IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

10 забравени автомобилни марки, които се провалиха в Америка

Всички те имаха потенциал, но изчезнаха безславно

10 забравени автомобилни марки, които се провалиха в Америка

Може да звучи повече от очевидно, но управляването на автомобилна компания не е никак лесно занимание. Разработването на дизайна, проектирането, производството, продажбата и обслужването на автомобилите, изисква хиляди хора и милиони долари инвестиция. Още повече, че операциите на една такава компания често засягат милиони хора по света, в зависимост от това колко популярни са нейните модели, разбира се. Именно заради това е малко странно, когато популярна марка затвори врати и преустанови производство завинаги.

10 забравени автомобилни марки, които се провалиха в Америка

В последните 15 години станахме свидетели на много такива примери, поне що се касае до американския пазар: Pontiac, Oldsmobile, Mercury и Plymouth. Публично, в опитите си да завземат сериозен дял от американския пазар, се провалиха и марките Duesenberg, Tucker, DeLorean, Edsel, Studebaker-Packard и AMC. Но по-долу става въпрос за друг паметен отбор - този на компаниите, които един ден просто затвориха врати  и никой повече не чу за тях. И така до днес, когато рядко някой разпознава какво се крие зад имената им. Това са 10 забравени автомобилни марки, които показаха потенциал и искаха да завладеят Америка, но в крайна сметка не успяха.

10 забравени автомобилни марки, които се провалиха в Америка

1. LaSalle

Това е име, което дори най-запалените автомобилни фенове днес не свързват с нищо. Между 1927 и 1940 обаче, LaSalle е една от най-престижните автомобилни марки в Щатите. Тя е позиционирана над Buick и под Cadillac в гамата на General Motors, които залагали много на нея. Моделите на LaSalle били произвеждани спрямо същите високи стандарти като колите на Cadillac, но за сметка на това били по-компактни и играели ролята на платформа за тестове на бъдещите дизайнерски тенденции на GM. В периода 1933-1944 моделите на LaSalle се продават по-добре от по-луксозните коли на Cadillac, което обаче не спира GM да вземе решението да закрие марката.

По време на своя живот LaSalle печели признателността на хиляди верни фенове, които в продължение на 40 години оказват постоянен натиск върху GM да възроди марката. Впоследствие се появяват няколко концепта Motorama, като Buick Riviera (1963) и Cadillac Seville (1975), които били сериозно обмислени за серийно производство, но в крайна сметка до такова така и не се стигнало.

10 забравени автомобилни марки, които се провалиха в Америка

2. Nash

В момента Nash e известна единствено в средите на автомобилните колекционери, но в периода 1916-1957 това е един от най-иновативните производители на автомобили в света. През 1939 Nash представя “Weather Eye” - система за отопление и вентилация, който в идните години се превръща в шаблон, следван плътно от всички останали автомобилни производители. През 1941 компанията представя своя модел 600, който се превръща в първия автомобил със самоносещо шаси, произвеждан в Щатите. Днес почти всеки автомобил използва такъв тип архитектура. През 1950 пък се появява Nash Rambler - първият американски автомобил, рекламиран като компактен.

Nash е и първата американска автомобилна компания, която оборудва моделите си с обезопасителни колани. През 1951 на бял свят се появява нарисувания от Pininfarina Nash-Healey - спортен автомобил, който излиза цели две години преди култовия Corvette.

През 1954, базираната в Уисконсин компания се слива с Hudson, за да формира концерна American Motors Corporation, който за кратко е четвъртият по големина автомобилен производител в Щатите. До 1957 всички модели на Nash са преименувани Rambler-и. През 1988 AMC изчезва от автомобилната карта, тъй като е закупена от Chrysler.



3. DeSoto

Във време, в което компаниите печелят най-много от модели в луксозния среден сегмент на пазара, DeSoto се явява като конкурент на Mercury/Oldsmobile (собственост на Chrysler). Компанията започва бизнеса си през 1929, когато на пазара излиза първия й модел, който се казва…DeSoto. Същият записва рекорд за най-добре продаван автомобил в първата си година на пазара, като постижението остава непокътнато чак до 1960, когато структурите на DeSoto са разформировани. Докато конвейерите работят, DeSoto предлага на пазара дръзки и луксозни автомобили, които позиционирани над Plymouth и Dodge, но под Chrysler и Imperial.

За нещастие обаче, лошото управление и неспособността на компанията да се адаптира към променящите се пазарни условия я обричат на провал. Следва доста объркана реорганизация на компанията, който в крайна сметка е закрита в края на 1960. Въпреки това, Chrysler продължава да продава камиони с марката DeSoto в Европа, Австралия, Южна Америка и Близкия Изток чак до 1978.

Интересен факт е, че през 1942 DeSoto е първият американски автомобил с вдигащи се фарове.

10 забравени автомобилни марки, които се провалиха в Америка

4. Merkur

На хартия марката Merkur е разполагала с всичко, за да успее на пазара. Докато повечето детройтски компании се опитват да победят германците на американския пазар на луксозни автомобили, което така и не се получава, от Ford решават да действат по-смело и да предизвикат германците на техен терен. Така се ражда Merkur XR4Ti, или както е известен на Стария континент - Ford Sierra XR4i - e седан с размерите на Mustang, който трябва да се бори с дебютиралото през 1985 BMW 3-Series. По същия начин се ражда и седанът Scorpio, който се предлага в Европа отново под марката Ford. Неговата идея е да си съперничи с Mercedes E-Class, който излиза през 1988. Въпреки тези истински добри автомобили обаче, марката Merkur така и не успява да се справи с негативите, които търпи заради високите цени на своите модели, както и заради липсата на подходящ имидж. В резултат на това Ford я закрива през 1989.



