IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Ще умрат ли петролните гиганти?

Електромобилите са "огромна заплаха" за компании като ExxonMobile и Royal Dutch Shell

Ще умрат ли петролните гиганти?

Големите петролни компании са в паника от засилващата се тенденция към електрификация на автомобилите, се казва в доклад на консултантската компания Burton Ledley. Преминаването към електрическо задвижване е "сериозна заплаха" за петролния бизнес, предупреждава и реномираната рейтингова агенция Fitch в документ, цитиран от The Financial Times. Дори преди да са се появили масово на пазара, електромобилите могат да нанесат на гиганти като ExxonMobil и Royal Dutch Shell щети за милиарди долари, като отблъснат инвеститорите им.

 
Ще умрат ли петролните гиганти?


САМО ДОПРЕДИ ГОДИНА
електрическата революция съвсем не изглеждаше неминуема. Но Дизелгейт и развенчаването на европейските тестове за вредни емисии промениха това. Парижкият автосалон в началото на октомври окончателно потвърди тенденцията: всички сериозни производители вече работят по електрическо задвижване или си търсят партньори за него, повечето обещават цяла електрическа гама до 2020-2021 година.

Което обяснимо е тревожна перспектива за Еxxon и Shell. По изчисления на Fitch през 2015 транспортът е погълнал над 55% от  цялото глобално потребление на петрол. Ако до десет години електромобилите достигнат 50 на сто пазарен дял в Европа, консумацията на петрол на континента ще се стопи с над една четвърт.


Ще умрат ли петролните гиганти?

Концептуалният EQ - началото на нова, изцяло електрическа гама за Mercedes. Парижкият автосалон затвърди тенденцията - вече всички работят по електрическо задвижване


ЕЛЕКТРИЧЕСКИТЕ АВТОМОБИЛИ ще дойдат по-бързо от очакваното и ако петролните компании "си пъхнат главите в пясъка и се преструват, че това ще ги подмине, ще си имат сериозни проблеми", коментира управляващият директор на агенцията Алекс Грифитс. "Спешно им е нужен план за действие". Перспективите вече тревожат някои от инвеститорите в петролния сектор и могат да ги подтикнат да се изтеглят, предизвиквайки незапомнена криза.

Електрификацията на транспорта ще засегне и други отрасли, предупреждава Fitch. Сред най-потърпевшите ще са производителите на електроенергия от изкопаеми горива, като българските ТЕЦ например. Масовата поява на автомобили с батерии ще реши главния проблем на соларната и вятърната енергетика, като им осигури начин да складират енергията и да преодолеят най-сетне непредсказуемостта си. Това ще свали драстично цената на електричеството от възобновяеми източници и ще направи старите ТЕЦ неконкурентни.


Ще умрат ли петролните гиганти?

Над 55% от глобалното потребление на петрол се пада на транспортния сектор



ДЕЛЪТ НА ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ все още е пренебрежимо малък - общо в света те са около 1.2 милиона, при близо 1 милиард автомобила. До момента най-сериозният ограничаващ фактор пред тях е твърде високата цена на батериите. Но за последните осем години тя всъщност е спаднала със 73% и днес е около 268 долара за киловатчас. За да станат батериите по-изгодни от двигателите с вътрешно горене, те трябва да паднат до около 100 долара за киловатчас. Но повечето експерти твърдят, че при сегашните темпове това ще стане още в близките три до четири години.

ОТДЕЛНИ ПОЛИТИЧЕСКИ РЕШЕНИЯ могат още повече да притиснат петролния бранш. Норвегия и дори Германия обмислят пълна забрана за двигатели с вътрешно горене (съответно от 2025 и 2030 година). Ако Китай, който е едновременно най-големият автомобилен пазар в света и една от най-замърсените страни - направи същото, това може да е окончателният край за най-могъщата индустрия на миналия век.

