Вход   Регистрация

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа
 

Ползата от някои от тези функции е силно преувеличена, смятат експерти

Ако вашият автомобил може сам да спре в екстренна ситуация, да контролира „слепите” зони и за да следи за движението на други превозни средства при преминаване през кръстовище, то шансовете да попаднете в катастрофа по време на пътуване е доста по-висок от обичайния. Това показва изследване на Американския застрахователен институт за безопасност на движението, цитирано от Automotive News.

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

Електронните асистенти на водача, задържащи автомобила в неговата лента на движение на безопасно разстояние от други коли, възможността за спиране при излизане на пешеходец на пътя и всякаки подобни системи за безопасност отдавна вече влизат в оборудването не само на скъпи модели, но и на бюджетни машини. Изследванията обаче показват, че ползата от тях е силно преувеличена.

На първо място – тези системи внушават на водача на автомобила измамно чувство за безопасност, като по този начин намаляват бдителността му и в същото време увеличават времето за реакция при попадане в опасна ситуация. Това води и до друг сериозен проблем – деградиране на шофьорските навици.

В същото време производителите масово рекламират ползвата от подобни функции за автономно придвижване, като основата причина е, че те вдигат цената на техните автомобили. Независимите експерти обаче са на противоположно мнение и вече бият тревога за опасността от широкото използване на тези технологии.

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

„Най-големи опасения предизвиква нивото на подготовка, което получават новите шофьори. Всичко се прави за тяхно улеснение, а това е голяма грешка, тъй като те стават по-невнимателни по време на движение”, категоричен е Ейдриън Ленд, президент на Американския застрахователен институт за безопасност на движението.

Ленд е напълно наясно с това, което казва – през последните 2 години смъртността по пътищата на САЩ се е увеличала с 14%, като през 2016 г. при катастрофи са загинали повече от 40 000 души. Има, разбира се, и други причини, но основната е, че шофьорите все по-често отвличат вниманието си от случващото се на пътя, като се доверяват на системите за полуавтономно придвижване. Те на свой ред не са съвършенни и служат само за презастраховане. Цялата отговорност си остава на шофьора на превозното средство.

През миналата година шофьор на Tesla Model S загуби живота си, след като повярва в автономността на своя автомобил и се блъсна с висока скорост в камион. Федералното разследване показа, че преди да загине мъжът е пътувал 37 минути, от които само 25 секунди е управлявал колата си. През останалото време тя е била на автопилот.

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

„Колкото повече един човек ползва тези системи, толкова повече той им се доверява. В опасни ситуации той вярва повече на тях, отколкото на собствените си способности и това може да бъде фатално”, твърди Шан Бао – експерт от Мичигански университет, който е участвал в изследването.

Проведеното от университета проучване показва, че шофьор, в чийто автомобил има система за следене на „слепите” зони, никога не поглежда през рамо при престрояване. Подобно нещо се случва и с тези, които се доверяват на круиз-контрола и смело махат крака си от педалите. Ако системата по някаква причина не отчете наличието на препятствие на пътя, те няма как да успеят да реагират и да натиснат спирачката. Не по-малко опасна, поне според експертите, е и системата City Safety с всички нейни аналози.

„Водач, който е свикнал с нея при движение в града, не осъзнава, че при скорост от над 50 км/ч автомобилът просто няма да може да спре. И това често завършва зле”, счита директорът на Американската автомобилна асоциация Крейг Бренън.

Някои от производителите, които до момента с огромен ентусиазъм се съревноваваха със създаването на подобни системи, осъзнават проблема и започнат да разработват технологии, ограничаващи възможностите им. От година насам General Motors поставя на всички модели на Cadillac система, която следи движението на очите на шофьора при включен круиз-контрол. Така тя не му позволя да отделя поглед от пътя.

Системите за безопасност рязко увеличават шанса за катастрофа

На свой ред новите автомобили на Nissan спират напълно, ако шофьорът си махне ръцете от волана за повече от 30 секунди. Всичко това явно показва, че системите за безопасност всъщност са много опасни. И тепърва ще има още жертви, ако не се вземат мерки.

Снимки: Automotiveit, Architecturaldigest

Реклама  


Купи кола

  • Nissan Primera 2.2DI-126кс-6ск.

    3500 лв.

