Mazda се готви да поднови производството на роторни двигатели, но вече ползвайки нови технологии, разработени от фирмените инженери.
Иновациите ще позволят да бъдат преодоляни обичайните проблеми на ротрните мотори, свързани с тяхната ефективност и устойчивост в дългосрочна перспектива.
Генералния мениджър на Mazda Мицуо Митоми обяснява, че разработката на новия роторен мотор се намира в заключителна фаза. Агрегатът ще съответства на всички съвременни изисквания, най-вече тези касаещи здравина, мощност и вредни емисии. Според японецът двигателят ще е напълно конкурентен на масово разпространените двигатели по показателя икономичност на гориво.
Роторният двигател е характерен с възможността да постига високи обороти, при по-малки инерционни сили. Той има сравнително малки размери и маса, а постига по-висока мощност.
Като цяло роторният двигател изхвърля по-малко вредни емисии в сравнение с конвенционалните двигатели с вътрешно горене, заради по пълното изгаряне на горивната смес.
Представителят на Mazda обяснява, че важен детайл от новия проект е модифицирането на формите на епитрохоидния корпус, което е позволило да бъдат преодолени проблемите с уплътняването и неравномерното загряване. Освен това инженерите работят по усъвършенстване на запалителната система, но точно в каква посока не се посочва. Знае се, че двигателят ще използва технологията SkyActiv на Mazda, която сваля потреблението на гориво - ахилесовата пета на роторните двигатели.
Mazda е единствената марка, която има традиции при дългогодишното използване на роторни двигатели. Първият автомобил Mazda с такъв мотор е произведен през 1968 г. Той носи означението R100, но става известен като Familia Presto Rotary. Мощността му е 100 коня.
Последните серийни автомобили с такъв двигател са спортните автомобили Mazda RX-7 и RX-8. С подобни мотори бяха повечето концепти през последните години.
От скоро вървят и преговори между Mazda и Audi за съвместни разработки на ванкелови мотори. Всъщност родител на роторния двигател е немецът Феликс Ванкел, който прави такъв мотор съвместно с NSU (компания свързана генетично с Audi).