Eвропейският пазар е най-трудният в света: с големи изисквания, високи производствени разходи и ожесточена конкуренция. Но докато гиганти като GM се отказват от Стария континент, има и една компания, за която нашата част от света е приоритетна цел. "КОЛЕЛА" разговаря с Майкъл Коул, президента на Kia Europe, за бъдещите планове на марката и има ли шанс да видим нов корейски завод на изток от Словакия.
Г-н Коул, Kia е единственият автомобилен производител в Европа, който може да се похвали с осем поредни години на пазарен ръст. Какво очаквате от деветата, от 2017?
- Това ще е деветата поредна година, със сигурност. Започнахме я много силно, с около 15% повече продажби за първите два месеца, с добри резултати за хибридния кросоувър Niro и за комбито на Оptima. Но ключът и тази година ще са основните ни продукти: Picanto, Rio, Cee'd, Sportage - всички те се продават по-добре, отколкото през 2016. А сега вече имаме ново поколение на Rio и ново Picanto, което показахме тук, в Женева, което би трябвало да даде допълнителен тласък. Така че сме оптимисти за тази година и очакваме около 8 на сто ръст на един европейски пазар, който ще е по-скоро в стагнация.
Новото поколение на Sportage за едни е надграждане над старото по отношение на дизайна, за други - стъпка назад
Европейският пазар е особено труден в наши дни, с най-строгите регулации за екологичност и безопасност. Дори General Motors се отказа от него. Какви са предимствата да правиш бизнес в Европа?
- Преди всичко това си остава един от главните пазари в света, на който се падат около 14-15 на сто от глобалните продажби. С потенциален обем от около 16 милиона автомобила, това не е пазар, който да пренебрегнеш. Има и друго: ако можеш да се справиш тук, ако имаш продукт, който да работи в Европа, то той ще работи и навсякъде другаде по света. Така че този пазар е важен и заради обема си, но и като място, където да изостриш конкурентоспособността си.
В миналото много експерти прогнозираха, че Kia ще се конкурира най-вече с братската си марка Hyundai. Успяхте ли да избегнете такава вътрешна конкуренция, и как?
- Мисля, че да. Тук, в Европа, ние имаме около 3 процента пазарен дял, те имат малко повече от нас, така че има още много пазар, където да се разширяваме. Не казвам, че можем да се целим в 100 процента от пазара, разбира се. Но при всички случаи има много пространство за растеж, без да се тревожим от една конкретна марка - независимо дали Hyundai, или някой друг. Може би това е обяснението: ние не се фокусираме върху Hyundai. Ние мислим за пазара като цяло, и върху нещата, които трябва да свършим, за да бъде Kia успешна в Европа.
Субкомпактното Rio се произвежда в Корея и се внася в Европа, което се отразява и на цената му
Rio е третият ви най-продаван модел в Европа, закщо тогава го внасяте от Корея? Защо не го произвеждате в завода си в Словакия, за да избегнете вносните мита?
- Основателен въпрос. Словакия е натоварена до предела с трите модела, които вече правим там - Sportage, Cee'd и Venga. Просто няма място и за Rio. Трябва да балансираме някак производствения си капацитет по света, и това означава, че Rio ще се прави в Корея. Няма планове това да се променя.
Имали ли сте идеи, може би разговори за разширяване на производствения си капацитет в Източна Европа?
- За момента няма планове. Капацитетът ни в Словакия ни е достатъчен, за да покриваме европейския пазар.
Заводът на Kia край Братислава, Словакия
Вие самият неведнъж сте казвал, че дизайнът е главната причина нови клиенти да избират Kia. Но напоследък ни се струва, че дизайнерският език е по-различен. Защо променяте нещо, което работеше толкова добре?
- Предполагам, защото добрият дизайн винаги трябва да еволюира. Едно от нещата, които се стремим да правим, е постоянно да предизвикваме себе си. Но промяната е умерена. Продуктът си остава познат. Не искаме да загубим всички характеристики на автомобилите си, които ги направиха успешни. Погледнете например Picanto - мисля, че ще видите много от чертите на досегашната кола, но с по-смела, по-динамична стилистика. Така е и със Sportage.
Когато преди време въведохте седемгодишната гаранция, много експерти ви предричаха катастрофа. Ако сега погледнете назад, каква бе цената, и какъв бе ефектът, от тази мярка?
- ОK, няма да споделя каква бе цената, защото, както се досещате, това е вътрешен въпрос. Но сте прав - имаше предположения, че няма да се справим, защото седемгодишна гаранция е наистина нещо доста ангажиращо. Но също така е и демонстрация на вярата, която имаме в надеждността на продуктите си. Това бе преди повече от седем години, през януари 2010. Минахме един цял цикъл и днес сме също толкова уверени, че тази гаранция е едно от стратегическите ни предимства като марка.
Ако не греша, имате най-високия процент частни клиенти в Европа, около 60 на сто?
- Да, точно така.
Това добре ли е, или зле? Опитвате ли се да промените съотношението?
- Винаги е добре да привличаш частните купувачи, които си купуват продукта ти със собствените си пари. Това е добър знак. Естествено, то означава също, че за нас има добри възможности да усилим позициите си в корпоративния сегмент. Тъкмо към това са насочени някои от последните ни продукти, примерно комби версията на Оptima. Засилихме присъствието си в Де сегмента, които ни прави по-привлекателни на пазара за служебни автомобили. Да не забравяме и Niro, която скоро ще е достъпна като плъг ин хибрид - добро предложение за онези корпоративни клиенти, които ползват данъчни облекчения. Накратко: ние работим за нарастването на корпоративните си продажби, но не искаме да се лишим и от ядрото от частни клиенти.
Зад вас е новата Kia Stinger. Какви са очакванията ви за нея - и като продажби, и като ефект върху репутацията ви?
- Продажбите не са най-важното тук. Разбира се, вярваме, че ще я продаваме в добри обеми, защото това е изключително привлекателна кола. Но главният принос, който очакваме от Stinger, е да ни помогне да продължим с това изкачване на марката Kia нагоре, и мисля, че тази кола го прави перфектно... Stinger ще затвърди репутацията ни като фокусирана върху дизайна, модерна, иновативна компания. Това е задачата на този автомобил, и по този начин ще измерваме успеха му - като влияние върху марката като цяло.