IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Карлос Гон призова Франция да излезе от Renault

Сливането с Nissan ще стане възможно в мига, в който те се оттеглят, уверява шефът на алианса

Карлос Гон призова Франция да излезе от Renault

Главната пречка пред задълбочаването на съюза на Renault с Nissan е делът, който френската държава продължава да държи в компанията, заяви главният изпълнителен директор Карлос Гон пред журналисти в петък. Това е най-острото изказване на Гон срещу властта в Париж до момента.

Карлос Гон призова Франция да излезе от Renault

Мениджърът и правителството са в тиха война от 2015 година, когато Франция ненадейно реши да увеличи участието си в Renault от 15 на 20%. Оттогава френската държава непрекъснато се намесва в политиката на компанията, настоя да получи двойно право на глас за акциите си (което би й дало известен контрол и върху Nissan), и накрая постави под въпрос размера на възнаграждението на самия Гон. От алианса дори обвиниха държавата, че е нарушила закона, ползвайки вътрешна информация, за да увеличи дела си.

"Сапунена опера"

"След сапунената опера с двойното право на глас и разговорите с френската държава, Nissan ясно заяви, че няма да приеме промени в капиталовата структура, докато френската държава остава акционер", коментира Гон.
Алиансът, създаден с усилията на Гон преди 18 години, се развива много успешно и с покупката на Mitsubishi през 2016 се доближи плътно до General Motors в спор за третата позиция на глобалния пазар. Анализатори обаче смятат, че френската и японската компания запазват прекалена автономност и не използват достатъчно възможностите за синергии.
Решението би било двете компании да се слеят, но бордът на Nissan даде да се разбере, че за нищо на света не би позволил на Франция да придобие по-голям контрол върху компанията. "В деня, в който френската държава се оттегли, пътят ще е отворен. И, повярвайте ми, няма да отнеме много време", увери Гон.

Карлос Гон призова Франция да излезе от Renault
Еманюел Макрон се очертава като най-вероятния победител във френските президентски избори, което няма да е добра новина за плановете на Гон да се отърве от държавното вмешателство

Взаимоотношенията могат да се влошат още повече покрай предстоящите президентски избори във Франция. Един от тримата водещи кандидати за поста е Еманюел Макрон, който именно бе архитектът на държавната интервенция в Renault преди две години като министър на икономиката. Всъщност, ако се вярва на последните социологически проучвания, той е фаворитът за поста, който на втори тур би победил Марин Льо Пен с над 60% от гласовете.

Рекордни резултати

Гон се срещна с медиите, за да коментира обявените рекордни резултати на Renault за миналата година. Компанията отчете 38% ръст на оперативната печалба (3.28 млрд. евро), а маржът на печалба се повиши от 5.2 до 6.4% - рекорд в цялата история на френския автомобилостроител.

Карлос Гон призова Франция да излезе от Renault
Модели като предназначеното за Азия и Латинска Америка Renault Kwid помогнаха на компанията да постигне рекордни резултати през миналата година

През 2016 Renault пласира 3.18 милиона автомобила и увеличи пазарния си дял във всички региони. Съществен принос за успеха имаха SUV модели като Captur, Dacia Duster и бюджетния Kwid, който се продава в Азия и Южна Америка.
Силните резултати накараха мениджмънта да повиши поставените цели за следващите години. В петгодишна перспектива компанията очаква да постигне 7% марж и оборот от 70 милиарда евро годишно (37% ръст спрямо сегашния показател). Renault реши също да изплати по-висок дивидент - по 3.15 евро на акция вместо миналогодишните 2.40 евро.

Рисковете: Тръмп и Brexit

Най-сериозните рискове за алианса през тази година са свързани с несигурността около излизането на Великобритания от ЕС и с намеренията на Доналд Тръмп да преразгледа Северноамериканското споразумение за свободна търговия (NAFTA), признава Гон.

Карлос Гон призова Франция да излезе от Renault
Свободният достъп до европейския пазар е ключов за инвестицията на Nissan в Съндърланд, подчерта Гон

Великобритания е ключова за алианса - тя е не само най-големият пазар на Nissan в Европа, но и, чрез завода в Съндърланд, една от основните производствени бази на японците. Във фабриката годишно се произвеждат над половин милион автомобила от популярните модели Qashqai, Juke и Leaf.
Това е "европейски завод, разположен във Великобритания", и инвестицията в него е обвързана с това той да си остане такъв, подчерта Гон. "Надявам се британският премиер да има това предвид, докато договаря Brexit".
 

Тагове: nissan renault
0 от 500