Вход   Регистрация

Бизнес на автопилот: защо автомобилният пазар на България е уникален в Европа

Бизнес на автопилот: защо автомобилният пазар на България е уникален в Европа
 

Ниските доходи далеч не са единственото обяснение защо караме толкова много трошки

Предстои най-голямата промяна в транспорта, откакто автомобилът замени коня, каза ни преди време Жил Видал, главният дизайнер на Peugeot. Тогава това звучеше като смела прогноза; днес е вече общоприето мнение. В следващите десетина години най-вероятно ще се простим с двата най-емблематични компонента на автомобила - двигателя с вътрешно горене и шофьора. Не е ясно дали и самият бизнес модел на тази индустрия ще оцелее. Дали няма да се откажем от притежаването на колите за сметка на наемането и споделянето, и дали автомобилните търговци няма да последват съдбата на кварталните видеотеки и да изчезнат от лицето на земята.

Бизнес на автопилот: защо автомобилният пазар на България е уникален в Европа
"Завидният" ръст в продажбите на нови автомобили в България се обяснява най-вече с много ниската база. Девет десети от автомобилния пазар все още се падат на употребяваните коли

ТОВА МОЖЕ И ДА ЗВУЧИ МРАЧНО, но истината е, че автоиндустрията никога не е преживявала по-добри времена. Глобалният пазар на нови автомобили, който едва надхвърляше 51 млн. бройки през 1998, днес неумолимо гони стомилионната отметка. Компании като Toyota, BMW и Daimler ежегодно подобряват рекордите си за оборот и печалба (макар че при японците поредицата бе прекратена от твърде поскъналата йена). Дори онези, които имат затруднения днес, са в несравнимо по-добро състояние, отколкото преди десетилетие. Ford бе принуден да смени главния си изпълнителен директор, защото печалбата за тримесечието падна до 1.6 милиарда долара, с 900 млн. по-малко от 2016 година. Само преди 7-8 години 1.6 милиарда печалба щяха да се сторят мечта на американците, едва отървали банрута след кризата.

В ЕВРОПА ПАЗАРЪТ продължава да се развива доста по-добре от очакванията. Първите три месеца на годината бяха рекордни и изведоха Стария континент на второ място при най-големите световни пазари - след Китай, но преди САЩ. Април, през който се паднаха и православният, и католическият Великден, донесе лек спад, но тенденцията е положителна.
Средно пазарът в ЕС е пораснал с почти 5% за първите четири месеца. Пазарът в България е пораснал с 20% - третият най-добър показател на континента след Хърватия и Румъния. Но трябва да направим неизбежната уговорка, че това е ръст от много ниска база. По данни на АСЕА от януари до април у нас са продадени 9086 нови автомобила. В Хърватия, с почти 3 млн. по-малко население, продажбите са 17 000. В Словакия, с 2 милиона по-малобройна, са 30 000.

Бизнес на автопилот: защо автомобилният пазар на България е уникален в Европа
Този лозунг от актуалните протести на автоинструкторите спокойно може да се отнася до цялостната политика на България в автомобилния сектор. Снимка: Олег ПОПОВ

НАЙ-ПРИМИТИВНОТО и често предлагано обяснение е свързано с доходите. Изглежда логично страната с най-ниския жизнен стандарт в ЕС да има и най-слабо развития автомобилен пазар. Но истината е, че върху продажбите на нови автомобили в България влияят и други, доста по-съществени фактори.
"Българският пазар на нови автомобили не е пропорционален нито на населението, нито на покупателната му способност", коментира Александър Миланов, изпълнителен директор на BMW България и председател на Асоциацията на автомобилните производители, пред Bloomberg TV Bulgaria. "Тази диспропорция е резултат от липсата на фокус от държавното управление върху тази тема през последните 50 години... Никъде по света да караш употребяван автомобил не е най-евтиното решение. Но в България това е факт". Защо е така? Защото нормативната уредба продължава да не отчита влиянието на автомобилите върху околната среда. Данъците и таксите за регистрация на стари автомобили са подчертано по-ниски, отколкото за нови; няма никакви ограничения - нормативни или парични - за най-замърсяващите коли.

