IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Петте големи провала на американски автомобили

Сред тях е великан на Ford и чисто женски автомобил от Dodge

Петте големи провала на американски автомобили

Това, че един автомобил е добър, съвсем не му гарантира успехи на пазари. Ако обаче той е недобър, със сигурност е обречен. Руското издание Motor припомня за няколко доста амбициозни автомобили на американски производители, които претърпяха пълен крах.

Ford Excursion. "Последният от великаните"
Петте големи провала на американски автомобили
Снимки: Ford

Този автомобил е голям дори за САЩ. Появява се през 1999 г., като трябва да се конкурира с Chevrolet Suburban. Построен е на базата на F-250 от серията Heavy Duty, като теглото му е близо 4 тона, което го приближава повече до камионите, отколкото до автомобилите.

В цифри тази машина изглежда така: дължина – 5.7 м и междуосие от 3.5 м (това е повече от дължината на Citroen C1). Теглото е 3.9 тона, като може да тегли прицеп с тегло до 9 тона. Базовият мотор на това чудовище е V8 с обем 5.4 литра и мощност 259 к.с. (въртящ момент 475 Нм). Освен това се предлага и 10-цилиндров двигател Triton с обем 6.8 литра (314 к.с. и 576 Нм). Има и двойка турбодизели PowerStroke V8 – 6.0 литров и 7.3 литров.
Петте големи провала на американски автомобили
Динамиката на машината не впечатлява – от 0 до 100 км/ч Ford Excursion ускорява за 11 секунди, а максималната му скорост е 153 км/ч. Според производителя разходът на гориво е 16.8 л/100 км, което обаче се оказва 2 пъти по-малко от действителното. Вероятно заради това резервоарът побира 167 л.

Нещата потръгват нелошо за модела, като през първата година Ford продава над 50 000 бройки (това е 3 пъти по-малко от Suburban). Цените на горивата обаче скачат и това се оказва фатално за Excursion, който освен това заради размерите си е неизползваем в градовете.
Петте големи провала на американски автомобили
Присъдата на модела е окончателно произнесена през 2005 г. Тогава се оказва, че при сблъсък моделът предлага посредствена безопасност и Ford го спира от производство.

Dodge La Femme. "Автомобил-травестит
"
Петте големи провала на американски автомобили
Снимки: Dodge

В първата половина на миналия век се счита, че шофирането е мъжка работа, но жените постепенно започват да се интересуват от автомобили. Компанията Dodge вижда перспектива в това и прави модел, изцяло насочен към дамите.
Петте големи провала на американски автомобили
Името му идва от само себе си - Dodge La Femme. Всъщност, това не е нов модел, а модификация на купето Royal Lancer. Каросерията е оцветена в розово и бяло, а сребърните емблеми Royal Lancer са заменени от златисти La Femme.
Петте големи провала на американски автомобили
На пазара автомобилът излиза през 1955 г. и претърпява пълен провал. За 2 години са продадени едва 2500 машини. Което води до неговото спиране от производство.

Vector W8. "Космически кораб с V8"
Петте големи провала на американски автомобили
Снимки: Vector

Това е един от най-амбициозните американски суперавтомобили. Компанията Vector залага на космически технологии при направата на W8, което не е изненада, тъй като самото му име е Vector Aeromotive.

За направата на алуминиевия монокок са използвани материали от самолетостроенето, а в каросерията има кевлар и въглеродни влакна. Проблемът обаче идва от двигателя, който е далеч от космическите технологии. На W8 се слага стандартен 6.0 литров, V8 от Chevrolet, който е с 2 турбини. Пълен провал е и скоростната кутия – 3 степенен автоматик от B&H. Въпреки това колата има колосалните за 1989 г. 625 к.с. и 854 Нм въртящ момент, което й позволява да вдигне 354 км/ч.
Петте големи провала на американски автомобили
Големият проблем идва от цената – 455 000, тъй като по това време за тези пари можеш да си купиш няколко Ferrari или Lamborghini. Затова от W8 са пуснати едва 19 бройки като два от тях са прототипи.
Петте големи провала на американски автомобили
По-късно компанията-производител се насочва към модела М12, който е на шасито на Lamborghini Diablo. Но и там нещата не се получават и от този модел са произведени само 14 бройки. Това не отказва хората във Vector и през 2007 г. на изложението в Лос Анджелис те показаха WX8. Амбициите отново са големи – автомобилът разполага с V8 мотор с обем 10 л и мощност 2000 к.с., а максималната му скорост трябва да достигне 482.7 км/ч. Този проект обаче така и не се осъществява.

AMC Gremlin. "Страшно име"
Петте големи провала на американски автомобили
Снимки: AMC

Самият избор на име на колата е доста изненадващ. Това са едни същества, които нашумяха доста покрай американски филм на ужасите. Все пак AMC Gremlin се счита за първия компактен американски хечбек, като според някои той е предшественик на съвременните практични и икономични модели.
Петте големи провала на американски автомобили
Създавайки Gremlin, инженерите решават да заложат на класическа схема – автомобил с дълъг капак и надлъжно разположен 6-цилиндров двигател. Това съответно поражда проблем – колата предлага ограничено място за пътниците. Не се получават нещата и с двигателя, който въпреки 6-те си цилиндъра ускорява от 0 до 100 км/ч за 15 секунди. Появява се версия с 5.0 литров, V8 мотор, както и модификация Randall 401-XR с 6.6 литров агрегат. Най-разумно обаче изглежда предложението с 2.0 литровия мотор EA827 на концерна Volkswagen. С него колата съвсем не върви, но поне е икономична.
Петте големи провала на американски автомобили
Единственото предимство на AMC Gremlin е, че е евтин, но въпреки това неговият основен конкурент на пазара – Ford Pinto, макар и да е по-скъп, се продава 4 пъти по-добре.

