IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Словенец променя дизайнерската стратегия на Mercedes

Роберт Лесник се е заел с една от най-отговорните задачи в автомобилния бранш

Словенец променя дизайнерската стратегия на Mercedes

Да бъдеш дизайнер на една от автомобилните марки, на която обръщат внимание в цял свят, е огромна отговрност. Моделите на Mercedes са именно такива, тъй като имат голям брой  постоянни клиенти, както и огромна армия от фенове. Производителят от Щутгарт е един от законодателите в автомобилната мода и човекът, отговарящ за техния дизайн носи огромен товар на плещите си.

Словенец променя дизайнерската стратегия на Mercedes

Неговите предшественици са едни от най-големите дизайнери в историята, като са създали редица истински шедьоври. И всеки нов дизайнер, пристигнал в Mercedes, трябва да се съобразява с тяхното наследство, но същевременно да прокарва и нови идеи. Цялото това бреме сега режи на плещите на Роберт Лесник.

Роденият през 1971 г. в малко селце в Словения дизайнер винаги и изпитвал огромна страст към автомобилите, като още от като дете прекарва почти цялото си свободно време в гаража на баща си. След като завършва гимназия, юношата на 3 пъти се опитва да влезе в Академията за изящни изкуства и дизайн в Братислава, но не му достига бал. Той обаче не се отказва и през цялото време изпраща свои скици на автомобили на Mercedes-Benz, Opel и Volkswagen.

Словенец променя дизайнерската стратегия на Mercedes

В крайна сметка късметът му се усмихва и един от вицепрезидентите на Mercedes харесва работите му. Той се свързва с Роберт и го съветва да кандидатства в Университета по транспортен дизай в Пфорцхайм, Германия. На изпита Лесник получава максимален брой точки, а изборът на учебно заведение се оказва особено удачен. Причината е, че в този факултет приемат много малък брой студенти, които получават голямо внимание и високо ниво на обучение.

След като завършва университета, Лесник започва работа като дизайнер на екстериора в германския офис на Volkswagen AG, а след това е прехвърлен в дизайнерския център на Volkswagen/Audi в Калифорния. Впоследствие словенецът дори ръководи този център.

Словенец променя дизайнерската стратегия на Mercedes

През 2004 г. на автосалона в Женева е представен концептуалният модел Volkswagen Concept C, с който германците демонстрират намеренията си да влязат в нов сегмент. Малко след това това те анонсират и излизането на компактното купе-кабриолет Volkswagen Eos. И двата автомобила са разработени от Роберт Лесник. Негов е и дизайнът на VW Passat B6, произвеждан от 2005 до 2010 г. като седан и комби.

През 2007 г. Роберт се завръща в Германия, като започва работа в дизайнерския отдел на Kia Motors. Не се задържа много там, тъй като скоро след това получава предложение да оглави отдела на Mercedes за разработка на дизайна на пътнически автомобили на марката. Постепенно се изкачва в йерархията, като в крайна сметка стига до директор на отдела за екстериорен дизайн на концерна.

Словенец променя дизайнерската стратегия на Mercedes

Именно с идването на Лесник в дизайна на Mercedes-Benz започва да се използва концепцията „чувствена красота”. Роберт се опитва да я обясни възможно най-просто: „Когато един автомобил е нарисуван, се опитай да махнеш една от линиите. Ако все още ти харесва, махни втора и т.н. Формата трябва да остане чиста, без да се натоварва от допълнителни детайли. Всички допълнителни елементи трябва да бъдат сведени до минимум, това се отнася дори за емблемите и надписите.”

Дизайнерът е на мнение, че при всяка смяна на поколението си автомобилът трябва да изглежда истински нов, за да може да привлече внимание. Така всяка следващо поколение в моделната гама на Mercedes-Benz вече се отличава от предишното и това прави колите на производителя от Щутгарт наистина уникални.