Още по темата: електрическата революция в Париж - видео:

 

 

Тагове: mercedes shell exxon fitch
0 от 500
  • #16
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Mercedes - Benz ( преди 7 години )
    А защо вместо да минаваме на ток, заради който да трябва да се преустройва цялата енергийна мрежа и куп още гимнастики, не се пуснат разработки за синтетично гориво. Доказано е и създавано гориво, с което може да работи ДВГ без преустройство му без всички вредни за човека и природата елементи. Но тогава същите тези компании няма да са монополисти, защото с такава технология, буквално всяка една държава ще може да си прави горивото на собствена територия и да си го консумира...
  • #15
    16 rate up comment 0 rate down comment
    TM ( преди 7 години )
    Някога мн. лошо са им дръпнали килимчето под г..., когато единственото потребление на петролни продукти е било за осветление, но изведнъж лампите от газени стават на ток. Събират се тея ми ти петролни индустриалци да умуват как да ни надупят отново и О, Небеса! ДВГ превозни средства! Рай, Рай!Раят ще настъпи, обаче, като им дръпнат още веднъж килимчето и този път за последно.Пък за нас - чист градски въздух и звуци на човешки говор, врабци и токчета :)
  • #14
    11 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Абе всички пренасяте от сто кладенца вода че няма да спрем с нефта. Статията е за друго - че инвеститорите на петролната мафия ще си дръпнат паричките и ще ги вложат в нещо по-перспективно, и тия ще им се наложи да си откупуват обратно акции, облигации, въобще свлачище яко. *** такаа става, като си играеш на уолстрийт
  • #13
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Наистина това е песимистична сметка - ако 100% от транспорта мине на ток. Ако говорим само за коли имаме 22 млн барела бензин, като добавим и дизелите да са около 30 млн пак отиваме на едни 14-15 twh дневно
  • #12
    1 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Плашат се те от умиране. След 20 години сигурно ще започнат да се плашат и то защото ще започне да свършва нефта. Дори да минем изцяло на ток откъде ще го намерим. Дневно се харчат 90 млн барела горива. 1 барел = 160л = 1600 км за средна кола. 90KWh тесла S трябва да я заредиш 4 пъти за 1600км. Като сложим загубите има към 100-120 kwh на зареждане - 400-480. Умножено по 90млн дава консумация 43 тера ват часа. В момента света на ден произвежда 52twh. Така че първо трябва да удвоим производството
  • #11
    6 rate up comment 6 rate down comment
    Enzo ( преди 7 години )
    Ох... *** си направи справка колко струва електроенергията в Русия вместо да пишеш идиотщини. Вярно, че и бензина им е без пари, но тока им е дори още по-евтин. ИМАТ ВСИЧКИ ВЪЗМОЖНИ РЕСУРСИ НА ЗЕМЯТА. ВСИЧКИ.
  • #10
    8 rate up comment 0 rate down comment
    дилемата е.. ( преди 7 години )
    смърт на петролните замърсители или смърт на земята!
  • #9
    4 rate up comment 3 rate down comment
    zoom-zoom ( преди 7 години )
    шопи, кажете на Бойко вместо да ни занимава с газови хъбове, аецове-тецове-мецове, да проучи и инвестира в завод за tidal energy! не ни трябва нищо повече! и колонка с абонамент пред всеки вход!
  • #8
    19 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Ако икономиката на САЩ се крепеше едиствено на нефта, нямаше Тесла да е американска компания. Има една жалка държава, чиято икономика се крепи на нефт и газ и оръжия и тя се казва Русия. САЩ е най-големия вносител на петрол и те с удоволствие биха искали да спрат да внасят ако могат да имат алтернатива. Обратното е за Рашистан, те отчаяно искат света да е зависим само от нефт и газ, за да могат да продължат да съществуват както досега.
  • #7
    14 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Петролните компании са нещо, като мафия и се бранят взаимно и пазят статуквото. Енергията е около нас казва Тесла и го доказва. Заобиколени сме от енергия. просто трябва да намерим начин да е използваме. Та мисълта ми беше за петролните компании, които заплашват учени и изобретатели. Наливат милиарди в кампании, които да не им пречат да си печелят петрол-доларите. Не случайно е наречен петрол-долар, заради икономиката на САЩ, която се крепи единствено на петрола и оръжията. Четете! Пише си го.