    дата на произв. - септември , 2003 г., пробег - 170000, С.к - Ръчна, цвят - Зелен

  • Mazda 5 1.8i

    9750 лв.

    дата на произв. - септември , 2007 г., пробег - 143000, С.к - Ръчна, цвят - Тъмно сив

  • Hyundai Getz 1.1MPI-КЛИМАТИК

    3750 лв.

    дата на произв. - февруари , 2007 г., пробег - 152000, С.к - Ръчна, цвят - Светло сив

  • BMW 318 E46-FACE LIFT

    5300 лв.

    дата на произв. - януари , 2004 г., пробег - 166000, С.к - Ръчна, цвят - Тъмно син мет.

  • Mercedes-Benz C 220 2.2CDI

    6667 лв.

    дата на произв. - февруари , 2002 г., пробег - 151734, С.к - Ръчна, цвят - Сив

  • Opel Meriva 1.7DTI Klimatronik

    4399 лв.

    дата на произв. - март , 2004 г., пробег - 148170, С.к - Ръчна, цвят - Хамелеон

Виж всички обяви

Коментари ( 23 )

Напиши коментар Влез

от: младен ( преди 5 дни )

Най големият проблем с това е че дори и никога да не им се доверя и да ги ползвам, може да ме отнесе някой дето ще си мисли че са супер.
А това "...които се доверяват на круиз-контрола и смело махат крака си от педалите" от личен опит знам е напълно вярно. Половин час на круиз-контрол и толкова отвиквам че като стане нещо пред мене и трябва да намаля рязко се хващам че 1-2 сек. се чудя какво точно да направя вместо да натисна спирачката.
Отговори
 
+2
 

Положителни: 2  Отрицателни: 0

от: Анонимен ( преди 5 дни )

Спомням си по комунистическо, много пъти съм виждал разцепени Лади в стълб или дърво. Направо ставаха на части, но ги нямаше в новините. Сега същото правят с БМВ-та, редовно влизат в новините все едно е новина.
Отговори
 
+2
 

Положителни: 2  Отрицателни: 0

от: Лечков ( преди 6 дни )

Стига тъпи статии! Колко фатални катастрофи са станали с автономен автомобил. Аз се сещам само за 1(една) Тесла дето утрепа собственика си преди 1 година. За това време са се избили милиони хора в катастрофи. Когато всички коли имат тези системи няма вече да има катастрофи, защото те няма да нарушават правилата.
Отговори
 
 -3
 

Положителни: 2  Отрицателни: 5

от: :) ( преди 6 дни )

Проблемът е в хората, не в системите. You can't fix stupid. Тези системи помагат, но това не означава, че можеш да си чатиш през това време, както забелязвам напоследък и по магистралите.
Иначе какво означава да гледаш през рамо, за да се престрояваш?!
Иначе съм имал две катастрофи. Ако в първата този два автомобила зад мен имаше ABS, нямаше да ни удари. Ако предишният ми автомобил имаше ESP, нямаше да ме завъртят, когато ме удариха в задната гума.
Отговори
 
+3
 

Положителни: 3  Отрицателни: 0

от: Асан ( преди 6 дни )

"Типична гледка в България - ром/турчин 10 годишен Мерцедес или БМВ, задължително с немска или белгийска регистрация!
В Германия се чудят как да се оттърват от старите коли, които са изключително скъпи за поддръжка, Асан и Ахмед спестят 10 бона, вземат някоя стара Е класа или БМВ 5-ца и идват да се правяр на тарикати в България!"
10 хилки? За 10 години колата губи над 50% от стойността си.За останалото си горе-долу прав.
Отговори
 
+2
 

Положителни: 2  Отрицателни: 0

от: Колев ( преди 6 дни )

Колега, дори електронните системи имат физически граници!

Те не могат да увеличат триенето в колелата, не могат да ти намалят скоростта или да ти възстановят посоката когато нямаш сцепление!

Не могат да те спасят ако си ***!

Не трябва да се отнема удоволствието от шофирането, трябва да има по-строги и квалифицирани обучения.

Трябва да има задължителни опресняващи глоксове през няколко години.

И най-вече дори затвор за тежки провинения, за дрифт и състезания на обществени пътища!
Отговори
 
+4
 

Положителни: 4  Отрицателни: 0

от: Колев ( преди 6 дни )

Бъдете против задължителното въвеждане на автономни автомобили и забраняване на "ръчно" управляемите, под оправдания от типа, че е опасно да се шофира и т.н.

