IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

GM никога не е знаел какво да прави с Opel

Продължилото близо век съжителство между двата производителя логично е пред своя край

GM никога не е знаел какво да прави с Opel

Преговорите между General Motors и френския алианс PSA Peugeot Citroen за продажбата на европейското подразделение на концерна – компанията Opel, са на финална права. А подобен развой на събитията беше напълно очакван, след като GM изгуби почти век в напълно бездарно управление на германската марка.

GM никога не е знаел какво да прави с Opel

Американците свързаха съдбата си с Opel през 1929 г, а две години по-късно станаха негов собственик. Това е един от периодите на консолидация на автомобилната промишленост, в който независимата компания Opel е принудена да търси помощ от голям производител, за да преживее Великата депресия. Другите немски фирми по това време - Horch, DKW и Wanderer, се обединяват в Auto Union, а Opel намира убежище под крилото на големия и силен GM.

За почти 90 години съвместен живот Opel си спечели славата на консервативен производител, чиито продукти отговарят на средните европейски стандарти. Факт е, че Opel никога не бил радикален бранд. Той прави коли , койти е се харесват най-вече от обикновените хора, тъй като предлагат добро качество и достъпни за цени.

Именно от такъв автомобил се нуждае и Америка. Там през 50-те и 60-те години успешно се продават колите на Chevrolet, през 70-те – на Oldsmobile, а през 80-те и 90-е – Ford Taurus и Toyota Camry. Днес техните места са заети от Ford F-150 и кросоувъри. Просто Америка няма нужда от прекалена претенциозност, а колите на Opel са именно непретенциозни.

В такъв случай би трябвало GM да няма проблем да наложи Opel на подобен пазар, но вместо това концернът напълно провали всеки подобен маркетингов опит. Първо Opel бе предложен като Opel и се продаваше чрез дилърите на Buick. Нямаше никакъв бейджинженеринг или други тайнствени схеми. Просто това беше една от чуждестранните марки, продавани в САЩ.

GM никога не е знаел какво да прави с Opel

Opel Kadett B


Първите коли на бранда стъпват на местния пазар след Втората световна война, но те са твърде неубедителни за американския вкус. През 60-те години обаче се появяват по-впечатляващи коли от тип Kadett B и това помага на марката да задмите Volkswagen Beetle и да заеме второ място по продажби сред чуждите брандове в САЩ. Като цяло стилът на предлаганите машини е подходящ за средностатистическия американец, въпреки че са по-малки на размери и съответно по-икономични.

Тогава обаче GM изсипва огромни средства в безразсъдния проект Chevrolet Vega, който се превръща в нй-големият провал в историята на производителя. Лош продукт, дело на високомерието на концерна, който си мисли, че ще победи европейците в тяхната игра. И съответно ... губи.

GM никога не е знаел какво да прави с Opel

Opel Kapitan


Въпреки това Opel може да разцъфне в Америка. През 60-те и 70-те години компанията продава в Европа своите най-красиви пълноразмерни автомобили. Това са Record, Kapitan, Admiral и Diplomat, които могат да се похвалят с по-добра управляемост и по-високо оборудване от Chevrolet, Oldsmobile, Pontiac и дори от Buick и Cadillac.

GM никога не е знаел какво да прави с Opel

Opel Admiral


В GM обаче започват съкращение на разходите, което води до поевтинавяне на колите им. Това позволява на BMW и Mercedes да задминат с лекота Opel, чиито модели от големи и впечатляващи се превръщат в компактни машини с объркани марки. През 70-те години Opel се прeдлага в САЩ като Buick Opel, което донякъде смущава клиентите. В същото време в Германия колите на марката поскъпват значително заради колебливия курс на германската марка.

Проблемите се задълбочават, след като GM вместо да произвежда тези коли в САЩ, пуска на пазара Isuzu със същото шаси и дизайн като на Opel, но под марката Buick Opel by Isuzu. Едва ли в историята на автомобилната индустрия има по-глупаво име от това. Та по същото време Honda предлага своите коли като Honda, а Volkswagen като Volkswagen.

GM никога не е знаел какво да прави с Opel

Opel GT


Колебанията на курса на марката провалят продажбите на Opel GT, който е определян като мини-Corvette. Еквивалентът на Chevrolet Camaro – Opel Manta, става хит в Германия, но така и не получава шанс в Щатите.

В крайна сметка през 1980 г. Opel умира като марка в Щатите, което влошава отношенията на компанията и GM. Концернът започва да предлага различни модели на различни пазари, които често се конкурират един с друг. Във Великобритания вместо оригиналния Vauxhall се появява Opel с ново име. В Австралия същото се случва и Holden, който е заменен с Opel, но също с ново име. Дори в САЩ се появява модел на Opel, предлаган като Cadillac Catera. На свой ред Chevrolet и Oldsmobllle губят идентичността си, след като са заменени от Saturn.

GM никога не е знаел какво да прави с Opel

Cadillac Catera


Следва нова промяна – Saturn започва да предлага модели на Opel, но с различен външен вид. Общо взето никаква последователност, което води до тотално объркване. В Европа нещата също не са по-различни, след като GM започва да продава модели на Chevrolet, които нямат нищо общо с американските, но пък са директни конкуренти на колите на Opel.

GM никога не е знаел какво да прави с Opel

Opel Lotus Omega (известен още и като Lotus Carlton)


В същото време няма как да се отрече, че сътрудничеството с GM позволи на Opel да направи някои наистина впечатляващи автомобили. Такъв е Opel Omega, който през 90-те години на миналия век бе модернизиран от Lotus и стана един от най-бързите модели на планетата. Също впечатляващи машини бяха Calibra и Tigra, както и колите от състезателните програми на германския производител.

GM никога не е знаел какво да прави с Opel

Като цяло GM обаче никога не е имал ясен план как да процедира с Opel. Вероятно нещата щяха да изглеждат съвсем различно, ако Opel през години не беше служил като захранка на Buick и Isuzu, Vauxhall и Holden, Cadillac и Saturn. Или пък ако беше получил финансиране за собствените си програми. Вместо това в GM използваха направеното от германските инженери за да запълват дупки по цял свят и да поправят своите грешки. Така че със сигурност под крилото на компания с проверена репутация, каквато е PSA, Opel го чакат по-добри дни.

Снимки: Opel, General Motors

Тагове: general motors opel
0 от 500
  • #3
    9 rate up comment 1 rate down comment
    вин ( преди 7 години )
    GM от най голям автопроизводител, десетилетия наред, вече изпада от първите три и явно тенденцията е да се ограничава на американския континент.Причините са описаната в статията хаотична моделна политика и според мен, тоталното разминаване на изискванията на клиентите по света от американските.Мина времето когато хората се спираха да оглеждат с възхита, спрял американски шосеен "крайцер" на улицата.
  • #2
    15 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Глупаците след 1 година ще се сетят, че го няма вече Опел когато петрола скочи, да им прави малките платформи. СУВ е мoда за кратко!
  • #1
    28 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Че к'во му е на Опел? Айде и без американци ще съмне!