Бизнес на автопилот: защо автомобилният пазар на България е уникален в Европа
Никъде другаде по света да притежаваш стар автомобил не е най-евтиното транспортно решение, подчертава Александър Миланов

ЦЯЛА ВЪРВОЛИЦА ОТ ПРАВИТЕЛСТВА отговаря на този упрек с повдигане на рамене и с аргумента, че тази политика е "социално мотивирана" - тоест, че по-голямата част от населението не може да си позволи нов автомобил и затова се насърчава вносът на стари. Но какво пречи на властите да правят разлика между различните стари автомобили, когато става дума за замърсяване? Екологичният ефект от един 25-годишен голям дизелов двигател е несравним с този на бензинова малолитражка с газова уредба. Но за българската държава двете са в една и съща категория. На "социално" чувствителния, беден български пазар BMW и Mercedes са в челната петица на най-разпространените марки - явление, което не съществува никъде другаде в Европа, с изключение на Албания.

Бизнес на автопилот: защо автомобилният пазар на България е уникален в Европа
90% от пазара на автомобили в България са "отпадъците на Европа", твърди Оливие Жан

"ПОКУПАТЕЛНАТА СПОСОБНОСТ
също е част от обяснението, разбира се", казва Оливие Жан, изпълнителен директор на Renault-Nissan България. "Но само една част, особено ако погледнете към държави като Румъния или Аржентина, където доходите са сходни... Главната разлика е, че властите в тези страни са взели мерки да се справят с проблема. Докато в България според мен няма истинско желание да се създадат стимули за новите автомобили. 90% от пазара тук са, съжалявам да го кажа, отпадъците на Европа. Това е черен пазар, на който километражът никога не е верен и нямаш идея откъде са взети резервните части. Оттам идват проблемите със замърсяването, но според мен още по-важен и видим проблем е безопасността по пътищата. За нещастие България има най-високата смъртност по пътищата в цяла Европа - най-вече заради тези неподдържани автомобили".

* Статията е отпечатана в Bulgaria ON AIR THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 83 / 2017
 

Реклама  


Купи Bmw

  • Toyota Corolla FACE LIFT,1.6vvt-i

    6999 лв.

    дата на произв. - ноември , 2004 г., пробег - 170549, С.к - Ръчна, цвят - Сив

  • Smart Fortwo klima

    2699 лв.

    дата на произв. - август , 2002 г., пробег - 138000, С.к - Полуавтоматична, цвят - Розов

  • Skoda Fabia Верига

    3700 лв.

    дата на произв. - август , 2003 г., пробег - 120500, С.к - Ръчна, цвят - Сив

  • Toyota Corolla verso 6+1 места,6 ск.

    6999 лв.

    дата на произв. - февруари , 2007 г., пробег - 180100, С.к - Ръчна, цвят - Черен

  • Toyota Yaris КЛИМАТИК

    6700 лв.

    дата на произв. - април , 2007 г., пробег - 104600, С.к - Ръчна, цвят - Червен

  • Toyota Yaris FACE LIFT,KLIMA

    6999 лв.

    дата на произв. - септември , 2009 г., пробег - 180200, С.к - Ръчна, цвят - Жълт

Виж всички обяви

Коментари ( 41 )

Напиши коментар Влез

от: Анонимен ( преди 1 година )

Да ако гледаме само обезценяването и се абстрахираме от цената за поддръжка е така 10-тина годишна кола е най-добрата покупка. Но ако чакаме само употребявани служебни коли изборът ни ще е базово оборудвани шкоди и опели с опция климатик ако го няма базово. Тук там за някой мениджър Ц класа или още по-рядко Е класа за директир. Коли като порше, субару и БМВ М и АМГ и тн няма да съществуват
Отговори
 
+1
 

Положителни: 2  Отрицателни: 1

от: Bob Lutz ( преди 1 година )

Не бе нови коли кулуват фирмите на лизинг, защото после си ги приспадат от печалбата и си ги пишат като разход и не връзват капитал които е необходим за фирмената дейност в скъпи инвестиции каквито са колите. Така че ако си фирма има икономическа логика да си купиш нов автомобил, ако си частно лице не. Това го казват маса експерти в това число и мултимилионери като Боб Лутц, който има колекция от олд таймъри, частни самолети и т.н. За него поне не можеш да кажеш, че нямал пари.
Отговори
 
+5
 

Положителни: 6  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 1 година )

Отедлно в съседния блок има едни луди фенове на БМВ - пред гаража винъги спряно лъскава 36ца или 39-ка чат пат 30-ка или 38-ца. Ама никоя не им се задържа повече от година и през половината време са с вдигнат капак
Отговори
 
+2
 

Положителни: 2  Отрицателни: 0

от: Анонимен ( преди 1 година )

