Автомобилните и нефтодобивните компании дискретно разработват ново поколение горива и двигатели, които ще работят по-ефективно, генерирайки повече мощност от по-малко количество бензин, пише USA Today. По този начин се очаква да се намалят драстично вредните емисии и съответно разходът на гориво.
Интересното в случая е, че шефовете на водещи компании от двата бранша са пестеливи в изпускането на информация, касаеща техните разработки.
Защо е цялата тази дискретност?
Според анализатори това се случва, защото нито една компания не иска да бъде приемана като инициатор за повишаване на цените на горивата, дори ако по-високите цени се неутрализират от по-нисък разход на гориво и по-добро представяне на автомобила.
Високооктановите горива са по-скъпи, тъй като компонентите в състава им, които повишават октановото число, са по-скъпи за производство.
Разработката на още по-високооктанови бензини и на двигатели, които могат да се възползват от тях, тече задкулисно, докаго автомобилните производители и петролните компании обмислят как да съобщят новината на публиката, без да навредят на имиджа си.
„10 цента на галон е приемливо увеличение, но при 25 цента на галон рисковете за отлив на клиенти нараства значително,“ коментира пред USA Today един от шефовете на голяма фирма в бранша, пожелал анонимност.
Главният технологичен и инженерен шеф на Ford – Радж Наир – разкри по време на своята реч на ежегодното събрание на членовете на Обществото на автомобилните инженери в Детройт, част от плановете на неговата компания. Според Наир Ford разработва „нови горивни формули“, което в момента е приоритет за инженерния екип в опитите му да намали въздействието върху околната среда.
Когато автомобилните производители и петролните компании говорят за „по-високо октаново число“ и „нови горивни формули,“ те обикновено говорят за по-калорични от обикновеното горива. Най-разпространеният бензин в Щатите днес има октаново число между 87 и 94.
Средните цени за галон на горивата в страната са 2.42 долара за обикновен, 2.77 долара за бензин от среден клас и 2.92 долара за премиум гориво, сочи проучване на Американската автомобилна асоциация.
По-високото октаново число на бензина позволява на двигателя да работи при по-висока компресия и да използва по-голяма част от енергията в бензина. Повече енергия означава по-голяма способност да се извърши повече работа, което най-просто казано означава, че автомобилът е по-бърз, но използва същото количество гориво.
Така например, двигателят на новия Dodge Challenger SRT Demon произвежда 840 к.с., използвайки 100-октанов бензин, но мощността пада на 808 к.с., ако в резервоара има бензин с 91 октана.
Междувременно, Американският енергиен департамент работи заедно с автомобилните и петролните компании по проект, наречен Optima. Той е концентриран в сътрудничеството между отделните компании в разработката на двигатели и нови горива, а целта е да се намали консумацията на тпетрол с 30%.
„Не се нуждаем от ново гориво, а просто от по-добър бензин,“ коментира на наскоро провела се конференция Дейвид Брукс, директор на глобалното развитие на задвижващите системи на концерна General Motors. Според него, 114-октанов бензин би бил идеален от инженерна гледна точка, но потребителите трудно биха го приели, заради твърде високата му цена.
Като допълнение към всичко това, появата на по-калорични горива с течение на времето ще доведе и до изчезването от пазара на най-слабите бензини.
В Европа, където премиум горивата са много по-популярни, 98-октановият бензин води до 10% по-нисък разход на гориво.
Все още не е сигурно колко по-скъп ще е новият вид гориво, тъй като петролните компании продължават да обсъждат въпроса. В момента те са обвързани с автомобилните производители, а целта и двете страни да са доволни от крайния резултат. Автомобилните компании се нуждаят от високооктанов бензин, а той пък от своя страна се нуждае от съответните автомобили, които да го ползват.
Снимка: Pinterest