Българският автомобилен пазар е пораснал с 12.2% през 2016 година, показват данните на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА). След много силен декември годишните продажби на леки автомобили у нас достигат 26 370 бройки.
Статистиката на АСЕА, която борави с данни от вносителите в България, се разминава леко с тази за регистрираните нови автомобили на МВР. Според последната продажбите за миналата година са 20 500, плюс още около 10 000 автомобила, регистрирани като лекотоварни (N1). Разминаването в двете статистики е най-вече за сметка на реекспорта, при който нови автомобили се продават в България, но се регистрират в чужбина.
Като цяло изминалата година е била добра за автомобилния пазар в ЕС, който расте с 6.8% на годишна база. Единственият пазар със спад през 2016 е холандският, вероятно заради въведените нови и по-строги екологични изисквания и такси.
За сметка на това статистиката отчита ръст на най-големите пазари - 2.3% във Великобритания, 4.5% в Германия, 5.1% във Франция, 11% в Испания и почти 16 на сто в Италия. Декември, с общо 1.143 млн. продажби в ЕС, е бил най-силният отделен месец в историята.
Ръстът на българския пазар изглежда добър, изразен в проценти, но той е постигнат от много ниска база. За сравнение далеч по-големите пазари в страни от региона растат повече - с 23% в Хърватия, 25% в Унгария, 17% в Румъния, 13% в Словакия. По-ниската покупателна способност е само част от обяснението. Другата част е държавната политика, най-вече в областта на данъците, която насърчава покупката на стари автомобили.
Лидер по пазарен дял в Европа при отделните марки си остава Volkswagen (с 11%, спад от половин процент), пред Renault (9.7%), Opel/Vauxhall (6.2%), Mercedes (5.7%), BMW и Peugeot (по 5.6%), Audi (5.1%) и Fiat (5.7%).
Снимка: АСЕА