To по тази логика защо 80-90 милиона човека годишно се минават и си купуват нова кола. Ама нали и за умните купувачи на 10-15 годишни коли трябва да остане нещо.
До сравняващия 308 с е39 ами винаги 39 ще е по-конфортна ама само необяснявай как пежото излиза по-скъпо. Тия митове и легенди ги слушам от половината ми приятели ама ги гледам как с разни 39ки 46ци W203 W204 и едно CLK (почти всичките дизел че гъзарията не е евтина) са през месец в сервиза. Специално 39-ката 3 пъти я теглиха до сервиз
Отговори
 
+3
 

Положителни: 5  Отрицателни: 2

от: Bob Lutz ( преди 1 година )

Гледайте това интервю с Bob Lutz - мултимилионер човек прекарал целият си живот като мениджър на много високи позиции в световни компании като БМВ, Форд, ГМ, Крайслер https://www.youtube.com/watch?v=J8HjOjjhQxM&t=1015s

и по-специално 17-тата минута, където казва, че никога не си купува нова кола заради загубите. Само не ми обяснявай, че ти си по-богат от Боб Лутц. Щом такъв човек ти казва, че е по-изгодно да си купиш употребяван автомобил значи е така.
Отговори
 
+2
 

Положителни: 8  Отрицателни: 6

от: Анонимен ( преди 1 година )

Интелигентните хора имат достатъчно пари за имоти, нови коли, образование, деца и т.н. Всички останали се оплакват и се опитват да убедят другите, че старите коли са добра сделка.
Отговори
 
+4
 

Положителни: 7  Отрицателни: 3

от: Анонимен ( преди 1 година )

Това с 70% втора употреба коли в Англия е пълна глупост. Пред офиса 30% от колите са с регистрация 17 (т.е. Първата половина на 2017), поне 50% са с 66 ( втората половина на 2016). Има няколко по- стари, но те са М4, А5 и няколко с-класи. В градчето, което живея е почти същото. И това, че втора употреба са по-евтини също е глупост. Ако колата е хубава, жената си е доста висока, като БМВ 3 серия 2009 от БМВ на 50к мили за 9000
Отговори
 
+2
 

Положителни: 4  Отрицателни: 2

от: яка загуба от нова ( преди 1 година )

Пътувам много, 2008г реших да сменя бмв е39 с нова кола. Поразгледах и в бюджета ми влезе Пежо 308. Чаках го 3 месеца тъй като беше с всички екстри 2.0 хди. Като дойде единия калник се различаваше цвета, как да е. Като комфорт, стабилност, удобство в пъти по зле от 39-ката. За обслужване ти дерат кожата. На 20к изгоря подгревна свещ, понеже покарах и релето цъфна. На 60к замина демфер, на 70к някво управление на турбото, ходова част редовно. Продадох го на 4г. и си взех Е60-ка та се видях в кола
Отговори
 
 -2
 

Положителни: 8  Отрицателни: 10

от: ДДТ ( преди 1 година )

Каквито и измислици да се пишат,вторичния пазар на коли е силно развит и ще го има ,докато се произвеждат коли. В Германия официалната статистика отчита,че се дават годишно 60 милиарда евро за коли втора ръка! Преобладаващата част от купувачите са живи германци.
Отговори
 
+8
 

Положителни: 10  Отрицателни: 2

от: Анонимен ( преди 1 година )

А бе че то и храните по магазините вредат на здравето щото са пълни с какви ли не приятни Е-та, ама си се продават нали?
Отговори
 
+4
 

Положителни: 7  Отрицателни: 3

от: Анонимен ( преди 1 година )

Викаш у цяла Германия няма нито една Октавия на 9 години под 100К километра. Окей щом си казАл, така да бъде. Всеки средно грамотен човек може да отвори сайта и да намери поне 50, но щом ти си казал, че няма значи няма.
Отговори
 
+2
 

Положителни: 4  Отрицателни: 2

от: zoom in ( преди 1 година )

Мисля, че пропускате най-важното спорейки. Колите втора-пета употреба в 95% от случаите са пушещи продънеци, които директно застрашават останалите на пътя и косвено вредят на здравето на всички нас. Това е.
Останалото са празни приказки кой, какво го кефи и кое, колко се обезценявало. Иска се определена липса на гражданска съвест и абсолютна простащина преди да си купиш пишеща бангия, с която да тровиш всички... и изобщо не ми говорете за доходи. Ако изкарваш стотинки, тогава ще ползваш градския
Отговори
 