През 1974 г. машината достига своя връх на пазара – 171 000 продажби, но на следващата година резултатът пада с 67% и това се оказва фатално за модела, който е спрян от производство.

Ford Taurus. "Подарък за конкурентите"
Петте големи провала на американски автомобили
Снимки: Ford

Японските производители трябва да кажат едно голямо „Благодаря” на Ford за модела Taurus и на неговия дизайнер Джек Телнък. Лично той създава творение, което е наречено „самоходно недоразумение” и е сравнено с вида на чудовището от Лох Нес. Третото поколение на Ford Taurus става грандиозен провал и по този начин помага на Toyota Camry да излезе начело по продажби в САЩ. Нещо, което не се е променило и до днес.
Петте големи провала на американски автомобилиПетте големи провала на американски автомобили
Машината на Ford излиза през 1996 г. Нито рекламата, нито отстъпките помагат – хората не искат да купуват грозния модел. Проучване показва, че половината любители на автомобили ненавиждат външния вид на Taurus. Благодарение на корпоративните клиенти продажбите на модела се задържат на средно ниво, но това създава виц, според който ако някой от мениджърите на компания трябва да бъде наказан, шефовете му дават седан Taurus.
Петте големи провала на американски автомобили
От Ford се опитват да продават новия модел в Австралия, където той се казва Taurus Ghia. Там положението е още по-отчайващо и само след година и половина всички машини изчезват от магазините на дилърите на марката.

0 от 500
  • #13
    2 rate up comment 0 rate down comment
    бъчо ( преди 11 години )
    Taurus От днешна гледна точка не е грозен. Има много по-грозни японски и италиански автомобили ( справка съседна статия). А и като се замисли човек, точно Тойота е копирала тоя дизайн в тогавашната си Корола. А защо е провал...едва ли е заради дизайна. Дизайн кола не продава. е, верно, че има някои обърнати, обичащо да влизат в розови Микри, но те са непоправим случай тук.
  • #12
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Амуджа,размечта се нещо.
  • #11
    5 rate up comment 2 rate down comment
    до dpa ( преди 11 години )
    Колега, ако някой турчин с голф ти е "отмъкнал" гаджето, това не е повод да мразиш всички голфове и всички турци :)
  • #10
    3 rate up comment 7 rate down comment
    dpa ( преди 11 години )
    Само не разбирам, защо пък да е чак толкова грозен Форд Тауруса, има си чар и той, не е кой знае какво особено вътре, но все пак. Ако говорим за грозни коли какво да кажем за фолксваген голф 4, по грозна кола има ли, или сега новия голф 7. То бива бива да угаждат на турците да правят плоскоглави оавтомобили ама чак пък толкова грозотия не бива. За капак голфа се разваля постоянно. Тауруса със сигурност е по здрав.
  • #9
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    FORD,Руснаците могат да дават оценки,като потребители бе ***,а не като платени журналисти,там ако излъжеш те ***!
  • #8
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Зигмунд Фройд ( преди 11 години )
    До ФордAMC Gremlin една Лада 1600 ще го издуха и драйверчето ще гледа дали ладичката пипа масълце... отзад...
  • #7
    9 rate up comment 10 rate down comment
    FORD ( преди 11 години )
    Я ПАК, Я ПАК??РУСНАЦИТЕ, КОИТО НЕ МОГАТ ДА НАПРАВЯТ И ЕДНА НОРМАЛНА КОЛА ПРАВЯТ КЛАСАЦИИ ЗА ПРОВАЛИ С АМЕРИКАНСКИТЕ МАРКИ??НЯМА ТАКИВА ПАЛЯЧОВЦИ ЕЙЙ.ЖАЛКИ руснаци :)
  • #6
    14 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Вие имате ли си дори идея колко струва днес един вектор? Тогава може да е струвал колкото 2 ламбота,,днес струва колкото 22 ламбота. И извинете, но преди 25 години кой е работил с карбон, титаниеви сплави и кевлар?Вектор е ръчна изработка несериен автомобил.А...и двигателят не е на ламбо, а американски v8 с две турбини по американски ;)Провал е от комерсиална гледна точка, от инжинерна си е голям WIN.
  • #5
    10 rate up comment 0 rate down comment
    K&G ( преди 11 години )
    В книгата си"KOЛЕЛА",Артър Хейли описва много добре Американското автомобилостроене. Точно АМС,при създаването на модела "Gremlin"(втори авт.в семейството,или поне такава им е била идеята)e разглобил на съставните си части, моделите на Toyota Corolla,и VW Golf1 ,и ги поставя на рафтове ,за да им са под ръка.Като прибавим Американския "вкус",се получава онова нещо от снимките.Едно е,неуспешен модел,а съвсем друго е,да ти се подиграват всички.Малко след това AMC фалират,и са погълнати от Chrysler!
  • #4
    19 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Klasika проблема е че колата е на базата на ламбо т.е не много американска. Двигателя на първия вектор наистина звучи като на някой пикап от 60-те за този незнам. Грандоманията ги влече тях и примерно ако сложат на някоя спортна кола 7 литров атмосферен мотор с 350 коня и се окаже че съотношението килограм/конска сила не е задоволително ще решат проблема не като видят как да олекотят двигателя и увеличат мощноста ами ще сложат един 8.6 литров с 420 к.с. Долу горе таква им е философията.