Словенец променя дизайнерската стратегия на Mercedes

Лесник променя и начина на работа в отдела за дизайн, след като вече е негов началник. Той въвежда нова схема: в продължение на 3-4 седмици подчинените му рисуват скици, като в крайна сметка от тях се избират 10 варианта. Те се превръщат в макети с мащаб 1:4, като от 10-те биват избрани само 3. Те на свой ред се визуализират в макети от пластелин с мащаб 1:1, за да може да се уточнят всички детайли. В крайна сметка се избира един, който става сериен автомобил. Цялата разработка на отделен модел отнема около 4 години.

Особено важна за словенеца и екипа му е работата над всеки отделен детайл, която изисква много време. Ако един автомобилът бъде направен набързо и с ограничен бюджет, това веднага си личи. Въпреки че гамата се обновява средно на всеки 7 години, дизайнерът трябва да бъде наясно, че конкретният модел ще се кара поне още 15-20 години. И през това време той трябва да изглежда уместно на пътя.

Словенец променя дизайнерската стратегия на Mercedes

Тайната на Лесник се състои в това, че дизайнерът трябва постоянно да рисува. Според него, съвършенният автомобил е 911 Porsche, а от историята на Mercedes отбелязва Gullwing 300SL. На обратния полюс поставя Ford Scorpio, а любимият му дизайнер е Джорджето Джуджаро. Словенецът не може да си представи, че ще работи друго, но ако все пак трябва да избира нещо различно, то ще бъде конструктор и проектант на самолети от времето, преди да се появят компютрите.

Снимки: Drive

Гледайте специалното интервю на Роберт Лесник за "КОЛЕЛА" и Automedia.bg по телевизия Bulgaria ON AIR на 13 май, събота, от 15:00 часа.

Словенец променя дизайнерската стратегия на Mercedes 

Тагове: mercedes-benz
0 от 500
  • #8
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Същевременно, при последната смяна на поколенията при Роберт, Е-класата W213 стана твърде неотличима от C и S-клас.Трябва лупа, за да забележиш разликата между стоповете на C и Е.Същото се отнася и за купе версиите им.Впрочем, все си мисля, че
  • #7
    0 rate up comment 0 rate down comment
    W124 ( преди 6 години )
    "Дизайнерът е на мнение, че при всяка смяна на поколението си автомобилът трябва да изглежда истински нов, за да може да привлече внимание"Странно. Преди години Bruno Sacco е казал точно обратното - трябва да има приемственост между поколенията, така че новото да не кара предишното да изглежда остаряло.За справка: W201, W123, W124, W126, W140 и т.н.Всичките имат известни прилики, но остават отличителни един от друг модели.
  • #6
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Брандо ( преди 6 години )
    При положение, че Мерцедес изпревари БМВ в продажбите, не може да се оплачем от дизайна. Друг е въпроса, че някои модели са прекалено унифицирани и им липсва собствен чар.
  • #5
    1 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Най - грозните Мерцедеси правени някога, благодарение на господина. Навремето се чудехме на Крис Бенгъл. В сравнение с тези грозотии е шедьовър на изкуството. Добре, че се е махнал от Киа, напредъка е очеваден.
  • #4
    4 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Porsche 911 е едно клише. ПО същество ретро автомобил като дизайн, в съвремието изглежда с фарове като яйца на очи, а самото 911 прилича на сапунерка. Но всеки се надпреварва да го хвали колко било красиво.Красиво? Ако за някой днес е красива Варшава или Симка защо не?! Но в 21 век дизайн като 911 седи напълно неуместно до модерен Lexus LFA или Lamborghini Murcielao. Творческите "успехи" в дизайна на този дизейнер са спорни. Еос е пазарен проивал, дизайнът му е плачевен, може би с форд фоку
  • #3
    2 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Cla не е недоразумение като дизайн, добър дизайн има. Друг е въпроса, че за 40 хиляди има неща кото са по удобни, по практични, по здрави. Глупави хора вземат мерцедес
  • #2
    4 rate up comment 10 rate down comment
    Уен Науен ( преди 6 години )
    Тоя лешник, ако е автор и на недоразумението CLA, направо да се закопа. По-крив кютук от това нема!
  • #1
    10 rate up comment 0 rate down comment
    разбира човекът! ( преди 6 години )
    "...съвършенният автомобил е 911 Porsche, а от историята на Mercedes отбелязва Gullwing 300SL."