9  Отрицателни: 3

от: Wane ( преди 3 месеца )

"Също все чета как всички искат голям атмосферен бензин а на улицата виждам само турбо нафти често малки."

Е то едно е нещо да ти харесва, друго е да можеш да си го позволиш ;) Аз в ежедневието харах 1.6 дизел (принудително пълнене ест) със 112к.с., но същевременно двигателят, който ми е донесъм най-много удоволствие е 3.6 атмосферен 400к.с., но на тоя етап ми е малко извън възможностите
Отговори
 
+17
 

Положителни: 19  Отрицателни: 2

от: VW-N1 ( преди 3 месеца )

Покажи Коментара
CAMO VW
Отговори
 
 -14
 

Положителни: 7  Отрицателни: 21

от: Анонимен ( преди 3 месеца )

Я кажи кое се натоварва при високите обороти, че нещо не мога да се сетя?!
Има високооборотни двигатели (Хонда, Ямаха, Сузуки), които издържат много повече км. от други нискооборотни. С новите технологии и смазочни материали оборотите не са никакъв проблем стига всичко да е сметнато правилно. Само немците все още се плашат от високите обороти,защото там нещата трябва да са много прецизни,а бай Мустафа, Мехмед и синът им Мюмюн дюнерджията не могат да дадат точност при изработката на детайлите.
Отговори
 
 -1
 

Положителни: 14  Отрицателни: 15

от: Анонимен ( преди 3 месеца )

Примера с 1,6-литровият MPI двигател на Volkswagen е лека рекламка на селската фирма и заради това уж случайно и невинно го дават него за пример.
Точно пък този техния 1,6 MPI и толкова умрял, че няма просто накъде. Голямамъка е, но както са казали специалистите „лоша реклама няма“, та и така с кучата марка. Важно е да се говори и пише за тях...
А турбото, че върви повече на ниски обороти е безспорно, а после?
И между другото ниските обороти с турбо или без са убиец на ДВГ-то. Аре познайте защо
Отговори
 
+3
 

Положителни: 12  Отрицателни: 9

от: Анонимен ( преди 3 месеца )

В ежедневни условия турбото е много по приятно за каране защото е гъвкаво. А за разхода той зависи от шофьора и задръстването. Аз карам 1.2 турбо и ако не взлиам в съществено задръстване падам и под заводския.
Отговори
 
+19
 

Положителни: 21  Отрицателни: 2

от: Анонимен ( преди 3 месеца )

Модерните турбо бензини имат мощност от 1500-1800 оборота. С атмосферка кога падаш толкова че да ти пречи.
Отговори
 
+7
 

Положителни: 10  Отрицателни: 3

от: Анонимен ( преди 3 месеца )

Не съм съгласен с това че двигателя работи при по-тежки условия при турбо спрямо без. При турбо двигателите между 2000 и 3000 оборота имаш 90% от това което предлага колата. При атмосферката да качиш до 4000+ е съвсем нормално. Просто различни неща се натоварват.Същия дебат със сигурност е вървял и когато са слагали турбо на дизелите. И сега какво 95% от дизелите са турбо.
Също все чета как всички искат голям атмосферен бензин а на улицата виждам само турбо нафти често малки.
Отговори
 
+31
 

Положителни: 32  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 3 месеца )

И на малките деца е ясно, че турбинираните мотори са ненадеждни, скъпи и излизат скъпо за поддръжка. Който се мъчи да убеждава в противното, значи има акъл по-малък от на малко дете.
Ама било кеф да караш с турбо?!
И кое точно му е кефа, че нещо не се сещам? Че в ниските обороти имащ мощност ли? Да, това създава илюзията, че колата мнооого върви, но не е баш така. Вървете кажете на Ферари, че без турбо не стават и не доставят кеф!
По-голям кеф от голям, мощен атмосферен двигател НЯМА!!!
Отговори
 
+15
 

Положителни: 30  Отрицателни: 15

от: Анонимен ( преди 3 месеца )

Тук пак са преписвали глупости и дали за пример 1,6-литровият MPI двигател на Volkswagen. Голям смях. Турбото върви доста по-добре от ниски обороти от голям атмосферен със същите коне.
Отговори
 
 -4
 

Положителни: 11  Отрицателни: 15

от: D[V01D] ( преди 3 месеца )

Въпреки, че от години не съм голям почитател на Хонда, именно те показаха още през 90-те, че могат да се извадят 100-120 коня от литър без турбо. За ежедневка, особено бензинова турбото е излишно. За Субита, Супри и Скайлайни дето всеки иска по 1000 коня от тях е ок, но за ежедневки си е скъп излишък. За дизел си трябва, но пък той така или иначе си е смотан за лека кола, силата е му е в тежката техника, но да не задълбавам. Който има бол пари,да си чупи главата (и портфейла) :D
Отговори
 
+23
 

Положителни: 28  Отрицателни: 5

от: RoadRunner ( преди 3 месеца )

триста пъти по-голям кеф е линейното разгръщане, натискаш, около 3000 почва някакво събуждане,на 4000 вече си в джаза, на 5000 лютеницата почва. колата продължава да върти и да дава всичко от себе си, та чак до 6500-7000. Не останаха такива уви
Отговори
 
+22
 

Положителни: 31  Отрицателни: 9

от: JDM_Mercedes ( преди 3 месеца )

Карам си Субаруто и по някое време като ми е кеф... БУАААААА ТСТССС.... :D

И двете си имат предимства. При мен лично, зависи зависи от настроението в което съм.
Отговори
 
+14
 

Положителни: 17  Отрицателни: 3

от: Анонимен ( преди 3 месеца )

Статията трябваше да започне, че преди всичко от най-голямо значение е задкормилното устройство. Нека да е здрава атмосферката ама идиота зад кормилото ако не излиза от червените обороти а тоя зад турбото кара спокойно в ниски обороти, атмосверката може да има много, много по-кратък живот.
Отговори
 
+28
 

Положителни: 32  Отрицателни: 4

от: Wane ( преди 3 месеца )

*писалите и *любопитно, нещо спя май :D
Отговори
 
+3
 

Положителни: 8  Отрицателни: 5

от: Wane ( преди 3 месеца )

До пиалите по-долу - можете ли да кажете какво ви кефи в турбото? Лщбопитно ми е, защото от многото коли, които съм карал, за мен по-голямо удоволствие от голям атмосферен двигател няма.
Отговори
 
+33
 

Положителни: 40  Отрицателни: 7

от: Germany ( преди 3 месеца )

Покажи Коментара
No TURBO , No POWER.
Отговори
 
 -9
 

Положителни: 11  Отрицателни: 20

от: Турбо ( преди 3 месеца )

Както всички знаем турбото е хубаво нещо но скъсява живота на двигателя.
В БГ караме стари бангии. В нашия случай турбото е само още една част за ремонтиране :)
... Иначе да, дава пауър :)
От друга страна 3 цилиндров барутарник с турбо и бесните 90 коня... благодаря съм.
Отговори
 
+28
 

Положителни: 35  Отрицателни: 7

Страница: 12
Избери кола


Изгодни оферти
Последен Тест Драйв




Инвестор.БГ © 2001-2014 Automedia.bg Всички права запазени | Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor.BG AD © 2001-2014 Automedia.bg All rights reserved. Contact Us | Advertising