Съвсем скоро ще станем свидетели на сериозна промяна в начина, по който Китай управлява сериозна развитата вече автомобилна индустрия в страната и Tesla ще е един от големите печеливши от това.
От няколко десетилетия насам западните компании, които искат да присъстват на местния автомобилен пазар, както и да произвеждат автомобили в Китай, могат да направят това, само ако създадат смесено предприятие със свой местен партньор. Това решение, напомня Markets Insider, даде тройна полза – първо гиганти като GM и Volkswagen стъпиха на огромен и бързо развиващ се пазар, в същото време местните клиенти получиха достъп до качествени модели, а китайските компании натрупаха ценен опит в производството на коли.
Скоро обаче се очаква властите в Китай да разрешат на чуждестранните компании да присъстват сами в страната ако произвеждат електромобили, т.е да не им се налага да създават съвместно предприятие с местен партньор. Това ще е голяма промяна. Първо, пазарът в Китай вече е по-голям от този в Северна Америка (САЩ плюс Канада) – 28 милиона срещу 20 милиона нови коли годишно.
Освен това се очаква, че китайският пазар ще продължи да расте в следващите години. И второ, китайското правителство полага сериозни усилия, за да осигури колкото се може повече електромобили на пазара.
Причините за това са много, на първо място е невероятно тежкото замърсяване на въздуха, но засега нещата се задвижват трудно, особено като се има предвид любовта на китайците към SUV моделите в американски стил, както и към германските лимузини.
Развитието на пазара на електромобили в Китай много бързо ще превърне в страната и в основен износител на такива возила за цял свят, поне такива са правителствените планове. Какво е мястото на Tesla в тази картина? В момента само около 1% процент от световните продажби на нови коли се падат на електромобилите.
За да може Tesla да продава милиони коли, както иска Мъск, или поне 500 000 в близко бъдеще, то купувачите трябва да се откажат от двигателите с вътрешно горене или пък компанията да се намести сериозни на китайския пазар. Макар и с наченки на присъствие на пазарни елементи, икономиката на Китай се ръководи по комунистически. Щом правителството иска милиони електромобили по улиците, то е въпрос на време това да се случи.
Илон Мъск вече заяви, че Tesla иска не само да продава електромобили в Китай, но и да ги произвежда там. А съвсем скоро продажбите на марката в Китай може да са два пъти по-големи от тези в Щатите. А и засега Tesla има предимство пред големите автомобилни компании, които обаче бързо поеха курс към електрификация, така че позициите в Китай може да са решаващи за бъдещето на компанията.