IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Какво ни показва цветът на пушека от ауспуха?

Димът често подсказва какви проблеми има автомобилът

Проблемите на съвременните двигатели могат най-лесно да бъдат определени само с диагностика на компютър. Има обаче и още един начин да разберем дали моторът е в добро здраве - благодарение на цвета на пушека от ауспуха. Според някои експерти, това често спестява доста проблеми, които със сигурност ще се появат по-късно.


Какво ни показва цветът на пушека от ауспуха?

Всичко е наред

Важно е да се знае, че всичко е наред, когато пушекът е безцветен и едва забележим. Бял дим може да излиза единствено, когато двигателят загрява при студено време, но след като моторът достигне работната си температура, той отново трябва да стане безцветен. Това се отнася както за нови, така и за стари двигатели.

Бял дим

Както стана дума, белият дим се появява при всяка втора кола. В повечето случаи това е напълно нормално, тъй като с такъв цвят е парата, образувана от конденза, натрупан в изпускателната система по време на престоя на автомобила. Когато влагата от тръбите се изпари, изхърлените газове трябва да стават отново прозрачни.

Ако това не се случи и при топло време те са бели на цвят, в двигателя по някакъв начин е попаднала вода или охладителна течност. Във втория случай димът ще има сладникъв мирис на антифриз, а свещите ще бъдат покрити с сиво-бял нагар. Причината може да бъде дефектирала гарнитура на цилиндровата глава.

Син дим

Ако от ауспуха излиза синкав дим, това не е никак добре за двигателя. Най-вероятно в горивната камера е попаднало и масло. Затова първо проверете нивото на самото масло – в повечето случаи то със сигурност ще е по-малко от обичайното.

По принцип синкавият дим означава именно липса на масло. Причината може да бъде възрастта на автомобила, като тогава е нужно да се сменят сегментите на буталата. Ако забележите синия дим навреме, ремонтът може и да излезе по-евтин, но ако закъснете – последствията ще бъдат сериозни.

Първото нещо, което трябва да направят в сервиза, е проверка на компресията на мотора. Ако всичко е нормално, най-вероятно проблемът е в гумичките на клапаните. Ако компресията не е достатъчна – то вината е в сегментите. При турбо и дизеловите двигатели повредата може и да не е в самия мотор, а в турбината, която в някои случаи може да вкара масло в горивната камера на двигателя. Това може лесно да се разбере, ако във въздушните турбо пътища има наличие на масло (когато всичко е наред, те са сухи). Ако проблемът е в турбината, няма време за губене. Игнорирането на проблема ще доведе до основен ремонт на двигателя и до смяна на турбината.

Черен дим

Черният дим от изпускателната тръба се забелязва най-вече при дизеловите двигатели. Това показва проблем при системата за пречистване на газовете. Тук може да минете само със смяна на филтъра за твърди частици. Възможно е обаче да има проблем с изгарянето на горивото. Затова първо трябва да се провери въздушният филтър, а след това и изпускателният колектор. Може компресията в двигателя да не е достатъчна. Вероятно горивната помпа не работи както трябва и така освен всичко се повишава и разходът на гориво.

При бензиновият двигател проблемът може да бъде в системата за запалване, която не възппламенява горивото и то отива директно в аспуха. В подобен случаи моторът просто ще изгасне. В някои случаи проблемът е в инжекторите, като тогава оборотите на двигателя няма да бъдат стабилни.

Така или иначе, игнорирането на черния дим от аспуха е огромна грешка. Проблемът трябва незабавно да бъде уточнен и съответно отстранен, иначе последствията ще бъдат доста по-сериозни и съответно по-скъпи. Черният дим първо убива катализатора, а той не е от най-евтините.

Снимка: Motor


0 от 500
  • #16
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Гошо ( преди 1 месец )
    Пише че ,при бенз.мотори черният пушек убивал първо катализатора.Ами въпросната кола няма катализатор ,дали затова пък след известно време бронята над ауспуха почернява .Мисля да сменя свещи и кабели
  • #15
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Мишо ( преди 1 година )
    Пичове. Според мен е до това как се грижиш за нея. Имам стара баба БМв е39 530дА, колкото и да мачкам *** от черен дим няма и помен. Като и набия кикдауна също няма и помен от гъст черен дим. Вижда се нормалният пушек като при всеки здрав и подържан мотор. Компромиси с колата не се оравят и на практика е вечна. Разход смесен 7,6 л/100км
  • #14
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 3 години )
    Здравейте,имам ROLLS ROYCE SILVER CLOUD 60',с газово...И обикновено не пуши...Докато другия phantom 2020 си попушва,ако е на газ нема проблем
  • #13
    3 rate up comment 10 rate down comment
    Боб ( преди 3 години )
    Дизеловите *** така кадят.Дано ги спрат по-скоро.
  • #12
    1 rate up comment 0 rate down comment
    aliosha.germany ( преди 3 години )
    Здравейте. Преди два месеца си купих мерседес, с220д,2015г. след като паднаха температурите на времето ми се случи следното. При загряване на автомобила между 60/70 градуса на автомобила испуша бял дим като облак е на цвят,след това се оправя. На какво се дължи. Благодаря предварително.
  • #11
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Stancho ( преди 3 години )
    Здравеите имам кола опел вектра б 2.0 101 99.г проблема и както палеше спря да пали казахами чи гнп то но ме притеснява нешто друго когато я фарцирам на място несе форцирва добре и прексва на 2500 оборота и вади бял пушак има и нешто друго и чека ми свети какво може дае колеги вазможналие дае от гнп то целия проблем
  • #10
    0 rate up comment 3 rate down comment
    Абдул ( преди 4 години )
    Здравейте искам да попитам понеже преди около две седмици по погрешка ми сипаха бензин вместо дизел на колата (Opel Zafira 2.0 dti 16V 101hp) и от тогава не спира да изкарва бял дим и да не вдига повече от 2000 оборота и да ми излиза чека за сервиз някой от тук знае ли как мога да го оправя или трябва да я заведа на сервиз. Благодаря предварително за отговорите
  • #9
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Martin ( преди 4 години )
    Здр те днеска си купих рено сгеник 2006 година 1.9 дзи регистрирах я изленах от кат и колата почн д пуше сиво колата иначе варви доста добре 120кн е колата не е карана поне 2 години смених и маслото фаздушен филтар маслен филтар и пак пуше моля ви някои ако знае какво става да ми каже или на wattsapa00491781990313 и ако сте от пловдив да вия догарам да мия направите много ви моля които знае нроблема да ми поше Мартин от пловдив сам
  • #8
    14 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Ама на бакилит или на какво? Професоре, бива ли да се излагате с елементарни въпроси....Кажи си, че си пернишки маняк с гоуфетка и не занимавай хората с глупости.За неразбралите, ако гоуФУ ви пуши - няма проблем, нормално е за този вид кУ.рници.
  • #7
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Аз пък понеже съм професор карам бяла Тойота Корола - електричка. Сутрин като запаля и ми мирише на изгоряло. После се оправя. Нормално ли е ?