IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо „даунсайзингът” се оказа измама

Технологията не може да изпълнява едновременно двете си основни задължения

Защо „даунсайзингът” се оказа измама

Индустриалният термин „даунсайзинг” бе въведен, за да обозначи политиката на компаниите за намаляване обема на двигателите и съответно постигането на по-висока ефективност. В комбинация с турбокомпресор, този тип двигатели нерядко осигуряватпо-висока мощност при по-ниска консумация на гориво и по-ниски нива на вредни емисии. На този тренд заложиха почти всички производители през последното десетиление, като се надяваха, че точно той ще спаси двигателят с вътрешно горене. Всичко това обаче се оказа лъжа.

Защо „даунсайзингът” се оказа измама

Сложните хибридни технологии принудиха компаниите да търсят по-прости начини за намаляване на вредните емисии и имено даунсайзингът трябваше да се превърне в преломната философия в тази насока. Нужно бе само едно – намаляване на обема на мотора и поставянето на турбина. Така V8 двигателите бяха заменени от V6, а по-късно V6 моторите отстъпиха място на 4-цилиндрови агрегати. На свой ред те ставаха все по-малки и дори бяха изместени от 3-и и дори 2-цилиндрови мотори в някои модели. Идеята се оказа блестяща.

Преди 10 години всичко това изглеждащо като чудо, защото тогава перспективите пред автомобилната индустрия изглеждаха доста мрачно заради въвеждането на все по-строги изисквания за екология. Даунсайзингът представляваше идеално решение както за Европа, така и за цял свят и производителите масово заложиха на него. Особено майсторство в тази посока показаха големи компании като Volkswagen и Ford.

Защо „даунсайзингът” се оказа измама

Оказа се, че VW Golf се чувства също толкова добре с 1,6-литров, колкото и с 2.0-литров двигател, като едновремено с това разходът на гориво става по-нисък. След това 1,6-литровият Golf „свикна” и с 1,4-литров двигател. Стигна се до 2010 г., когато се появи 1,0-литров мотор, който вече се предлага от повечето европейски производители. Дори в САЩ даунсайзингът се превърна в стандарт, като атмосферните 2,5-литров и 3,0-литров V6 двигатели бяха изместени от 2,0-литрови турбо „четворки”.

Тенденцията не подмина и пикапите, с които Щатите се гордеят. През 2011 г. Ford премахна остарелите 4,5- и 5,8-литрови V8 при пикапа F-150 и ги замени с 3,7-литров V6. Мястото на 5,0-литровия V8 бе заето от 3,5-литров туин-турбо V6. По-късно се появи и 2,7-литров мотор с турбо.

Защо „даунсайзингът” се оказа измама

Най-екстремно към даунсайзинга подходи концернът Fiat, който започна да поставя на своите малки хечбек модели 500 и Panda, мотор с 2 цилиндъра и обем 0,9 литра. Той бе наречен TwinAir, като средният разход при него изглеждаше впечатляващо – 3,5 л/100 км. Двигателят започна да трупа награди, но постепенно нещата се оказаха доста различни.

Скоро след дебюта на агрегата се оказа, че собствениците на автомобила няма как да постигнат тези показатели. Тест на британското издание CAR показа, че разходът при 2-цилиндровия мотор на Fiat е с около 40% по-висок от обявения. Подобни резултати, макар и с по-малки разлики, бяха открити и при 3-цилиндрови мотори на други производители. Това накара компаниите и редица независими експерти да проучат къде се крие проблемът. Скоро стана ясно къде.

Защо „даунсайзингът” се оказа измама

Факт е, че по-малките двигатели трябва да имат разхода на малък мотор и мощността на голям, но те няма как да се справят с тези две неща едновременно. Целият трик в случая се крие в турбината. Благодарение на нея автомобилът получава обявената мощност, но само когато тя е генерирала нужното налягане във всмукателния колектор. При интензивно каране тя вкарва въздух в двигателя, като съществено повишава количеството на използваното гориво. Така налице е мощността на по-голям мотор, но и по-висок разход на бензин. Тоест, за да харчи колата по-малко, тя трябва да се кара на ниски обороти до достигане на пиковото налягане на турбината.