За някои хора шофирането е удоволствие, а не задължение.

За какво да се произвеждат спортни коли с по няколко стотин коня ДВГ/ел.мотор, ако не можем да им се насладим, а ни возят като в градския транспорт !?!?!?
Отговори
 
+3
 

Положителни: 3  Отрицателни: 0

от: Анонимен ( преди 6 дни )

За БГ да не се изкл1чват! ЗАДЪЛЖИТЕЛНО НЕ!
Те на включени се трепят, като мухи, а на изключени познай. То всеки тогава ще се прави на състезател, за да „има пълен контрол над колата“...
А и не знаеш на каква ситуация ще попаднеш. Мислиш си, ч всичко е ОК, но някъд на завоя камион е разсипал пясък, друг масло или пък има заледяване. Познайте тогава какъв миш-маш ще става!
Отговори
 
+2
 

Положителни: 3  Отрицателни: 1

от: Колев ( преди 6 дни )

Не бъдете против изцяло автономните автомобили - това е хубаво.
1. Инвалиди, бременни, възрастни хора - всички ще могат да се придвижват безопасно дори да не могат/да не знаят да шофират.

2. Пияните няма да им се налага да карат, както им се налага сега, и ще има по-малко пияни шофиращи.

3. Всички тикви, които карат по принуда, вместо за удоволствие ще се разкарат от волана!
Отговори
 
+1
 

Положителни: 2  Отрицателни: 1

от: Колев ( преди 6 дни )

Нека всички да могат. Така или иначе отговорността е на шофьора и докато остава негова, трябва да му бъде дадено правото да избира.

Най-добре ще е да има напълно автономни автомобили, които даже да нямат волан и ***, и такива които са си за шофиране за удоволствие.

Така и вълка сит, и агнето цяло! Всички доволни, за всеки има персонален избор.
Отговори
 
+1
 

Положителни: 2  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 1 седмица )

"2. Да могат да се изключват по решение на водача, за да може от време на време да си опреснява уменията!"

Всъщност повечето могат да се изключват!
Отговори
 
+1
 

Положителни: 2  Отрицателни: 1

от: Русия ( преди 1 седмица )

Особено в България тия системи(по-новите), съвсем закономерно ще се бъркат и т.н. Нито маркировка по пътищата, отстрани изяден асфалта, дупки.
Отговори
 
+9
 

Положителни: 9  Отрицателни: 0

от: Един ( преди 1 седмица )

Само тотален *** може да се довери на електронните системи за сигурност вместо на оценка на собствените си умения, опит и преценка на ситуацията!

Автономното шофиране тепърва навлиза и тепърва ще гледаме шоу с пречукали се *** набрулили стотици хиляди на автопроизводителите щото щели да могат да си бъркат изодзадзе докато са в колата вместо да шофират
Отговори
 
+8
 

Положителни: 8  Отрицателни: 0

от: Обективен ( преди 1 седмица )

Типична гледка в България - ром/турчин в 10 годишен Мерцедес или БМВ, задължително с немска или белгийска регистрация!
В Германия се чудят как да се оттърват от старите коли, които са изключително скъпи за поддръжка, Асан и Ахмед спестят 10 бона, вземат някоя стара Е класа или БМВ 5-ца и идват да се правяр на тарикати в България!
Много сме далече от цивилизацията, много!
Мерцедес и БМВ са чудесни автомобили, стига да имаш пари да ги поддържаш!
А не гуми от OLX-а, турски части и бай Пешо монтьора
Отговори
 
+9
 

Положителни: 11  Отрицателни: 2

от: Колев ( преди 1 седмица )

Не ме разбирайте погрешно, не съм против електронните асистенти.

Нека си ги има всичките, но:
1. Да не се пропагандират като едва ли не ангели-хранители за водача!
2. Да могат да се изключват по решение на водача, за да може от време на време да си опреснява уменията!
3. Отнемат от удовослтвието на шофирането...Защото не ти дават пълен контрол над автомобила.

А така или иначе всичко е безмислено когато има повече катастрофи, когато водачите нямат умения, защото всички се доверяват спяло!
Отговори
 
+8
 

Положителни: 8  Отрицателни: 0

от: Колев ( преди 1 седмица )

Както и тези с ESP - има си физически граници, когато инерцията на колата не й позволява да спре или да влезне в правия път.

