Чуждестранните автомобилни производители продължават да инвестират в свои заводи в Китай, най-големият автомобилен пазар в света, макар че най-голямото икономическо забавяне в страната от четвърт век насам заплашва ръста на продажбите в бранша, предава Ройтерс.
Снимка: Ройтерс
Пазарните лидери Volkswagen AG и General Motors не показват никакви признаци на отказване от планираните си инвестиции, докато Toyota Motor и Ford Motor също преследват в Китай нови планове за разширяване.
И това се случва въпреки забавянето на икономическия растеж, който допълнително натисна автомобилния пазар през януари-март, когато продажбите отчитат ръст от само 3,9%, в сравнение с 9,2% преди година и много под растежа от 7%, който китайската Асоциация на автомобилните производители (CAAM) прогнозира за тази година.
„Това е все още един от пазарите с най-голям ръст в света, така че ние не сме разочаровани от тези данни," казва Карлос Госн, главен изпълнителен директор на Nissan Motor и Renault, по време на откриването на автомобилното изложение в Шанхай в понеделник. „Ние инвестираме в Китай и ние ще продължим да инвестираме в страната".
Чуждестранните автомобилопроизводители, много от които ще представят нови продукти за Китай по време на изложението през тази седмица, не са притеснени от спада през първото тримесечие. Но ако проблемите в резултат на по-широкия икономически спад продължат до края на годината, то глобалните автопроизводители може да преразгледат своите планове за разширяване в Китай, казва Джеймс Чао, директор за Азия на компанията за пазарни анализи IHS Automotive.
Някои чуждестранни компании са с по-добри резултати от средните за пазара, като Ford, която отчита ръст от 9 на сто за първото тримесечие.
„Ние много добре съзнаваме, че част от това, което правим, е да покриваме търсенето с предлагането. Трябва да се срещаме с реалността, и ако реалността ни казва да забавим производството, ние ще забавим производството“, казва изпълнителният председател на Ford Бил Форд пред Ройтерс в понеделник, като отбелязва, че растежът в Китай все още е "доста стабилен".
Чао от IHS добавя, че пазарът все още е разделен на два сегмента, като местните производители запълват около 60 процента от капацитета на фабриките, а международните съвместни предприятия - 80-85 на сто.
Антъни Лау, базиран в Шанхай директор за изследванията на консултантската компания TNS Sinotrust, заяви, че дори и силния едноцифрен растеж в продажбите на автомобили в Китай е много по-добър, отколкото на пазарите на други места.
В Китай отиват повече от половината от общите разходи на индустрията за нови или разширявани производствени капацитети през миналата година, като инвестициите в заводи са на стойност 12,7 милиарда долара, показват данни от годишно канадско проучване за разходите на производителите на автомобили.
*Топ 10 на най-големите автомобилни компании в Китай според продажбите. Данните показват броя на реализациите през 2014 г. Графика: Ройтерс
Oще интересни графики вижте в Investor.bg