+20
 

Положителни: 26  Отрицателни: 6

от: sdfsdf ( преди 1 година )

Значи при бюджет от около 500-1000 лева не знам за какви нови коли се говори , купувам некой бо'клук за 500 лева и карам до смърт после на вторични и следващата , това е!
Отговори
 
+6
 

Положителни: 8  Отрицателни: 2

от: none ( преди 1 година )

Тази Октавия на 9 години и 90 К километра от Германия ще да е ходила на ексглокзия до Полша ;))). Даже и в малка България се правят повече километри за 9 години. Относно дискусията нов/стар автомобил, държавата трябва да направи данъците и таксите за регистрация на нов внос коли както в съседна Румъния, и да се затегнат техническите прегледи. Отделно да има паричен стимул за покупка на нов екологичен автомобил. А тогава които има дълбоки джобове да си купува дригеляци ...
Отговори
 
+8
 

Положителни: 9  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 1 година )

А бе какво се карате за глупости... Който има пари да си кара нова кола, който няма си купува на старо. Навсякъде по света е така. Като цяло е вярно, че една кола излезе ли от магазина цената и веднага пада яко.... който може да си позволи подобни загуби да си кара нови коли, за останалите има коли на 1 година, коли на 2 и т.н., според джоба и според потребностите.
Отговори
 
+6
 

Положителни: 6  Отрицателни: 0

от: Анонимен ( преди 1 година )

Голфът ми беше началото 1998 година производство, купих го 2007-ма за 5000 евро. Я виж сега колко це цената в Германия на един голф 2007-ма или 2008-ма година производство под 100000 км, аз видях почват от 4000 евро. Айде сега пак ми обяснявай, че не можело, нямало как и бла бла. Всеки може сам да види и да си направи сметката.
Отговори
 
+1
 

Положителни: 3  Отрицателни: 2

от: Анонимен ( преди 1 година )

Е разбира се, че като се сравняват коли се сравняват по класове. Аз като съм семеен с 2 деца и ми трябва кола от класът на шкода октавия няма да си купя нов двуместен смарт само защото бил нов. Пак ти казвам давам ти като референтна кола шкода октавия на 8-9 под 100К километра, всеки може да види колко пари струва по немските сайтове. Кажи ми такъв клас автомобил колко струва нов от магазина, дали не е 6-7 пъти повече!? Да не съм луд да си набия парите в кола вместо в децата ми или в имоти.
Отговори
 
+13
 

Положителни: 13  Отрицателни: 0

от: Анонимен ( преди 1 година )

Няма как да купиш Голф на 67 хиляди километра за 5000 евро!
Няма как!
Дори базов Голф Trendline държи сериозно цена и ако е струвал 15000 евро като нов, то след 5 години струва 10000 евро, но е на много повече от 67 хиляди километра!
Вземал съм Голфове от Das WeltAuto в България, от автокъщи в Германия, Австрия, такива цени като твоите няма никъде!
Отговори
 
+7
 

Положителни: 7  Отрицателни: 0

от: до Анонимен ( преди 1 година )

Кой ти говори за същия клас...
Говоря за хората, които си купуват 10 годишни Е класи, вместо нова Астра или Корола, а после се оплакват, че Мерцедеса се чупел...
Ами чупи се, защото е сглобен по автоморгите от турци и албанци!
Ама Астрата нямала обдухване на седалките, а Е класата имала....има...ама с Астрата тръгваш спокойно на път! С Е класата влизаш в авариен режим заради някоя платка, нямаш кикдаун и караш с 40 км в час, докато стигнеш до сервиз, където ще ти искат 3 бона за ремонт!
Отговори
 
+15
 

Положителни: 17  Отрицателни: 2

от: Анонимен ( преди 1 година )

Не знам ти как си, ама аз като давам една торба с пари, преди това смятам кое колко се обезценява. Има хора за които парите не са никакъв параметър и са без значение, ако си от тях не смяташ, ама ако си в другите 99% си правиш сметката.
Отговори
 
+4
 

Положителни: 5  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 1 година )

Пич взех от от човек с check heft, дали ми вярваш или не си е твой личен проблем, на мен изобщо не ми дреме защото колата ми служи 10 години без никакви проблеми.
Отговори
 
+1
 

Положителни: 2  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 1 година )

Да те поправя: на цената на една 10 годишна кола била тя и Мерцедес или БМВ не можеш да си купиш и четвъртинка от нова Тойота, VW или Опел от същият клас.
Отговори
 