Като нямаш ESP си правиш сметка как ще караш, за да не катастрофират като се завъртиш.

Като имаш ESP си викаш "АА аз имам ESP, и да изтърва колата, тя ще си се контролира."

Мои познати така катастрофираха с чисто ново БМВ, защото се довериха на системата и шофьора си помисли, че колата като я има, никога няма как да катастрофира!
Отговори
 
+7
 

Положителни: 8  Отрицателни: 1

от: Колев ( преди 1 седмица )

Помислете, едно време имаше на изпита на полигона потегляне под наклон. Ако не можеш, не взимаш книжка.

Сега като имаш hill-start assist и компютъра ти държи спирачките и колата не се свлича назад,
1. с времето губиш умението да потегляш под наклон
2. новите водачи изобщо не го придобиват
3. като се качиш/качат на автомобил на който тая система е изключена или не работи, или я няма, 100% ще се ударят в това отзад, защото ще изпуснат колата!
Отговори
 
+13
 

Положителни: 14  Отрицателни: 1

от: Колев ( преди 1 седмица )

Забелязвате ли статистиката ? Едно време когато не е имало електронни системи катастрофите бяха много по-малко.

Вярно, че и колите бяха по-малко по пътищата в целия свят, но ПРОЦЕНТНО бяха по-малко катастрофите!

Да речем от 1000 коли катастрофират 4-5 за ден, а сега от 10 000 коли катастрофират 80-100 за ден!

Защото водачите бяха далеч по-умели и по-възпитани от сегашните лекета.

Пък нямаше ESP, ABS, TCS, Hill-start assist или круиз контрол.
Отговори
 
+7
 

Положителни: 9  Отрицателни: 2

от: Анонимен ( преди 1 седмица )

Тоя с Х3-ката, ако имаш късмет да не се е претрепал някъде може и да го срещнещ, но като ги знам тези с БеЕмВенцата колко бързо дават фира се съмнявам. Естественият подбор си казва думата. Дано само не завлече със себе си невинни, защото понякога и така става! Това са най-големите комплексари и наглеци на пътя, плътно следвани от представителите на драйверите на ВАГ-групата и най вече тези с Аудитата. Изключително нагли същества. Последно време и разни кифли са станали състезателки.
Отговори
 
+8
 

Положителни: 11  Отрицателни: 3

от: до "до първия&q ( преди 1 седмица )

Е, затова си прав - познавам и разумни водачи на БМВ, но като цяло са завършени комплексари и наглеци!
Пресен пример отпреди малко - пресичам на пешеходна пътека близо до нас, някакво леке с X3-ка ми дава нарочно газ и минава пред мен!
Ама го запомних кое е, живея в малък град, имам чувството, че скоро ще се срещнем и там вече няма да е толкова нагъл!
Отговори
 
+13
 

Положителни: 14  Отрицателни: 1

от: до първия ( преди 1 седмица )

Не, че сега, като имат ESP-та не се трепят. Даже сега още повече, защото си мислят, че ESP-то ще им анулира грешката и ще ги върне в правия път, но не! Тези бараки трябва да бъдат забранени по нашите географски ширини, защото много хора, като седнат да ги карат започват да мислят, че са безсмъртни. Да не говорим, че са си чисто летни коли...
Отговори
 
+7
 

Положителни: 10  Отрицателни: 3

от: Анонимен ( преди 1 седмица )

Едни хора трябва да усвоят даден бюджет. Съответно се занимават с глупави изследвания.

Отговорността си остава на шофьора! Системите за сигурност и комфорт са жизнено важни...
Отговори
 
+4
 

Положителни: 8  Отрицателни: 4

от: Анонимен ( преди 1 седмица )

Що народ се изтрепа със стари БМВ-та без ESP-та...
Хайде стига глупости...отговорността по управлението на автомобила е само и единствено за шофьора, но системите за сигурност за изключително важни и полезни!
Отговори
 
+4
 

Положителни: 8  Отрицателни: 4


Избери кола


Изгодни оферти




Инвестор.БГ © 2001-2014 Automedia.bg Всички права запазени | Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor.BG AD © 2001-2014 Automedia.bg All rights reserved. Contact Us | Advertising