Първата зимна автомобилна гума се появява през далечната 1936 г., като тази година чества своя 80-годишен юбилей. Гумата носи името Nokian Hakkapeliitta, като любопитен факт е, че последната й генерация се произвежда и днес.
Всъщност първата зимна гума в света е „Kelirengas”, като създадена през 1934 година отново във Финландия. Тя обаче е била предназначена за камиони и автобуси. Две години по-късно, нейният еквивалент за леки автомобили се появява под името “Nokian Hakkapeliitta”, предизвиквайки революция по отношение на безопасността през зимните месеци.
В днешно време, зимни гуми се използват навсякъде по света – над 700 милиона зимни гуми обикалят пътищата в цял свят и това ни се струва естествено, но през 30-те години на ХХ век това е било революционна стъпка напред.
Най-важната отличителна черта на оригиналната зимна гума е била дълбочината на протектора, тъй като по това време е било нормално да се шофира върху сняг. Постепенно пътищата започват да се поддържат, почистват и опесъчават. По тази причина е трябвало гумите да се проектират по такъв начин, че да се справят добре както на лед и сняг, така и на чист асфалт. Ето защо е било необходимо използването на специални смеси и развитие чрез иновации.
Днес на пазара е най-новото, осмо поколение на Nokian Hakkapeliitta. То се появи през 2013 година, като постави световен рекорд за най-бърза кола на лед, достигайки скорост от 335,713 км/ч по замръзнало езеро.
Има различни легенди от къде идва името Hakkapeliitta. Една от тях разказва за финландските кавалеристи, които са служили в шведската армия през 17-ти век и са били наричани Hakkapeliittas. При настъпление, кавалеристите надавали легендарния боен вик "Hakkaa päälle!" (Прекършете ги!), което ги мотивирало да се справят с противника. По същия начин, зимната гума Nokian Hakkapeliitta се справя с предизвикателните пътни условия в продължение на повече от 80 години.
Снимки: Nokian Tyres