Никога не е имало толкова много 4х4 автомобили по градските улици. Причината обаче не е само в разбитите шосета. През последните години грубите джипки се превърнаха в комфортни шосейни превозвачи, подходящи за ежедневно ползване, което ги направи привлекателни за по-широк кръг хора.
Тази промяна им даде и ново име - SUV (sport utility vehicle), но също така им отне една от изконните черти - проходимостта. В днешно време този тип автомобили се наричат "паркетни джипки", тъй като предлагат отличен комфорт на пътя и посредствено представяне извън него.
С третото поколение на Santa Fe обаче Hyundai направи крачка напред, предлагайки на пазара "офроудър под прикритие". Под прикритие, защото външността на возилото е елегантна и динамична, но в същото време е конструирана, за да се справя с пресечени терени. Благодарение на високия си пътен просвет и значителните ъгли на проходимост на предната и задната брони, корейския SUV не се притеснява да бъде изцапан. Освен това, Santa Fe е оборудван с чисто нова, активна система за задвижване на четирите колела.
Вносителят на марката за България организира тест драйв на модела на специално подготвено офроуд трасе - Hyundai Off Road Track, където ни запозна с новите възможности на Santa Fe извън пътя. Този тест се състоя преди около месец, но ние умишлено изчакахме, за да успеем да изпитаме автомобила и по шосетата.
Извън пътя
Поведението на Hyundai Santa Fe по пресечен терен наистина впечатлява. Предната и задната брони са направени така, че да могат без проблем да се справят със сериозни наклони с ъгъл до 50 градуса. А пътния просвет е достатъчно голям, за да се движите спокойно по пресечен терен. Окачването пък е изненадващо тихо, като поема нервностите и дупките със завиден финес.
По време на офроуд теста имаше изпитания като изкачване на наклон с ъгъл 45°, спускане на наклон с ъгъл 50°, слонски стъпки, кантар, мост, стълби и много други. Hyundai Santa Fe с лекота премина през всички тях, като на моменти земята докосваха само две от гумите му.
В подобни моменти, когато не всички гуми имат сцепление, ви трябва добра система за задвижване на четирите колела. При третото поколение Santa Fe системата 4х4 е напълно нова, разработена от Magna Steyr и има модул за активно разпределение на въртящия момент между двата моста. Това нововъведение е полезно и при движение по шосетата, тъй като системата реагира превантивно, предусещайки когато някое от колелата губи сцепление. Задвижването на четирите колела се задейства автоматично, но за преодоляването на по-тежки терени има режим Lock, който може да бъде активиран при движение с ниска скорост.
Препятствията, които виждате на снимките, се преминаваха без активиран режим Lock. За още по-тежки терени са предвидени и екстри като асистент за потегляне от наклон и спускане по такъв.
На асфалта
Успяхме да покараме Hyundai Santa Fe по време на масовия тест за Автомобил на годината в Българя. От краткото ни запознанство на шосето впечатление ни направи меката возия. При движение по черни пътища това окачване прави чудеса, тъй като комфортът в кабината остава на високо ново. На магистралите вероятно също ще върши добра работа, но по завоите около Боровец ни се стори прекалено меко. Накланянето по бързите и тесни завои е една идея по-голямо, но все пак - поносимо. Автомобилът разполага с няколко режима на работа, които влияят на твърдостта на волана и отзивчивостта на педалите, но не и на окачването.
Дизайн, качество на материалите и екстри
По отношение на дизайна и качеството на материалите нямаме никаква критика. С новото Santa Fe дизайнерите на Hyundai изненадват за пореден път. Автомобилът определено вдига летвата със своя едновременно изискан и динамичен дизайн. Интериорът е създаден в унисон с екстериорните промени. Обстановката е комфортна, уредите са ергономични, а материалите - меки на допир и приятни на вид.
Листът с екстрите е дълъг, като в него се отличава системата за автоматично паркиране. Santa Fe може да паркира сам, а от шофьора се изисква единствено да командва педалите за газ и спирачка. Въртенето на волана е поверено на компютър, който освен това подсказва кога да се подава газ и кога да се натиска спирачката. Тази технология може да паркира както успоредно, така и перпендикулярно.
Двигатели, трансмисии и цени
Новият Santa Fe предлага избор от три агрегата – 2,4-литров бензинов GDI със 192 к.с., и два дизелови - 2,0 и 2,2 литра, доставящи съответно 150 и 197 к.с. Трансмисиите са две – 6-степенна механична и автоматична със същия брой предавки.
Третото поколение на Santa Fe определено прави голям скок във всяко едно отношение. Той вече не е онзи обикновен автомобил със слаб дизайн и посредствени материали. Не е обаче и достъпната алтернатива, която беше - добре оборудван Santa Fe лесно преминава 80 000 лева.
Какво ни хареса
Дизайнът и качеството на материалите в салона са на много по-високо ниво. Комфортът и пространството също не са за подценяване, като и новата интелигентна система 4х4.
Какво не ни хареса
Меката возия вероятно няма да допадне на шофьорите с по-динамичен стил на шофиране. Екстра като адаптивно шаси би свършила отлична работа.