IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Китай глобява Mercedes-Benz за манипулиране на цените

Автопроизводителите в Китай имат прекалено голямо влияние върху пазара, което им позволява да установяват монополни цени, посочват експерти

Китай глобява Mercedes-Benz за манипулиране на цените

Марката луксозни автомобили на германския автопроизводител Daimler AG – Mercedes-Benz, бе призната за виновна за манипулиране на цените за някои от своите услуги в Китай. За това съобщава CNBC, цитирайки китайската информационна агенция Синхуа, която се позовава на изявление на властите в провинция Дзянсу.
Китай глобява Mercedes-Benz за манипулиране на цените
Широк набор от индустрии, от производители на мляко на прах до технологични компании, попадна под радара на китайските регулатори през последните години, докато страната се опитва да накара компаниите да работят в съответствие с приет през 2008 г. закон против монополите. Законът позволява на китайския антитръстов регулатор – Националната комисия за развитие и реформи (NDRC), да налага глоби на стойност до 10% от приходите на дадена компания в Китай през изминалата година.

Автомобилната индустрия стана обект на особено строг контрол, като серия от проверки подтикна производители като Mercedes-Benz, Audi и BMW да свалят цените на своите резервни части през последните седмици. Пазарът на автомобили в Китай е най-големият в света.

Дирекцията по цените в провинция Дзянсу, която започна разследване миналия месец, е установила доказателства за антиконкурентно поведение след проверка на търговските представителства на Mercedes-Benz в провинцията, както и на офис в съседния Шанхай, става ясно от доклад на дирекцията.

Представител на Mercedes не беше открит за коментар. Компанията обяви по-рано през август, че ще съдейства на властите при провеждане на разследването.

„Това е типичен случай на вертикален монопол, в който производителят се възползва от водещата си позиция на пазара, за да контролира цените на резервните си части, ремонтните дейности и поддръжката надолу по веригата на пазара“, каза пред Синхуа Джоу Гао, ръководител на отдела за антитръстови разследвания към дирекцията на Дзянсу.

В доклада не се споменават възможните наказания. Посочва се, че подменянето на всички части на автомобил от C-Class на Mercedes с резервни би могло да бъде 12 пъти по-скъпо от купуването на нов автомобил.

По-рано този месец NDRC докладва, че може да накаже Audi и Chrysler за използването на монополни практики. По информация на китайските медии от миналата седмица Audi може да отнесе глоба от около 250 млн. юана (40,7 млн. долара).

Според експертите в индустрията производителите имат прекалено голямо влияние върху търговците на автомобили и доставчиците на резервни части в Китай, което им позволява да контролират цените, а това се възприема като нарушение на антитръстовото законодателство на страната.

През последните няколко години китайското правителство пристъпи към упражняване на закона против монополите, глобявайки няколко международни компании като Mead Johnson Nutrition и Danone.

В момента тече проверка и в американския технологичен гигант Microsoft, а наскоро регулаторите казаха, че американският производител на чипове Qualcomm също притежава монополна позиция на пазара.

