IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Maserati Biturbo: голям срам или успех за счетоводителите?

Това е колата, която унищожи имиджа на италианската марка в края на 80-те, но я приближи до масите

Maserati Biturbo: голям срам или успех за счетоводителите?

През декември 1981 г. Maserati представя своя нов модел Biturbo, който веднага след това е качен на поточната линия в завода в Модена, Италия. Той е част от моделно семейство, състоящо се от общо три автомобила – луксозно спортно купе, спортен седан и GT автомобил. През 1988 Maserati сменя името от Biturbo на 222, а по същото време автомобилът се сдобива и с първия си основен фейслифт. От Coupe версията на колата са произведени 22 660 автомобила, сред които специалните версии Racing и 2.24v. На същата платформа са базирани и моделите Karif, Ghibli и Shamal.

Maserati Biturbo: голям срам или успех за счетоводителите?

В техническо отношение Maserati Biturbo не е нищо особено, въпреки гръмкото си име. Той има предно разположен двигател, задно предаване и избор от общо три бензинови V6 мотора, всеки с по два турбокомпресора. Гамата започва с 2.0-литров мотор, продължава с 2.5-литров и завършва с 2.8-литров агрегат, който произвежда до 285 к.с. в зависимост от конкретната година на производство.

Въпреки това, най-интересен от трите е най-малкият 2.0 V6, който е базиран на стария двигател, използван в Maserati Merak. Италианската компания добавила към вече съществуващия мотор два турбокомпресора, превръщайки го в първия битурбо двигател, монтиран в сериен автомобил. Типично по италиански обаче, инженерите сякаш забравили за горивната система, която използва един прост карбуратор Weber. Първоначално моторът имал само 3 клапана на цилиндър, но през 1988 г. от Maserati представили версията 2.24v, която разполагала отново с двулитров двигател, но с 4 клапана на цилиндър. В този етап системата не разполагала дори с интеркулер.

Maserati Biturbo: голям срам или успех за счетоводителите?

Толкова ли е лоша? В много отношения, да.

Maserati Biturbo играе ролята на наследник на Maserati V6 Merak, който е един фантастичен спортен автомобил със средно разположен двигател. Biturbo е проектиран като по-достъпен модел, което е част от мащабния план на Maserati по това време да направят марката по-популярна с по-практични автомобили, които да се продават на по-ниска цена. Най-общо казано, Maserati Biturbo е кола за нормални, не за богати хора, което не е лошо, стига да не означаваше, че в конструкцията и в използваните материали, са допуснати много компромиси.

Като нов, Biturbo бил относително добър автомобил – ускорявал бързо, справял се със завоите и изглеждал като суперавтомобил, въпреки консервативния си дизайн и 2.0-литровия двигател под предния капак. Само няколко години по-късно обаче, автомобилът започвал да проявява характера си – появявали се течове на масло, ходовата част не била достатъчно издръжлива, а инсталацията страдала често от къси съединения и други проблеми.

Maserati Biturbo: голям срам или успех за счетоводителите?

Освен това, първите версии на модела страдали от пословичната си склонност да ръждясват, тъй като купето не било направено от галванизирана ламарина и нямало никаква защита отдолу. Съвсем обичайно за италианските автомобили от онези години, между другото.

От интериора също имало какво да се желае по отношение на качеството на използваните материали. Таблото например, било покрито с изкуствена кожа, която се напуквала след едва 3-4 години експлоатация.

През 1983 г. автомобилът бил пуснат на пазара в Щатите с 2.5-литров V6 двигател, който обаче произвеждал едва 196 к.с. Освен това, той бил комбиниран с 3-степенен автоматик, който не бил от най-рафинираните по това време. Според мнозина именно Biturbo е отговорен за решението на Maserati да напусне САЩ, което буквално срива имиджа на компанията.

Maserati Biturbo: голям срам или успех за счетоводителите?

Не всичко е толкова мрачно, разбира се.

Да, Maserati Biturbo е стъпка назад, ако го сравним с успеха на Maserati Bora и Maserati Khamsin, но то е нещо повече от тях. С този модел, новият по това време собственик на Maserati – Алехандро де Томасо, си поставил за цел да извади италианската марка от ямата на банкрута. И в голяма степен успява.

