На автосалона в Токио Mazda изпълни обещанието си да представи новия си бензинов двигател, който не използва стандартната система за запалване със свещи. Това е 2,0-литров бензинов мотор от семейството Skyactiv-X, който ще се появи в моделите на марката през 2019 г.
Всъщност агрегатът използва свещи, но само при по-високи натоварвания. Той работи с много бедна горивна смес, която се впръсква на малки порции в цилиндрите при налягане от 1000 бара. В горивната камера при всеки такт първоначално се вкарват малки количества гориво. В края на такта влиза още една порция гориво-въздушна смес, след което цялата смес в горивната камера се възпламенява от искра.
Този цикъл инженерите на Mazda наричат SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition) - "възпламеняване при висока компресия, контролирано от запалване с искра". От компанията признават, че целият работен процес по внедряването на новия тип мотор все още не е приключил и затова той ще бъде готов за серийно производство едва след 2 години.
Сред другите особености на мотора е винтовият компресор, задвижван от коляновия вал посредством ремък. В конструкцията на агрегата има и специални фазорегулатори, които контролират налягането и сензорите на всеки един от цилиндрите.
Идеята на Mazda е създаването на екологичен и икономичен двигател с вътрешно горене. Неговите показатели в тези две отношения са с 33% по-добри от сегашните мотори. Ако идеята на японците бъде напълно реализирана, то двигателите от семейството Skyactiv-X ще могат спокойно да заменят дизеловите и хибридните им агрегати, като при това няма да бъдат твърде скъпи.
Благодарение на механичния компресор, моторът Skyactiv-X ще получи и по-висок въртящ момент от своите предшественици, като той ще бъде достъпен още при 2500 об/мин.
Снимка: Mazda