IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Девизът на Volkswagen е разделяй и владей

За германския концерн се трудят близо 550 000 души

Девизът на Volkswagen е разделяй и владей

Само преди ден Volkswagen Group обяви рекордни продажби за 2012 г. Това е поредната крачка към поставената цел – най-голям автомобилен производител в света. Какво обаче прави концернът толкова успешен? Отговор се опитва да даде изданието Autoblog, чиито анализ предлагаме.
Девизът на Volkswagen е разделяй и владей
„Концернът Volkswagen се управлява по съвсем различен начин от всеки друг автомобилен производител. Фактически, неговата корпоративна структура изглежда като тази на General Motors от периода 1920-1970 г. Това означава, че можем да го сравним с това, което някога бе най-голямата и най-успешна във финансов план корпорация в света.

Само че Volkswagen е устроен по съвсем различен начин, като повечето му конкуренти изобщо не знаят за методите на работа в концерна. Някои анализатори определят начина на функциониране като „икономическо безумие”. Защото няма нищо общо с това, което се преподава в учебните заведения. Или в бизнес-школите, които са толкова модерни напоследък.

Като цяло за Volkswagen работят 549 300. Изданието Fortune нарежда концерна на осмо място сред най-големите работодатели в света. Пред него са гиганти като Walmart и националната поща на Китай. Сътрудниците на VW са толкова, колкото на General Motors (213 000), Ford (164 000) и Fiat-Chrysler (197 000) взети заедно. Само че тези три концерна през миналата година са произвели 19 млн. автомобили общо, а Volkswagen – около 8.5 млн.

Всеки експерт по ефективност ще ви каже, че съотношението „сътрудник-автомобил” при VW е безнадеждно неефективно. Всеки финансов аналитик ще ви каже, че по съотношение „доход-сътрудник” концернът изостава от конкурентите си. Но в същото време той става все по-голям, по-силен и най-вече носи по-големи приходи.

Volkswagen си е поставил за цел да стане най-голямата автомобилна компания през 2018 г. Ако се съди по доходите и печалбите, той вече е такъв. Доход в размер на 200 млрд. долара дори не е сънуван от неговите конкуренти. А печалба в размер на 14 млрд. долара от миналата година е по силите единствено на големите нефтени компании, но не и на автомобилни концерни, които са в криза.

Как е възможно всичко това? Отговорът се крие в корпоративната структура. Бизнес-училищата навсякъде учат, че централизираната структура може да съкрати разходите, тъй като не се налага дублиране на дейността. Във VW обаче е точно обратното – децентрализирана структура с много припокривания на части и компоненти между отделните марки. И още нещо – концернът сам произвежда по-голяма част от компонентите си, докато на неговите конкуренти се налага да си ги купуват от външни доставчици. Съответно те харчат средства, докато при VW парите си остават вътре.

За подобно нещо са необходими доста марки и Volkswagen ги притежава, но не ги задушава. Защото за него те не са само названия, а нещо повече. VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Lamborghini, Ducati, Porsche, Bugatti, MAN, Scania и VW Commercial са приемани като отделни единици. Всички те имат свои Бордове на директорите, отделни годишни отчети и т.н. Те имат дори различни дизайнери, инженери и производствени мощности. Да – те разделят платформи и агрегати, но въпреки това са напълно самостоятелни. И дори се конкурират помежду си.

Да се върнем към славните времена на GM, когато холдингът притежаваше 9 различни марки – Chevrolet, Pontiac, Buick, Cadillac, Oldsmobile, GMC, Opel, Vauxhall и Holden. По това време за концерна работят близо 700 000 души, като това не пречи да има и най-големите печалби в света. Президент на GM по това време е Алфред Слоън, който през цялото си управление, продължило близо 30 години, се бори с едно – централизираното управление. Той е на мнение, че това е рецептата – много и различни марки, всяка от които е напълно самостоятелна.

Слоън отстоява тази си идея, но не успява да се пребори и подава оставка. В GM идват възпитаници на бизнес-школи, които започват да работят върху „ефективността и взаимодействието”. И съответно пускат концерна по наклонената плоскост. Всичко това задушава и към ден днешен GM.

В същото време Volkswagen продължава да се управлява по методите на Слоън и това му дава огромно преимущество пред конкурентите. Те може да се опитват да рационализират производството, да съкращават разходите, да привличат нови лица или да създават алианси, но трудно ще се справят с германците. Защото, явно не са наясно срещу какво точно се борят.”

0 от 500
  • #74
    9 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Богатите хора са богати защото използват последния си етаж и карат японски и корейски високотехнологични бижута.А смръдливите *** духат тапетите с немски глокници и са първи дружки с автосервизите.
  • #73
    19 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    За пръв път чувам,че миризливите гладни плиткоумни и нискочелни селяни каращи немски лимузини,наричат себе си богати хора.
  • #72
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    По здрав,за теб-"Гладуваш ли,гласуваш,дядо Попе?????
  • #71
    24 rate up comment 26 rate down comment
    поздрав за дошо ( преди 11 години )
    Новините от 5.Април.2023 година:Японското правителство моли Фолксваген Груп да поеме Тойота за 1 долар и да я стабилизира, за да не настъпи социален колапс. Японския произдводител се провали и при неуспешни преговори ще затвори врати. След близо 90 години производство на автомобили и стабилни финансови резултати преди финансовата криза през 2007 тойота е изправена пред несъстоятелност. "Няма надежда освен цялостна продажба." заяви пред Associated Press Акидо Тойода, президент на корпорацията.
  • #70
    24 rate up comment 28 rate down comment
    Началника ( преди 11 години )
    Точно това е което се брои. В края на деня богатите хора карат скъпи немски лимузини, а дошо пак е безработен, пак е плюл по форумите и пак кара стар японски *** и му текат лиги за нов... Така че коментарите са безсмислени, даже малоумния вижда какво си купуват богатите и успешни. Или може би дошо галошо, бедния кош, разбира повече и със старите си японски трошки му е по-добре? Който иска да вземе пример от него, аз не бих заменил която и да е немска лимузина за японски кошник-***..
  • #69
    17 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Дошо,и от мен имаш един +,остави облъчените да си говорят!Като са се набутали,да се оправят!
  • #68
    8 rate up comment 5 rate down comment
    Kико ( преди 11 години )
    До бъчо: поздрави за коментарите. Не се коси за критиките на другите, но бат Бойко си е напълно прав за "матряла". 500 години робство с 45 години комунизъм ни докараха този манталитет и невъзможността повечето да разберат коментара ти.
  • #67
    5 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Дошо ти щом евтините материали на приус ги виждаш луксозни смятай, хайде няма да гледаме Тойота там навсякъде е признато че интериора им е с евтини и калпави пластмаси. Даже французите пишеха че на Приус пластмасите се пукат по-бързо отколкото може да се напише а кънсюмър рипортс апелира американците да не се набутват с Приус защото е тромав, вози като каруца и вътре всичко а вътре всичко е евтина пластмаса. Но новата Октавия да е с по-луксозни материали от интериора на Лексус за какво говорим
  • #66
    6 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    ха ха дошо пак разцепи млака с тъпня как ще изцепиш че приус бил с луксозни материали возел приятно и ускорявал много бързо? Ха ха ха я чети хората какво пишат за приус.:http://***.automedia.bg/news/article_17358.html
  • #65
    7 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Гущерон,тука ли си ?Щото гледам ,че гласуваш.