В рамките само на няколко дни, сезон 2019 се превърна в крайъгълен камък за моторния спорт. В понеделник от Mercedes обявиха, че през 2019 ще вземат участие в набиращия популярност пистов шампионат за електрически болиди Formula E. За целта обаче, германският автомобилен производител трябваше да предприеме някои съкращения на разходите, заради което обяви, че изтегля заводския си отбор от Германския шампионат за туристически автомобили (DTM) след края на настоящия сезон. Припомняме, че Mercedes участва в DTM от 1987 и оставя в патова ситуация основните си конкуренти там – Audi и BMW.
Но това далеч не е всичко.
Вчера стана ясно, че Porsche са на път да обявят оттеглянето си от Световния шампионат за издръжливост WEC, кръг от който е емблематичната маратонска надпревара „24 часа на Льо Ман“. Това ще се случи отново след края на сезон 2018, а следващата цел на германците е същата като на Mercedes – Formula E.
Днес, от Porsche потвърдиха информацията официално:
„Считано от 2019, Porsche ще се състезава със заводски отбор във шампионата Formula E. В резултат на това, компанията с огромно съжаление ще се оттегли от LMP1 класа на WEC в края на сезон 2017. В същото време, Porsche ще продължи да концентрира усилията си в международните GT надпревари, участвайки със своя автомобил 911 RSR в GT класа на Световния шампионат за издръжливост.“
Напускането на LMP1 категорията от страна на Porsche, не е чак толкова изненадващо. В последните години състезателният клас изгуби Peugeot, а след това и Audi, като конкуренцията в него намалява прогресивно. С трите си поредни победи след завръщането си в Льо Ман, се смяташе, че ако Porsche не напусне сега, то това със сигурност щеще да се случи в края на 2018.
Това означава, че в момента Toyota е единственият заводски отбор в LMP1, който със сигурност ще участва в „24 часа на Льо Ман“ през идната година. Японците преживяха серия от разтърстващи загуби в класическото състезание за издръжливост и обещаха да се борят за победата през следващата година, но поне от ясното досега, изглежда няма да имат съперник, срещу когото да се борят.
От друга страна Formula E е шампионатът, който привлича най-много производители в момента. Актуалната решетка сега включва отборите BMW, Audi, Jaguar, Faraday Future и Nio, като по всичко личи, че към тях ще се присъединят и тимовете на Mercedes и Porsche. Новите автомобили за сезон 2018/2019 ще имат по-висока мощност и по-добър живот на батерията, което със сигурност ще направи шампионата по-релевантен за публиката, която все по-често се интересува от електромобилите.
Въпреки всичко, новините не са чак толкова лоши за традиционните фенове на Porsche, които ще могат да се насладят на красивото 911 RSR, което ще продължи да се бори с конкуренцията по пистите. Още повече, че сега германците ще могат да инвестират повече в колата, за да може тя да е по-конкурентоспособна. Доказателството, че ни очакват много атрактивни състезания с участието на 911 RSR, е фактът, че през тази година битката в GTE категорията в WEC и Льо Ман, е много по-оспорвана и атрактивна, отколкото в LMP1.
В идните месеци ни предстои да научим какво ще бъде бъдещето на DTM и LMP1 класа.
Снимки: Porsche