IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Сензационно откритие може да спаси двигателя с вътрешно горене

Учени съвсем случайно успяха да превърнат въглероден диоксид в автомобилно гориво

Сензационно откритие може да спаси двигателя с вътрешно горене

Едно съвсем случайно направено откритие може да се окаже ключово в борбата с парниковия ефект - и пътьом да спаси от изчезване двигателите с вътрешно горене.

 
Сензационно откритие може да спаси двигателя с вътрешно горене

Д-р Рондинон (вдясно) и екипът му по време на експеримента


Учени от американския Департамент по енергетика успяха да постигнат реакция, при която без особени усилия въглеродният диоксид се превръща в етанол. Въглеродният диоксид е основен парников газ. Етанолът е отлично гориво за бензиновите мотори и те могат да го използват без особени допълнителни модификации. В Бразилия например близо половината автомобили се зареждат с етанол.

 

Специалистите от националната лаборатория Оук Ридж постигнали откритието си, докато се опитвали да "обърнат" процеса на възпламеняване на горивото, обясни лидерът им Адам Рондинон. "Взехме въглероден диоксид, който е остатъчен продукт от горенето, и се опитахме да върнем процеса назад. Очаквахме да получим метанол, а всъщност получихме етанол, което е много интересно от научна гледна точка".

 
Сензационно откритие може да спаси двигателя с вътрешно горене

Процесът спокойно може да се повтори в индустриални мащаби, смятат учените



Ключът към успеха на експеримента е новаторският катализатор, който представлява наноструктура от медни частици, разположени върху микроскопични въглеродни шипове. Тези шипове са нещо като миниатюрни гръмоотводи, способни да концентрират много мощно електрическо поле около връхчетата си. Реакцията протича при стайна температура и лесно може да се задейства и да се спре, а ефективността й е между 60 и 70% - много висок показател. "Използваните материали са относително евтини и леснодостъпни, така че не виждаме пречка технологията да се използва в промишлени мащаби", подчертава Рондинон.

 

 Сензационно откритие може да спаси двигателя с вътрешно горене

Адам Рондинон


Според учените процесът може да е много полезен за съхраняване на излишната енергия от електропреносната мрежа - примерно в часовете на най-силно слънчево греене, когато притокът от фотосоларните мощности е голям, а потреблението - малко. Излишният ток ще се превръща в етанол, който е лесен за складиране и може да се използва за гориво и в бита, и от автомобилите. Допълнителната полза е, че при това се улавя част от въглеродния диоксид в атмосферата и на практика се противодейства на парниковия ефект.


Сензационно откритие може да спаси двигателя с вътрешно горене

 Колонка за етанол на бензиностанция в САЩ

 

Все още предстои технологията да бъде тествана в по-голям мащаб. Но ако сработи, това може да се окаже един от най-важните научни пробиви на епохата. И поредното голямо откритие, постигнато случайно, след радиоактивността, микровълните и пеницилина.

 

0 от 500
  • #14
    33 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Е то принципно германците вече строят и завод за дизел от CO2, а китай измисли и бензин, но тук метода изглежда доста по-*** и евтин - това е най-добрия вариант! А за надеждността на електричките... абе незнам що ама Тесла дава 80 000 км на надеждната си техника, не знам що така ;)
  • #13
    35 rate up comment 4 rate down comment
    ДС ( преди 7 години )
    Не става въпрос само за горивото. Електричките са МНОГО по-опростени. В пъти по-малко части. Електромобилите ще ударят най-вече производителите на авточасти. Електродвигател 200kW се управялва от инвертор с размери 10 на 10 ...........
  • #12
    37 rate up comment 3 rate down comment
    Mercedes - Benz ( преди 7 години )
    Дано навлезе масово, имаме си автомобили, вместо да се харчат излишни пари за нова инфраструктура за електричките, които са и много скъпи като цяло, производство на батерии и т.н. може да се продължи по този начин. А и не знам тук да няма някой истински фен на автомобилите, независимо от марката, който да не иска да се радва на звука от любимия си двигател!
  • #11
    33 rate up comment 7 rate down comment
    Зиморничав ( преди 7 години )
    По-добре да има парникови газове, че ще стане голям бахър...
  • #10
    35 rate up comment 5 rate down comment
    Пепи ( преди 7 години )
    Новата технология е опит за спасяването на огромния бизнес с автомобилни части за първоначално вграждане. VW вече обяви 5 цифрени съкращения на персонала във връзка с увеличаването на производството на електрички.Те нямат толкова много и сложни части.Това ще удари след време и сервизите.Освен ,ако не ги "остаряват" софтуерно. То за това е тоз напън за автопилотиране.Проста ел. кола би се чупила рядко и ако не се натъпче с много излишна елктроника (като автопилота) би издържала много км/год.
  • #9
    46 rate up comment 2 rate down comment
    До умника ( преди 7 години )
    "Оксид (остаряло окис, отменено с номенклатурата на IUPAC от 1964 г.) се нарича всяко двуелементно химично съединение на кислорода с друг химичен елемент, в което кислородът е в -2 степен на окисление". Между другото оксид не е "английска чуждица", а директна заемка в български от гръцки. После е заменена с русизма "окис", за щастие вече отпаднал. Сега не ти ли се иска да не беше давал акъл
  • #8
    42 rate up comment 4 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 7 години )
    В брошурата на БАН за климатичните промени се използва "диоксид". При положение че БАН на практика дефинират кое е книжовен език и кое не, по-нататъшния спор е излишен.линк:http://meteorology.meteo.bg/bro6ura.pdf
  • #7
    37 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Диоксид е английска чуждица. Българската дума е двуокис. Има си и граматика. Ти ако вярваш за всичко на Гугъл май не си ходил и на училище още. Като си толкова умен хайде докажи кога точно и кой точно го е приел.
  • #6
    48 rate up comment 3 rate down comment
    До умника ( преди 7 години )
    Двуокис се е казвало, когато баба ти е била млада. От 70-те години е прието оксид, диоксид. Питай Гугъл, преди да се излагаш :D
  • #5
    37 rate up comment 9 rate down comment
    До писача ( преди 7 години )
    Алооу кога ще научиш българския?Диоксид на български е двуокис.