IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

F1 - Преди Гран при на Китай

Пистата Шанхай изисква висока скорост и стабилност на спънатите завои.

F1 - Преди Гран при на Китай

Третият кръг от Формула 1 ще е на пистата Шанхай в Китай в края на тази седмица. В първите две състезания победите грабнаха пилоти от различни отбори и Фернандо Алонсо води в класирането, въпреки че Ferrari F2012 разочарова с потенциала си.

Оказа се, че Mercedes има бърза кола в квалификациите, но не така ефективна в състезания, а Sauber са изненадващо добри в състезание. Очевидно е, че колата на McLaren е най-добра във всички аспекти. Red Bull все още не е на нивото, на което беше през отминалите два сезона.

Все пак за трите седмици почивка тимовете са си направили изводите и предстои да видим дали вървят в правилната посока.
F1- Преди Гран при на Китай
Какво може да се очаква през уикенда?

Първата комбинация от завои на пистата Шанхай е най-техничната в календара на Формула 1. Комплекса, започващ с 270 градусов десен завой изисква агресивно влизане и спиране преди и по време на завоя, който е от така наречените „спираловидни“. След това следва рязка промяна на посоката и трасето започва да криволичи.

Не по-малко интересни са и правите участъци. Старт-финална не е къс, но е несравним с 1,75 километровата права преди да се излезе на него. Подготовката за нея започва от завой № 12, който е сред най-важните за обиколката. След него е леко наклоненият навътре № 13, от който тръгва правата. За да може да подадат по-рано газ, пилотите трябва да се изнесат в дясно, като същевременно да внимават за поднасяне на задницата. Теоретично последния завой изглежда елементарен, но тук лесно може да се пропилеят части от секундата. Една неравност по средата не позволява ранното подаване на газ и постепенно ускорение към финала.

Климатът в Шанхай е сравнително хладен и често над пистата има мъгла.  По това време дъждовете са част от метеорологичните условия, но според предварителните прогнози е възможно да превали само в петък.

Настройките на колите се определят от двете дълги прави и петте спънати завоя. В този смисъл, те са компромис между постигане на висока скорост и осигуряване на добро сцепление при ниска. Силата на притискане е по-малка от тази в Малайзия, за да се постигне конкурентна скорост по правите. За да се избегне недозавиването на завой 13 обикновено се прибягва до добавка на аеродинамични елементи по предните крила.

Поради високите натоварвания, причинени от промените в посоката с различна скорост, настройката на окачването клони към по-твърда предница, реагираща акуратно на завоите и малко по-мека задна част за по-добро спиране при висока скорост.
F1- Преди Гран при на Китай
Стратегията

Първите трима, финиширали в миналогодишното състезание караха с различни стратегии. Въпреки това състезанието се реши в последната обиколка.

Люис Хамилтън, който влезе три пъти в пита, постигна по-висока скорост и успя да изпревари, каращия с две спирания Себастиан Фетел. Сега може да се очаква подобен сценарии, въпреки че поведението на „меките“ и „медиум“ гумите е близко по характер (през 2011 бяха „меки“ и „твърди“).

Спирането в пита на Китай отнема около 23 сек. (сравнително повече от останалите състезания), така че вероятно екипите ще се стремят да карат с две спирания. Запазването на гумите е много важно за тази писта.

Три от последните четири Гран при на Китай бяха спечелени от McLaren, като през 2010-та победата беше двойна. Миналата година Хамилтън прекъсна доминацията на Red Bull. Люис е единственият пилот печелил състезанието повече от един път.

Сега McLaren отново идват тук като фаворити. Моторът на Mercedes и добрата система KERS ги прави силни на дългите прави. Интересно ще е да видим как се развиват нещата с формата на Red Bull, и дали Mercedes ще успее да пренесе скоростта си в цяло състезание.

Нека не забравяме за прогресиращия тим на Sauber, окрилен от последните резултати и разбира се за Lotus, който още не е демонстрирал реалните си възможности. Ferrari също започнаха модификациите на F 2012.
F1- Преди Гран при на Китай
Shanghai International Circuit

Дължина: 5.451 км
Рекорд за обиколка: 1:32.238 (Мехаел Шумахер Ferrari, 2004)
Брой обиколки: 56
Обща дължина: 305.066 км
 

0 от 500