5. Daihatsu

Години наред Daihatsu е един от най-големите автомобилни производители в Япония. До края на 80-те търсенето на японски коли в Америка се увеличава с всяка изминала година, което провокира Daihatsu да пожелае парче от тортата. През 1987 се случва именно това с лансирането на супер компактния хечбек Charade, следван от Rocky - компактен 4х4, който се изправя директно срещу Suzuki Samurai през 1988. И тук краят идва заради съвсем логични фактори - високи цени, слабо развита дилърска мрежа, както и лошо сервизно обслужване. Освен това, през тези години пазарът на компактни автомобили в Щатите не бил особено голям. До 1992 Daihatsu тихо напуска американския пазар, а през 2016 компанията е купена от Toyota.



6. Sterling

Британската автомобилна индустрия e в пълен хаос през 80-те, но легендарната марка Rover решава, че може да предприеме две действия, за да й помогне да се изправи на крака - да се съюзи с по-успешна марка и да пробие на американския пазар. През 1986 Rover пуска на пазара моделът 800-Series - луксозен седан, базиран на Honda Legend. Година по-късно компанията лансира колата и в Америка, но под името Sterling 800. За нещастие обаче, моделът излиза на пазара по същото време като Acura Legend.

От самото начало, зле построеният Sterling не представлявал сериозна конкуренция на почти идентичната Acura. Моделът 800 имал по-луксозен интериор и се държал на пътя малко по-добре, но надеждността и качеството на изработка били меко казано незадоволителни, а цената - по-висока. Клиентите на луксозни автомобили в Америка не клъвнали на стръвта и марката Sterling изчезнала от лицето на земята през 1992 след пет години на сцената и по-малко от 40 000 продадени автомобила.

10 забравени автомобилни марки, които се провалиха в Америка

7. Isuzu

През 1972 General Motors си партнира с японския автомобилен производител Isuzu за създаването на модел от типа LUV - компактен пикап. До 80-те Isuzu успява да се превърне в успешна марка, което дължи най-вече на грубоватия джип Trooper, компактния I-Mark и красивия спортен автомобил Impulse, нарисуван от Джорджето Джуджаро.

Деветдесетте са много трудни години за Isuzu. Повечето автомобили на компанията се продавали чрез дилърската мрежа на General Motors под марката Geo, бил сключен договор с Honda за съвместно разработване на нов SUV модел, а до края на десетилетието повечето модели били ребрандирани версии на Chevrolet и Honda. Последните два модела на компанията се казвали Vehicross и Axiom и били много дръзки и иновативни, но това не помогнало на марката да стъпи на крака. През 2009 Isuzu преустановила производството на пътнически автомобили, а днес компанията произвежда само лекотоварни модели.

10 забравени автомобилни марки, които се провалиха в Америка

8. Eagle

Вярвате или не, марката Eagle е свързана с друга марка от този списък - Nash. Тя се появява, когато Chrysler решава да продаде остатъците от концерна AMC. Първият автомобил на Eagle е последният AMC Eagle, който бил оборудван със системата Weather Eye, за която стана въпрос по-рано. И така се ражда моделът Eagle Eagle. Под същата марка се продават и моделите Medallion и Premier, които са базирани на архитектура на Renault. След края на производството им Еagle започва да продава ребрандирани модели на Mitsubishi, а през 1999 е закрита.

10 забравени автомобилни марки, които се провалиха в Америка

9. Daewoo

Южнокорейският автомобилен производител Daewoo навлиза на американския пазар в края на 80-те с компактния модел Pontiac LeMans. През 1998 компанията се завръща със собствено име и три компактни автомобила, нарисувани от италианския дизайнер Джорджето Джуджаро - Lanos, Leganza и Nubira. Развитието на компанията обаче било меко казано зле организирано, което през 2002 довело до това същата да бъде купена от General Motors, които я “спасили” от банкрут. Впоследствие Daewoo се превърна в основата на европейската гама на Chevrolet.

10 забравени автомобилни марки, които се провалиха в Америка

10. Suzuki

В продължение на десетилетия Suzuki е сред успешните марки в Европа и Азия. Но въпреки добрите си продажби на мотоциклети и бъгита, компанията така и не успява да се наложи в Америка. Suzuki стъпва на местна почва едва през 1985, когато Chevrolet започва да продава модела Cultus със своя емблема и под името Sprint. До края на десетилетието Suzuki продава Swift, който е почти идентичен братовчед на Geo Metro, както и миниатюрният 4х4 джип, наречен Samurai. През следващите 20 години компанията произвежда много компактни модели и SUV машини, но началото на века се оказва много трудно за нея в Америка. Въпреки че успява да пласира повече от 100 000 коли през 2006, както и да представи доста добрия компактен седан Kizashi, световната финансова криза поразява марката в Щатите, откъдето тя изчезва през 2014.

Снимки: Производителите
 

0 от 500
  • #4
    8 rate up comment 18 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    продават се щото щатите са пълни с бедни *** и латиноси и им трябват евтини коруби да си придвижват дебелите задницизаможния американец дори и не ги знае ,че съществуват тия жълти легени ! кара или кадилак и линкълн или бмв, ауди или мерцедес !
  • #3
    15 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    "следващите са *** и койота !"Споко , те си чакат реда! Следващите са немските димящи и лъжливи печки, заради които загиват по над 10 000 човека годишно! Дано и ти станеш един от тези над 10 000!
  • #2
    10 rate up comment 16 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    следващите са *** и койота !
  • #1
    11 rate up comment 2 rate down comment
    1234 ( преди 6 години )
    "Интересен факт е, че през 1942 DeSoto е първият американски автомобил с вдигащи се фарове."Грешно!Първата кола с вдигащия се фарове е американския Cord 810/812 произвеждан между 1936-37.