IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Сделката с Peugeot не променя нищо

Шефът по дизайна на Opel Марк Адамс в специално интервю за "КОЛЕЛА"

Сделката с Peugeot не променя нищо

Марк Адамс, вицепрезидент на Opel и Vauxhall, е сред най-влиятелните автомобилни дизайнери в света. А също и сред най-актуалните в момента с оглед на предстоящото сливане между двете марки и френската група PSA Peugeot Citroen. "КОЛЕЛА" разговаря с 55-годишния англичанин на автосалона в Женева.



Г-н Адамс, имаше информации, че Opel работи върху цяла нова гама от електрически модели. Няма да ви моля да коментирате това...

- Да, няма да ви разкрия бъдещето ни.

... кажете ни вместо това, различно ли е да проектираш обикновен и електрически автомобил?
- Много е различно, особено що се отнася до архитектурата. При нормалните автомобили имате един голям двигател отпред, който отнема много място от пътниците. При електромобилите - и нашата Аmpera-e е много добър пример - двигателят е малък, а батериите са в пода, което ни дава много повече пространство и свобода. В това отношение електромобилите са един различен свят.

Сделката с Peugeot не променя нищо
МАРК АДАМС е роден в Лондон през 1961. Завършил е Кралския колеж по изкуствата, започва дизайнерската си кариера във Ford, където създава емблематичното пето поколение на Fiesta. От 2002 работи за Opel, а после - и за компанията-майка General Motors (върху марки като Saab и Saturn). През 2012 е назначен за изпълнителен директор по дизайна на Cadillac и Buick, а от 2013 е вицепрезидент на Opel-Vauxhall по дизайна.

Дизайнерите от години казват, че регулациите и правилата за безопасност ограничават творческата им свобода. А сега, с автономното управление, те ще трябва да се съобразяват с още куп фактори - сензори, камери, радари. Сериозно предизвикателство ли е това?
- Огромно. Но технологията се развива с фантастични темпове и вече виждаме малки късчета от нея в днешните автомобили. Пък и ние винаги сме се стремили да вдигаме летвата, що се отнася до безопасността. Тази Insignia зад мен е добър пример, тя е първият Opel, който има активен преден капак. При удар с пешеходец този капак се повдига, за да предпази човека от твърдите елементи по купето.

Сделката с Peugeot не променя нищо
Opel Crossland-X - първият продукт на партньорството между германците и Peugeot. Очаквайте теста на Automedia пред юли. Снимка: КОЛЕЛА

От години експертите предричат, че с автономността външният вид вече няма да е толкова важен, а ще отдаваме значение само на вътрешността. Така ли е според вас? Напоследък имам чувството, че става точно обратното - външният вид става все по-важен...
- Трудно е да се каже. Емоционалното привличане към един обект винаги ще идва от външността му. Когато става дума за частна покупка, екстериорът винаги ще е ключов фактор. Но е факт, че автономността ще промени самия начин, по който ползваме и притежаваме автомобилите си. И съответно интериорът ще е нещо съвсем различно спрямо днешните коли. Така че и двете ще играят ключова роля, в зависимост от контекста - дали е частна покупка, или нещо друго.

Сделката на годината е сливането на Opel с Peugeot-Citroen. Французите вече обявиха, че в близко бъдеще Opel ще ползва изключително техни платформи. Това ще усложни ли вашата работа?
- Ние вече имаме един страхотен автомобил в лицето на Crossland-X, който разработихме заедно с Peugeot. Но ще видите, че той е истински Opel във всяко отношение. Почти сме готови и с други такива модели, така че не, тази сделка не променя нищо. Ние вече сме започнали това пътуване.

На автомобилния пазар сега излиза първото поколение, родено с интернет и с дигиталните технологии. Смятате ли, че тези млади хора ще имат различно отношение към автомобилите?
- Много се писа за младежите, които повече няма да се интересуват от коли. Всъщност виждаме признаци за обратното - може би защото самите коли стават все по-свързани и съответно - по-привлекателни за младото поколение. Виждаме го и с нашата система OnStar. Така че по-скоро очаквам обратното.

Сделката с Peugeot не променя нищо

Свързаността не е ли също нещо, от което да се притесняваме, защото в крайна сметка тя ще ограничи личната ни свобода. Винаги някой ще ни наблюдава...
- Не съм сигурен за наблюдението. Хубавото е, че винаги ще можете да изключите това, ако не го искате. Включително възможността да бъдете откривани. Така че всичко ще е наред, стига да имаме избор. Трябва да бъдем много внимателни с това - не искаме да контролираме живота ви, а само да го подобряваме.

Много индустрии вече използват неща като социални мрежи и Big Data, за да знаят с фантастична точност какво искат клиентите. Това върши ли работа и във вашата професия?
- Мисля, че винаги е добре да знаеш повече, за да подобриш преживяването на клиента - това би повишило и безопасността, и надеждността на колите. Ако информацията повишава качеството на живота, тогава тя е хубаво нещо. И отново тук човек има възможност да избира дали да участва, или не.

Сделката с Peugeot не променя нищо
С концепта Monza, който още преди 4 години очерта посоката на развитие за Opel

Автомобилният дизайн е професия с над стогодишна история. Но в наши дни към него посягат нови играчи като Google, Uber... Способни ли са те да внесат нещо ново и свежо в дизайна?
- Очевидно е, че те идват с различни от нашите гледни точки. И според мен добре разбират, че създаването на автомобили е нещо изключително сложно. Може би най-сложният пример за промишлен дизайн. Несравнимо по-комплексно от един смартфон, или таблет, или каквото и да е друго. Просто защото автомобилът трябва да бъде безопасен и за потребителя си, и за външния свят. Така че според мен те добре осъзнават, че имат и какво да научат от нас. И едните, и другите имат какво да дадат.

Последен въпрос: след като вече видяхме прочутия ви концепт Мonza да се въплъщава в новата Insignia, ще видим ли същото и с GT Concept?
- Иска ми се да го вярвам. Никога не сме казвали, че произведем тази кола - казахме само, че ни се иска да намерим начин. Убеден съм, че по същия начин, по който Monza повлия автомобила зад мен, GT ще повлияе на много други модели. Предполагам, че просто ще трябва да почакате и да видите.

Сделката с Peugeot не променя нищо
  Opel GT Concept

Тагове: peugeot opel opel gt insignia
0 от 500
  • #6
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Друг анонимен ( преди 6 години )
    М'даа...и явното третиране на ДВГ като консуматив.
  • #5
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Само имай предвид влизащите норми евро 6... нещо си. Догодина всички производители ще порежат най-мощните си модели, или по-точно по-голямообемните си мотори. Света върви към 1.6 400к.с., 1.4 250к.с. и с по 3-4-5 турбини.
  • #4
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Nabludatel ( преди 6 години )
    Като видим какъв мотор ще сложат на новата Инсиния ОРС ще се разбере дали променя и в каква посока ...
  • #3
    11 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Много харесвам такива чукчи, които са прочели заглавието само и вече бързат да коментират. Прочети и виж в какъв смисъл е казал, че нищо не се променя
  • #2
    7 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Нищо не променя ли? Каква е причината тогава да си сменя собственика? Смяната на собственост само по себе си е промяна и се прави, за да бъде променено нещо, но явно искат да ни убедят в обратното.Абе тея да не са прихванали нещо заразно от ВАГ. Лъжат почти толкова нагло, като тях.
  • #1
    7 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Да, пежа с емблема на Опел.