+2
 

Положителни: 3  Отрицателни: 1

от: до Проста сметка ( преди 1 година )

Точно на 67 хиляди километра ще е бил тоя Голф...
Голфове на по две години идват в официално представителство на Фолксваген в България на по 150 хиляди километра с гарантиран произход и пак не струват 5000 евро, ти си купил почти нов Голф за 5000 евро, глупости!
Новото си е ново!
Никой не си купува нова кола, за да смята с колко се обезценявала!
Ами то всичко се обезценява - техника, дрехи, обувки...дай да караме на втора ръка, защото се обезценявало!
Отговори
 
+2
 

Положителни: 6  Отрицателни: 4

от: Анонимен ( преди 1 година )

Не бе умният човек ще си вземе една 10 годишна шкодичка на малко километри и в отлично състояние и ще си я кара още 10 години. Я кажи цената на една нова октавия да се посмеем. Аз ще ти кажа веднага цената на една 7-8 годишна октавия на под 100К километра.
Отговори
 
+1
 

Положителни: 3  Отрицателни: 2

от: до до Анонимен ( преди 1 година )

до Анонимен, не пиши глупости. Никой не се прехласва по 10 годишни коли и на цената на една 10 годишна кола била тя и Мерцедес или БМВ не можеш да си купиш и половин нова Тойота, VW или Опел от същият клас. Освен това покупката на автомобил много често не е рационална всеки си купува това което го кефи, защото после всеки ден ще си гледа колата и ще се ядосва ако си е купил нещо само по чисто рационални критерии.
Отговори
 
+10
 

Положителни: 10  Отрицателни: 0

от: до Анонимен ( преди 1 година )

страхотен употребяван автомобил...

:D :D :D

Ти...сериозно ли?!

Умният човек ще си вземе някое ново Опелче или Шкода и ще си живее живота, както правят всички нормални европейци!

Простакът ще си вземе някой 10 годишен Мерцедес за тия пари, а после ще даде 3 бона за дюзи, 2 бона за окачване, 2 бона за няколко платки и 1000 лева за консумативи!
После ще седи и ще се чуди кога Мерцедесът ще се счупи пак, защото то не било 124-ка, а било май май работа на Крайслер и се чупело...
Отговори
 
+2
 

Положителни: 9  Отрицателни: 7

от: Проста сметка ( преди 1 година )

Давам ви веднага пример, 2007-ма си купих един голф 4 от Германия на 67 хилади километра за 5000 евро тогава. Тази година 10 години и 100000 километра по-късно го продадох за 2000 евро, като за 10 години по колата съм сменял само консумативи. Ако се бях набълбукал преди 10 години с нов автомобил, сега загубата ми щеше да е 10 пъти по-голяма или 15-20 хилади евра.
Отговори
 
+1
 

Положителни: 7  Отрицателни: 6

от: до Анонимен ( преди 1 година )

Само абсолютни загубеняци и лузъри могат да се прехласват пред "мечокът" на комшията - 10 годишен таралясник на половин милион километра, който е закупен за пари, с които може да се купи чисто нова Тойота, Фолксваген, Опел!
Въпрос на манталитет - умните хора си купуват нови автомобили и си правят кефя!
Глупаците си купуват 10 годишни Мерцедеси за тия пари, после дават по една торба пари за ремонт и не им остават пари дори за четири нови гуми! И задължително - газова уредба на Мерцедеса!
Отговори
 
+5
 

Положителни: 12  Отрицателни: 7

от: Анонимен ( преди 1 година )

Много просто бе има страхотни стари автомобили на поносими цени, кой луд ще набива пари в нови автомобили при тези доходи в България!? До 10К лева човек може да си купи страхотен употребяван автомобил.
Отговори
 
+5
 

Положителни: 9  Отрицателни: 4

от: Ганьо Б... ( преди 1 година )

Стари коло може и да се карат, но цамо България мисленето е, че за 30 хиляди ще си вземеш 10 г. БМВ 200 коня, вместо нова кола, която не е "луксозна бегачка". Няма лошо, нека всеки си вземе каквото иска, но данъка трябва да е наобратнп - колкото по-стара, толкова по-голям.
Отговори
 
+5
 

Положителни: 8  Отрицателни: 3

Страница: 12
Избери кола


Изгодни оферти
Последен Тест Драйв




Инвестор.БГ © 2001-2014 Automedia.bg Всички права запазени | Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor.BG AD © 2001-2014 Automedia.bg All rights reserved. Contact Us | Advertising