Изборът на Доналд Тръмп може да промени самите правила на играта в автомобилната индустрия, коментира Серджо Маркионе пред Bloomberg. Главният изпълнителен директор на групата Fiat-Chrysler се притеснява най-вече от настроенията на бъдещия американски президент срещу свободната търговия.
Още по време на кампанията Тръмп се закани да въведе 35% вносно мито за всички компании, които изнасят производствата си от САЩ към други страни. Това засяга в най-голямата степен голямата тройка на щатското автомобилостроене - GM, Ford и Chrysler, които имат общо 10 завода в съседно Мексико. Общо инвестициите на автомобилния сектор в Мексико надхвърлят 24 милиарда долара за последните 5 години.
Ако Тръмп изпълни обещанието си да преразгледа Северноамериканското търговско споразумение (NAFTA), това ще е "огромен проблем", коментира Маркионе. FCA разчита на северноамериканския пазар за лъвския пай от приходите си. 17% от автомобилите на компанията се произвеждат в Мексико.
Парадоксално, изборът на Тръмп доведе до поскъпване на акциите на някои автомобилни компании, включително на Fiat-Chrysler. Причината е в решението на новоизбрания президент да назначи утвърден скептик към глобалното затопляне за шеф на екологичния си екип. Борсите изтълкуваха това като прелюдия към разхлабване на екологичните стандарти за автомобилите, което ще е от полза най-вече на онези компании, които още разчитат предимно на конвенционални двигатели. Акциите на Fiat поскъпнаха с 14% от изборите насам.