Именно при такива условия се правят и тестовете за разхода на гориво и нивата на вредни емисии. Малките двигатели лесно покриват изискванията при изпитания в лаборатории, но в реалния живот много трудно могат да постигнат подобни резултати. Дори бе въведен специален термин - Cycle-beating, който означава именно разликите в работата на двигателя в реални условия.

Защо „даунсайзингът” се оказа измама

В крайна сметка всичко това доведе и до обратната тенденция, като компаниите постепенно преминавха към по-големи двигатели. Нещата обаче се усложниха значително и с появата на електромобилите. През 2010 г. Tesla Model S бе само прототип и тогава никой не поставяше под съмнение жизнеспособността на двигателите с вътрешно горене. А сега повечето производители предлагат коли на ток, при това на напълно разумни цени.

Така постепенно епохата на даунсайзинга отива в историята. Едва ли някога производителите са имали идея да направят своите коли по-чисти и по-икономични. По-скоро не – те искаха автомобилите им да преминат тестовете. И намериха евтин и гениален начин да го направят.

Снимки: Производителите

 

0 от 500
  • #38
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Б ( преди 7 години )
    Даунсайзинга, че си беше една лъжа е ясно отдавна! Както са описали в статията, всичко тръгва от постоянно затягащите се еко норми..., но и от постоянно увеличаващата се лакомия на потребителите за по-голяма мощност. Другото е, че производителите много умело се възползваха от създалата се ситуация и предоставиха една евтина технология за много "иновативна" и пак си взеха своето.
  • #37
    1 rate up comment 1 rate down comment
    х ( преди 7 години )
    Тук иде реч за бензинови коли, а не дизелови. С бензинова ще постигнеш заводски резултати, ако я караш по инерция от София до Бургас.
  • #36
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Голата истина ( преди 7 години )
    Проблема, с разликите между обявен и реален разход, описан доста добре.Всичко зависи от задволанното устройство.Ако караш разумно на ниски обороти и скорости проблем няма.Мойта дизелова Дачия при ср.разход 4.5/100 ми дава 4.3-4.4 Но при други хора с тяхното нормално за БГ джигит каране може да стигне и до 6/100Тъй че не са виновни концерните че ни лъжат а ние че им вярваме.Не може да има хем спортна хем икономична кола- повервайте ми!
  • #35
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Profesora ( преди 7 години )
    Приемам забележката.Прав си.
  • #34
    0 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Професоре, професоре, ако се научиш да пишеш и грамотно, цена няма да имаш. Освен ако "професор" не е равно на "***"...
  • #33
    14 rate up comment 1 rate down comment
    x ( преди 7 години )
    Всъщност, да. Даунсайз двигателите харчат повече от обявените от производителя стойности, но по-малко от атмосферен двигател със същата мощност.
  • #32
    3 rate up comment 5 rate down comment
    @ ( преди 7 години )
    GG ne pripisvai izmamata na US avtomobilna industrija . Engine downsizing e conceptija na VAG ot 2000godina , kojato primamva i povlicha ostanalite proizvoditeli .
  • #31
    2 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    даунсайзингът беше ясно на тези, които поне малко разбират от автомобили, че е пълна измама. Дори и тези, които не разбират можеха да стигнат до същия извод, като видят независимите тестове. Няма азтомобил с даунсайзинг, който да харчки, колкото обявява производителя или поне да се доближава. Разликите са фрапиращи между обявено и реално. Тук съм го казвал много пъти, но някой хора не слушат и не слушат. Гледат рекламните брошури и се кефят, но реалностите са съвсем различни...
  • #30
    22 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Абе *** , защо така манипулирате аудиторията , като давате примери за това че даунсайзинга е калпава технология точно с моделите на ФИАТ.Само вие май не знаете , че най-скапаните мотори от този тип са тези на ФВ груп .Обратно на тях моторите точно на Форд и Фиат са най-сполучливи технически , здрави и с най-малки отклонения , като действителни показатели за разход на гориво.TSI TFSI моторите на ФВ са пълна трагедия във всичките им кубатури-късат ремъци , разтягат вериги , гърмят турбини!
  • #29
    11 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Щом Форд Мустаг мина на 4цил.,2.3турбо и се продава по-добре от Порше и Ауди ТТ в Германия, значи добря са се представили Американците!