Най-неочакваният резултат от "Дизелгейт": европейските производители ще се откажат от малките турбомотори и ще се върнат към по-големите работни обеми. Няколко компании потвърдиха с половин уста, че са на път да зачеркнат годините работа и инвестиции в така наречения downsizing.
Досегашната методика за измерване на вредните емисии, която търсеше възможния минимум при идеални условия на полигон, подтикна компаниите с интереси в Европа да инвестират милиарди в намаляване на работния обем и цилиндрите на двигателите, компенсирано с добавянето на турбокомпресори.
След скандала с VW обаче европейските власти въвеждат нови тестове, по-близки до разхода в реалния живот. А в такива условия по-големите атмосферни двигатели се оказват всъщност по-икономични от трицилиндровите турбомотори.
Според източници на авторитетното издание Automotive News подобни планове вече са в ход в Renault, Volkswagen и Opel. В рамките на следващите три години компаниите или ще се откажат от новите си малки двигатели, или ще увеличат леко работния им обем. "Достигнали сме лимита на даунсайзинга", призна Ален Рапосо, шефът на отдела за двигатели на Renault-Nissan.
Още първите изпитания по новата методика, която ще влезе в сила в ЕС догодина, показаха, че в реални условия автомобилите с малки турбомотори значително надхвърлят лимитите за вредни емисии. Топлината от турбото води до драстично увеличение на азотните съединения при компактните дизелови мотори. Колкото до бензиновите трицилиндрови агрегати, за да избегнат прегряване, те впръскват повече гориво, което води до отделянето на повече неизгорели въглеводороди, фини частици и въглероден оксид.
0.9-литровият TCe на Renault вероятно ще е сред първите преработени малки мотори
Още не е сигурно кои двигатели ще бъдат засегнати от чистката. Най-вероятно от нея ще пострада 1.2-литровият дизел на General Motors, който през 2019 ще бъде заменен от нещо с обем 1.5-1.6 литра.
Volkswagen ще замени трицилиндровия 1.4 дизел с четирицилиндров 1.6. Renault ще увеличи малко работния обем на своя 1.6 dCi.
"Става очевидно, че малкият двигател не е предимство", коментира пред Reuters Томас Вебер, шефът по развойната дейност на Mercedes. "Затова и ние не се втурнахме по тази тенденция към трицилиндрови мотори".