През 2015 г. Kia продаде над 450 000 бройки от Sportage, което го нареди на 4-о място в сегмента на кросовърите в цял свят. Тенденцията за развитие на пазара на подобни автомобили кара корейския производител да очаква този резултат да бъде подобрени. Това трябва да бъде постигнато благодарение на четвъртото поколение на модела, което бе представено в края на миналата година. То вече е на повечето пазари, включително и българският. Екипът ни успя да го тества и да придобие конкретни впечатления.
Всъщност Sportage е първият модел на Kia в този клас. Той се появява още през 1993 г., като оттогава излезе в три генерации, които достигнаха общо 3,5 млн. продажби. Всяко поколение от тях записваше ръст на пазара - нещо, с което не всеки модел може да се похвали. Същевременно през годините автомобилът се променяше значително в сравнение с предшественика си. Това се случва и сега, като някои елементи от дизайна са доста изненадващи. И на човек им трябва малко повече време да свикне с тях.
Като цяло кросовърът изглежда далеч по-агресивен и по-мощен. Дизайнерите на марката са решили предницата да не бъде скосена, както при предишната генерация, а отсечена почти вертикално. Решетката на радиатора е разделена от фаровете и е лишена от логото на марката, което вече е поставено по-високо - под капака. Променени са и задните светлини, като те са по-удължени и се свързват с ефектна лайсна, преминаваща през цялата врата на багажника.
Спорният характер на кросовъра най-ясни си личи във версията GT-Line, която се отличава от стандартната с допълнителни фарове срещу мъгла - по 4 от двете страни. Налице са допълнителни хромирани елементи, двойка тръби на изпускателната система, както и различни джанти. От Kia обясняват, че целта е да бъдат привлечени нови клиенти - най-вече такива, които обичат активния начин на живот.
В салона корейците са наблегнали на повишаване на качеството на материалите. На някои не им се хареса големият брой бутони на приборния панел, които в наши дни при повечето нови модели са заменени от тъч-скрийн, от който се настройват функциите на различните системи. Все пак налице и дисплей със сериозни размери, на който излизат показателите на навигацията и на мултимедийната система.
Приятно впечатление прави голямото пространство за возещите се отзад пътници. Човек с височина от 185 см спокойно се настанява на седалката зад шофьора, като има достатъчно място за краката му. Багажникът също е достатъчно просторен - близо 500 литра, които стават 3 пъти повече при сваляне на седалките.
Базовият бензинов вариант предлага мотор с обем 1,6 литра и мощност 136 к.с., като той е достъпен само със задвижване към предните колела. Далеч по-впечатляващо изглежда същият двигател във версия със 177 к.с. и въртящ момент от 265 Нм., съчетан с 6-степенна механична скоростна кутия и система 4WD. Пътищата в околностите на Барселона, където тестваме автомобила, са идеални за подобна модификция и съвсем скоро се убеждаваме в това.
Прави впечатление доста стегнатото окачване, което може да създаде известни сътресения при преминаването на испанските "легнали полицаи". Същевременно воланът е стегнат и директен, което дава още по-добро връзка с шофьора. Това улеснява значително преминаването на завоите с по-висока скорост, въпреки че самият автомобил е с доста висок център на тежестта и с голям клирънс.
Тази версия на Sportage се предлага и с новия 7-степенен автомат на Kia. Ние обаче сменяме колата и попадаме на 2,0-литров дизел със 185 к.с. и 400 Нм въртящ момент. При него е достъпен познатият "автомат" с 6 предавки, както и механична трансмисия. Има и по-слаба версия е със 132 к.с., като при нея са налице само ръчни скорости. А ако клиентът не държи на задвижването на четирите колела, може да се спре на 1,7-литровия дизел със 115 к.с.
Нашият автомобил се оказва с механична трансмисия, която си върши работата чудесно. Почти веднага се усеща подобрената динамика при мотора в сравнение със старото поколение, като от Kia обясняват, че това е постигнато благодарение на модернизиране на турбокомпресорите. Увеличението на впръскването на гориво води до други подобрение - по-тих звук и по-малък разход.
По време на пътуването установяваме и добрата сработеност на спомагателните системи като асистент за поддържане на избраната лента за движение, сигнализация за наличието на автомобил в мъртвата зона на огледалата и сигнализация за опасна близост до предното превозно средство.
Новият Sportagе разполага със система, която задейства автоматично спирачките при опасност от удар с друг автомобил или с пешеходец, както и със система за автоматично паркиране.
Цените на четвъртата генерация на Kia Sportage у нас стартират от 37 960 лв. за версията с предно предаване и 1,6-литров бензинов мотор със 132 к.с., но могат да достигнат 68 970 лв. за модификацията с 2,0-литров дизел и задвижване на четирите колела. Налице са 3 нива на оборудване.
Снимки: Automedia.bg, Kia