Кметът на Лондон Садик Кан обяви новите мерки за борба с тежкия смог в града, които включват въвеждането на нова такса за автомобили отпреди сертификата за емисии Euro 4. За да карат в централната градска част, техните собственици ще плащат еджедневно по 10 лири (11.70 eвро) в добавка към вече съществуващата "такса замърсяване" от 11.50 лири. Мярката влиза в сила от октомври тази година.
Садик Кан
Новата мярка се нарича Т-такса (от токсичност) и ще засяга както дизелови, така и бензинови коли, произведени преди 2005 година. Докато таксата замърсяване е така настроена, че да стимулира жителите на централен Лондон да си купуват нови автомобили, целта на такса токсичност е да насочи хората със стари автомобили към обществения транспорт. В същото време градската управа не прибягва до забрани и ограничения на личната свобода - всеки запазва правото да кара какъвто поиска автомобил, стига да плати за отровите, които принуждава другите да дишат.
"Шокиращо е, че живеем в град с дотолкова отровен въздух, че децата ни да отрасват с белодробни проблеми. Ако не направим драстична промяна сега, значи нехаем за здравето на семействата си в бъдеще", обяви Кан.
Кметът се ангажира също да разшири обхвана на Зоната за ултраниски емисии, както и максимално бързо да подмени градските автобуси с по-екологични.
Важно е да се отбележи, че тежкият лондонски смог все пак е доста по-поносим от софийския. Средното ниво на замърсяване с фини частици в българската столица е двойно над лондонското, въпреки близо десет пъти по-малкото население.