Повече от 40 000 бройки общо от всички версии на модела са продадени, което помогнало на Maserati да се утвърди като истинска луксозна марка за масите и достоен конкурент на BMW и Mercedes.

Maserati Biturbo: голям срам или успех за счетоводителите?

Пък и Biturbo Coupe не била чак толкова лоша кола. Ръбатия дизайн бил сходен с този на BMW E30 M3, а произхождащият от Формула 1 – 2.5-литров двигател, макар и маломощен, бил първият сериен мотор с две турбини. Впоследствие Maserati се отказали от името Biturbo и го заменили с Ghibli. Останалото е история.

Снимки: Maserati

0 от 500
  • #10
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    А ти бре "капацитет" кое по-точно му е суперкарското на мерцедес 200 Д или Бмв 316?!
  • #9
    1 rate up comment 6 rate down comment
    До по-долния ( преди 7 години )
    мазератито боли "супер кар" а Мерц и БМВ "масовки"!!? WTF?Или Боже прибери си версиите ...
  • #8
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Ама са красиви. Не че и немците не правят красиви - Е21 е вечна класика като външен вид, въпреки куците мотори. Мечтая си да карам един ден БМВ 1 купе или 2-ка, но най-вероятно ще е нещо като Ситроен С2. Та поне дано ми провърви в любовта и с жените. :P
  • #7
    19 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Тази статия е писана от абсолютен дилетант! Сравняват се несравними неща. Мазерати имиджово винаги е била стъпало по-високо от масовки като Мерцедес и БМВ със статут на суперкар. Да не говорим пък за годините преди 80-те когато имджът им релно спада. Дизайн като на е30, та то няма база за сравнение, нестига ,че 30ката излиза по-късно тя няма общ стилистичен език с битурбо. Въобще не мога да повярвам ,че се пишат такива глупости.
  • #6
    7 rate up comment 2 rate down comment
    до "до долния&q ( преди 7 години )
    Не ме интересува особено коя колко е бърза.Всички са различен вид бавни.Просто казвам,че имайки такава няма да можеш да и се радваш дълго време защото ръждясва.Трябва да я държиш в голям гараж с климатик и почти след всяко излизане да я миеш старателно (най-вече отдолу) и да я подсушаваш.След това да я съхраняваш все едно съхраняваш пури- с определена влажност,температура и тн.Не,че немските не ръждясват.Но ръждясват по-бавно и много по-късно.Иначе си купи каквото желаеш :)
  • #5
    16 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Между другото забелязвате ли каква пропаганда вкарват комедиантите.Пускат статии ЗАКЛЮЧЕНИ за VW колко са добри и в стила на Аутобилд използват гръмки лозунги, като "немско качество", много "без компромис" и т.н., които не носят смисъл или сравнение с конк**рентите им, защото просто няма с какво да изпъкнат.В същото време пускат статии, които представляват чисто субективни анализи с твърдения от типа "не е най-нарифинираната от онова време".Ама имала добри продажби ама била лоша... Смешници
  • #4
    13 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    На твоя приятел баща му сигурно е бил Тодор Живков, защото мазерати през тия години на комунизма в България и на картинка не са виждали...А относно ръждата, незнам как маса делта интегралета са без грам ръжда от тия години и струват 10 пъти повече от мерцедесите от същите години.Изобщо говоренето на изуст и "попринцип", само показва колко глупав е човека, който говори.Време е да осъзнаете, че с плюене по другите вашия к*рник не става по-добър.
  • #3
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    такава е била рецептата за бързина на италианците тогава - тънки ламарини, ниска маса, добро ускорение. и естествено ръжда. и не само мазерати - и лана и алфа и фиат.... лично мен това не ме кефи.
  • #2
    11 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Карал съм два фиата - какво да ви обяснявам.... Ама даже бяха супер здрави в сравнения с алфата на един приятел. Тая кола беше изпитание за нервите. Оня ден тръгва от нас половината светлини не светеха, но след малко тръгнаха. Колко пъти съм го прибирал от пътищата само аз си знам. Италианска кола вече не.
  • #1
    18 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Освен това ръждясва ужасно.На един приятел баща му имаше такова-бяха дали цяло състояние на времето за тая играчка всичко беше супер само дето ръждясва със скороста на емайлиран бойлер -3,4 години и почват дупките.Италиански коли-винаги са си били такива.Това което един мерцедес го прави след 20-25 години "италиянките" го правят след 5