*Новата C-Class Estate. Снимка: Mercedes

Още икономически новини с автомобилна тематика четете в Investor.bg

0 от 500
  • #11
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Мерцедес наистина направо се осират с цените на частите. И не само те, колкото по-скъпа е една кола, толкова по-голяма е спекулата с цената на частите. За това да са живи и здрави автоморгите, да има от къде да си купуваме оригинални части от катастрофирали Мерцедеси. За това може би от катастрофирал Мерцедес на части ще вземеш повече пари от колкото ако купиш здрав такъв втора ръка. Наистина е тъпо да се мешиш в това на каква цена трябва да продава един производител, но и Мерцедес трябва да покажат някакво уважение от клиентите си. Но всички премиум марки са така. Айфон излизан на Епъл 200 долара а те го пускат за 1200 долара на пазара а ако нещо се повреди в магазита ти казват, ремонта е безмислен, защото ще струва повече от цената му като чисто нов.
  • #10
    13 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Нормално. Немските премиуми са създадени именно с тая цел - до одерат още 5 кожи от собствениците си.
  • #9
    0 rate up comment 10 rate down comment
    кво кво ? ( преди 9 години )
    Някой може ли да обясни: Как така се борят с монополното положение на Мерцедес като го принуждават да намали цените на частите, т.е да стане още по-конкуурентен и в още по-монополно положение? Замерият кучето със салам ??
  • #8
    5 rate up comment 1 rate down comment
    бавареца ( преди 9 години )
    изглежда ще стане добър бизнес да се доставят части за скъпи возила от китай - стига да си е произведено от мерцедес. ами айде дано - нема лошо. а дали е редно или не това 12 кратно надуане - е въпрос на гледна точка и въпрос на вкус - дали си ляв или десен. но най-малкото тези неща трябва да са ясни на клиента, а те обикновено не са
  • #7
    12 rate up comment 1 rate down comment
    bmw e60 ( преди 9 години )
    За този лукс който говориш си плащаш при закупуването на автомобила. Цената на частите не е лукс, а вече е необходимост и е скрит разход с много добавена стойност. Няма как да знаеш колко ще платиш в последствие за части и това е проблема.
  • #6
    12 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Ако си купиш бойлер за 300лв и после се наложи да купиш нагревател за 2000лв само от производителя, защото е изгорял стария според тебе е ок?
  • #5
    5 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Значи пич, много бъркаш нещата. Тока е нещо без което не можеш, храните също. Но ЕС-класата си е ненужен лукс, когато не можеш да си го позволиш. Има много по-евтини коли, ако и те са скъпи, има втора ръка ако и те са ти скъпи има градски транспор, влакове... Докато ток, храна вода са необходимост. Като нямаш пари за Черно Джони, не ходиш да правиш панаир в магазина, защо го продават по 60лв. а си вземаш Блек Рам. Щото Черното джони е 12 пъти по-скъпо. Ракията също е екстра, която не е необходимост.
  • #4
    13 rate up comment 2 rate down comment
    bmw e60 ( преди 9 години )
    Това е все едно да кажеш тока трябва да се определя от единствения производител на ток и който не може да си го позволи да не ползва ток. Тука ключовия момент е че няма друг производител на такава част и затова това се явява вид монопол. Когато има монопол се налага регулация за да се задържат цените в някакви разумни границите. 12 пъти по-скъпо не е разумна граница. Цената на частите пак може да е скъпа но Мерцедес трябва да докаже пред регулатора, че това не е изкуствено надута цена.
  • #3
    8 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 9 години )
    Аз много добре го разбрах и съм го написал. Кой каква цена слага на частите си е негова работа. Това съм написал. Естествено, че да притежаваш Мерцедес не е само да си го купиш, но и да го поддържаш. Автомобила е пасив, така, че всеки да си прави сметката. Който си купи Вейрон, знае, че едната гума струва 4000 евро. Това е положението. Във цял свят производителите печелят от сервиз. Да не си мислите, че автомобилите се произвеждат, за да прибере едни 1-2000 евро производителя от кола? Като не ти отърва, купи си евтина кола. Ама да се сърдиш на производителя, че му били скъпи частите е неуместно. Като не ти отърва купи си по-евтин автомобил с по евтина поддръжка. То иначе всички щяхме да караме ЕС класи.
  • #2
    19 rate up comment 3 rate down comment
    bmw e60 ( преди 9 години )
    ти не разбра ли, че не цената на колата е проблем, а цената на някаква част, която може да се повреди и няма кой друг да ти я продаде освен мерцедес на 12 кратна цена. Логиката на китайците е железна. Не може като събереш цените на всички части в автомобила да се получи 12 пъти по-висока цена. Това си е обир. Дано това се случи и в САЩ и тогава ще има надежда и за европа.