IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Мистериозната кола на Opel, която счупи 20 рекорда

За този дизелов прототип, създаден да смае таксиметровите шофьори, се знае изключително малко

Мистериозната кола на Opel, която счупи 20 рекорда

Opel e eдна от най-старите автомобилни компании в света и е дала десетки паметни модели през годините. Но твърде рядко е успявала да се превърне в класически обект на желанието - може би и заради факта, че никога не е обръщала прекалено сериозно внимание на неща като моторни спортове и пистови рекорди. Днес обаче ще ви разкажем за едно от изключенията.

Мистериозната кола на Opel, която счупи 20 рекорда

Компанията е една от малкото „основни“ автомобилостроители в Европа, чиято моделна гама се разпростира по целия спектър - от лекотоварни машини до малки градски модели, украсени с всеизвестното „Blitz” лого. Може би именно тази липса на специализация има отношение с факта, че Opel дълго време се вписваха идеално в рамките на концерна General Motors.

Мистериозната кола на Opel, която счупи 20 рекорда

В момент от историята си Opel получава достъп до напредничавата тогава технология на дизеловите двигатели. Разбира се, Рудолф Дизел сглобява първия си прототипен дизелов двигател още в края на XIX век, а първите пътнически автомобили с такъв двигател влизат в производство в средата на 30-те години на XX век. Въпреки това обаче, дори през 70-те технологията се е смятала за доста иновативна.

Дизеловите двигатели били използвани във всякакви машини – в това число кораби и подводници – а големите дизелови мотори, монтирани в камионите вече се били доказали като едни от моторите с най-дълъг живот. И тук от Opel открили своята роля – опитът им с товарните машини ги позиционирал чудесно в ситуация, в която всяка компания се опитвала да вгради такъв тип двигател в своите серийни автомобили.

Мистериозната кола на Opel, която счупи 20 рекорда

През 1972 средноразмерният седан Opel Rekord D и най-вече неговият 2068-кубиков 4-цилиндров дизелов двигател, се смятали за нечувана технология. Идеята на Opel била да предложи автомобил за таксиметровите компании, които до този момент разчитали основно на модели на Peugeot и Mercedes-benz. Това е и първият път, в който дизелов двигател се предлага в Rekord.

Имало обаче един проблем. Как се рекламира автомобил, предвиден основно за нуждите на таксиметровите шофьори? От Opel трябвало да измислят нещо по-атрактивно, по-състезателно.

Мистериозната кола на Opel, която счупи 20 рекорда

Инженерите от Рюселсхайм добавили турбокомпресор към двигателя, който увеличил мощността от 60 на 95 к.с. За да издържи мотора на допълнителния напън, някои от вътрешните компоненти били усилени, като в това число влизат по-яки бутала Mahle, както и по-твърди легла на глапаните. Скоростната кутия пък била подменена с такава от...Holden Commodore.

Новият двигател бил монтиран в специално изграден за целта аеродинамичен прототип, базиран на спортния модел Opel GT. Той тежал нищожните 455 кг, а аеродинамиката била сериозен приоритет, за което свидетелства ниският профил на колата, както и специалния плексигласов купол за шофьора.

Мистериозната кола на Opel, която счупи 20 рекорда

Информацията за автомобила и неговите рекорди е повече от оскъдна, като дори от Opel споделят твърде малко за него: „Модифицирана версия на Opel GT с нов дизелов двигател е успяла да счупи 2 световни и 18 международни рекорда. На тестовото трасе „Дуденхофен“ автомобилът е постигнал максимална скорост от 197.5 км/ч.“

И това е горе-долу всичко, което интернет разкрива за очевидно успешния прототип на Opel. За щастие, един малък френски сайт пази малко данни за колата и по-специално един от рекордите й – 190.888 км/ч в продължение на 10 000 км. Зад волана са се редували Мари-Клод Бомон, Енри Греде, Пол Фрер, Йохен Шрингер, Джорджо Пианта и Силвиа Йостерберг.

Opel продължава да се хвали с колата по време на изложения за класически автомобили.  

Снимки: Opel

0 от 500