IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Неразказаната история на съветските драгстери

Някои от тях чупят рекорди, а други са показвани на изложения в...България

Неразказаната история на съветските драгстери

За пистовите и автокрос надпреварите в Съветския съюз се знае много, но провеждали ли са се там драг състезания? Разбира се, че не. Интересното е обаче, че въпреки това в рамките на СССР са се конструирали драгстери. Или поне шест, за които е известно. Именно за тях ще ви разкажем по-долу.

Неразказаната история на съветските драгстери

Харков-Л3

Първият съветски драгстер се появява в люпилнята за високоскоростни автомобили в СССР - Харков. Градът, който се намира в днешна Украйна, дава и името на новата машина, построена от Едуард Лорънт в харковския автомобилен клуб през 1965 на базата на тръбна конструкция. Двигателят бил монтиран отзад, за да тежи на задните гуми и да осигурява по-голямо сцепление при старт. Ниското тегло на драгстера от едва 240 кг било постигнато с използването на олекотени сплави, както и с липсата на стартер и акумулатор.

Неразказаната история на съветските драгстери

Автомобилът съществува и до днес, а в периода 1967 - 1984 е участвал в много надпревари за скорост в рамките на СССР. През 1977 двигателят му е бил сменен с двойно по-голям. На мястото на стария 254-кубиков мотор бил монтиран такъв с 558 куб. см. работен обем. Машината била управлявана от самия Лорънт и неговия син.

Неразказаната история на съветските драгстери

Харков-Л5

Формално погледнато, машината на снимките също може да бъде определена като съветски драгстер, макар че стартиралият в края на 70-те проект е завършен години след разпадането на СССР. Работата по Харков-Л5 била възобновена през 2011 от внука и съименник на Едуард Лорънт, който успял да го завърши през 2015.

Неразказаната история на съветските драгстери

Отделни части от тръбната конструкция били променени, за да отговорят на съвременните изисквания за безопасност, а отзад е монтиран 3.0-литров турбо двигател на Opel (X30XE) с турбина BorgWarner, който работи на метанол. Харков-Л5 e и единственият драгстер със съветски корени, който има реална спортна кариера.

Неразказаната история на съветските драгстери

ХАДИ-24

Няма как да не споменем и създадения от Харковския пътен институт ХАДИ-24. Този драгстер бил потроен от студенти на харковския университет. Машината била оборудвана с 500-кубиков двигател от мотоциклет “Ява”, който обаче бил модифициран за работа с метанол.

Неразказаната история на съветските драгстери

През октомври 1984 ХАДИ-24 счупил четири рекорда за скорост на СССР, но това била и последната година, в който там се провеждали подобни състезания. На 500-метрова дистанция драгстерът успял да развие 110.4 км/ч, а на километър - 132.8 км/ч. Максималната скорост достигала 200 км/ч.

Неразказаната история на съветските драгстери

ХАДИ-26

Този драгстер представлява еволюция на ХАДИ-24 (имало и ХАДИ-25, който бил оборудван с турбо двигател на ВАЗ, но работата по него така не била завършена). В основата на проекта отново стои тръбно шаси, което било покрито с панели от стъклопласт. Инженерите предвидили и гигантско антикрило.

Неразказаната история на съветските драгстери

Задвижващата система останала почти непроменена - в основата й стоял двигател от “Ява”. Разликата била там, че двигателят на ХАДИ-26 бил точно два пъти по-мощен - 128 к.с. вместо 64 к.с. За съжаление, като изключим няколко изложения в Русия и България, този драгстер така и не видял бял свят - той нито поставил рекорди, нито участвал в официални състезания. В момента ХАДИ-26 се намира в Лабораторията за високоскоростни автомобили на Харковския пътно-транспортен университет.

Неразказаната история на съветските драгстери

ХАДИ-27

Последният съветски драгстер на инженерите от Харков се казва ХАДИ-27. Машината била сглобена в периода 1985 - 1986, като първоначалната идея била тя да се задвижва от двигател на “Чайка”, но впоследствие бил избран мотор от ГАЗ-53.

Неразказаната история на съветските драгстери

Инженерите имали план да турбинират бензиновия двигател, но впоследствие решили да го оставят в атмосферен вид и с мощност 300 к.с. Скоростната кутия имала само една предавка и била правозъба. Животът на тази машина почти изцяло повтаря съдбата на ХАДИ-26 - много награди, много изложения, но без нито едно участие в официално състезание или възможност за поставяне на рекорд за скорост.

Неразказаната история на съветските драгстери

Ленинград-Д

Тук възниква логичният въпрос - конструирали ли са се драгстери в СССР някъде другаде, освен в Харков. Поне за една такава машина е известно в момента. Тя е създадена през 1970 в Ленинград, днешен Санкт-Петербург. Нейната главна особеност е двигателят от ГАЗ-21, чийто работен обем бил увеличен до 2890 куб. см, а карбураторът бил заменен от система за впръскване на горивото с електронно управление.

Неразказаната история на съветските драгстери

В резултат на това, мощността на мотора от Волга скочила до 115 к.с., което позволило на 380-килограмовата машина да постави съветски рекорд за скорост на Димитровския полигон. Впоследствие били проведени изпитания на територията на летището в покрайнините на Харков. Заради сложната настройка на инжекционната система обаче, както и заради недостатъчно добрата писта, тестовете не довели до нищо. Автомобилът бил бракуван през 2009. 

 

0 от 500